"Kevin havde overhalet Ricciardo med ens udstyr"

Red Bull fortæller, at Daniel Ricciardo var blevet overhalet i Melbourne med de officielle brændstofsensorer.

Artiklens øverste billede
Red Bulls tekniske chef, Adrian Newey, medgav, at Daniel Ricciardo (tv.) ikke ville have været i stand til at fastholde sin andenplads, hvis man havde efterlevet kravet fra FIA.

Red Bull-køreren Daniel Ricciardo havde sandsynligvis ikke været i stand til at holde Kevin Magnussen (McLaren) bag sig, hvis Red Bull havde benyttet det officielle måleudstyr for brændstoftilførsel i Melbourne.

Indrømmelsen kom mandag fra Red Bulls tekniske chef, Adrian Newey, i forbindelse med en høring hos appeldomstolen ved den internationale motorsportsunion, FIA.

Daniel Ricciardo, der sluttede på andenpladsen i Melbourne, blev efter løbet diskvalificeret, da FIA mente, at Red Bull havde overskredet en nyindført grænse for brændstoftilførsel på 100 kilo i timen.

Red Bulls system målte forkert

Diskvalifikationen af Ricciardo betød, at Kevin Magnussen blev rykket frem fra tredje- til andenpladsen og modtog 18 i stedet for 15 VM-point.

Red Bull appellerede straks diskvalifikationen og argumenterede mandag for, at FIA's officielle måleudstyr ikke målte korrekt, og derfor havde man brugt sin egen målesensor.

I forbindelse med den første træning i Melbourne havde Red Bull registreret vidt forskellige brændstofmålinger på Ricciardos bil, hvilket fik holdet til at bruge sit eget udstyr under selve løbet.

På mandagens høring kom det frem, at FIA's løbskommissærer allerede advarede Red Bull under løbet i Melbourne om, at man overskred grænserne for brændstoftilførsel, men Red Bull rettede ikke ind.

Red Bulls tekniske chef, Adrian Newey, medgav, at Daniel Ricciardo ikke ville have været i stand til at fastholde sin andenplads, hvis man havde efterlevet kravet fra FIA.

- Vi forsøgte virkeligt - mellem 8. og 16. omgang - men det kostede os 0,4 sekunder per omgang, og havde det fortsat på samme måde, ville vi ikke have været i stand til at beholde andenpladsen, sagde Newey.

Red Bulls konkurrenter fra Mercedes var indkaldt som vidner til mandagens høring, og Mercedes' advokat, Paul Harris, slog fast, at de officielle sensorer er blevet gennemtestet, og at det faktisk var Red Bulls system, der ikke målte korrekt i Melbourne.

Kun én regel

Paul Harris og FIA's advokat, Jonathan Taylor, argumenterede også for, at Red Bull ikke bare kan "vælge og vrage" mellem forskellige målesystemer. Taylor slog fast, at der kun kan være et reglement, og det må alle hold følge.

Det ventes, at FIA's appeldomstol vil afsige dom tirsdag morgen.

/ritzau/

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.