Skader på racerbilen bekymrer mere end skader på egen krop

Den 24-årige debutant er Danmarks første bud på kvindeligt talent ved Le Mans. Sammenstød i topfart og dødsulykker afskrækker hende ikke fra at sætte sig bag rattet igen – for det er risikoen værd.

Artiklens øverste billede
Christina Nielsen stiller ved start til Le Mans som en del af den eneste 100 pct. danske konstellation ved årets løb. Holdkammeraterne er millionær og iværksætter Johhny Laursen og den hurtige guldkører Mikkel Mac. Foto: Jyllands-Posten

En modstander påkører Christina Nielsen med 200 km/t., så hendes bil bliver kastet skråt op i luften og lander så hårdt i jorden, at hjullejet knækker. Dækket ryger af, og rammen bliver testet skæv. Bilen er færdig.

»Jeg havde lidt hovedpine. Jeg havde fået en hjernerystelse, det er alt,« fortæller Christina Nielsen om sit værste motorsportsuheld, som skete i 2014.

Der er fordele ved at være mand i sporten, men der er også fordele ved at være kvinde. Men ingen ulemper, du ikke selv kan forandre.

Christina Nielsen, , racerkører

Senest kørte hun galt midt i maj, da hun ramte en mur med 170 km/t. Men ulykkerne afskrækker hende ikke fra at sætte sig bag rattet igen.

»Du har ikke så meget tid til at tænke, når du er på vej ind i muren. Man bliver bare ked af det, man har gjort. For det første har man smadret bilen, så der er mere arbejde for mekanikeren, og dermed er der også en pris, som skal betales for reparationer. Heldigvis er vi forsikret.«

»Og så kommer ens medkørere ikke ud at køre, så det går ud over rigtig mange mennesker, når man kører galt,« lyder det fra Christina, som også fortæller, at det i hvert fald ikke er hende selv, hun tænker på som det første, når hun kører galt.

Mistede kollegaen Allan Simonsen i Le Mans

Det er tre år siden, Christina Nielsen oplevede, at en af hendes kollegaer mistede livet efter en ulykke ved Le Mans. Den danske racerkører Allan Simonsen kørte galt i sin Aston Martin-racer og måtte udgå fra GTE am-klassen. Han døde efter ulykken.

»Du kan ikke selv køre, hvis du tænker over det,« siger hun om oplevelsen og forklarer videre, at hun slet ikke tænker på noget, når hun trykker speederen i bund og kommer op omkring tophastighed på 300 km/t.

»Jeg ved ikke, hvordan man stadig selv tør køre efterfølgende. Sådan er jeg bare sat sammen i hovedet. Jeg kender stort set ingen, som er stoppet ved tanken om, det er blevet for farligt. Vi ved jo alle sammen, at det er farligt, når vi går ind til det, og vi kender risikoen.«

Men er det risikoen værd?

»Ja, vi er ikke så kloge.«

Christina Nielsen i champagnebad efter IMSA Tudor Series på Virginia International Raceway, i Virginia, USA i august 2015. Foto: Christina Nielsen Press

Første danske kvinde i løbet

Den 24-årige Christina Nielsen skriver sig i weekenden ind i motorsportshistorien som den første danske kvindelige racerkører ved den franske klassiker Le Mans. Hun stiller op for Formula Racings Ferrari-team sammen med guldkører Mikkel Mac og bronzekører Johnny Laursen i en Ferrari 458 Italia.

Duoen Mikkel Mac og Johnny Laursen samt Italieneren Andrea Rizzoli kvalificerede Formula Racing til Le Mans, efter de vandt den europæiske Le Mans-serie i 2015. Christina Nielsen kom senere til som afløser for italieneren, da teamchef Allan Jørgensen ønskede at danne et hold udelukkende bestående af danskere.

Dukkerne blev byttet ud med hestekræfter

Den kvindelige debutant bor i Los Angeles. Hun har valgt at køre i USA, da hun er vild med de amerikanske baner med masser af elevation og hastighedssving. Motorsport handler mest af alt for hende om at have det sjovt.

Interessen for motorsport og mentaliteten har hun ikke for fremmede. Hendes far er tidligere racerkører Lars Erik Nielsen, som selv stod på podiet tre år i træk ved Le Mans. Christina Nielsen fik kærlighed til motorsport, efter at hun tilfældigt var ude at køre gokart en dag. Og siden hun opgraderede til racerbil, har hendes far været stolt og støttet hende, fortæller hun.

Som lille legede hun med dukker. Hun ved heller intet om reservedele og er heller ikke en god mekaniker. Hun kan bare godt lide hele pakken ved at køre ræs, især livet i konstante forandringer. Hun ville kede sig med et 9-17-job.

»Det eneste, jeg kan gøre, er mit bedste«

I motorsport konkurrerer kvinder på lige fod med mænd. Men fordi sporten er meget mandsdomineret, er den kvindelige debutant blevet mødt med fordomme.

»Jeg tænker ikke så meget over, om der er nogle, der kommer med en sjofel eller negativ bemærkning. Det eneste, jeg kan gøre, er mit bedste, så der kommer mindre af den slags i fremtiden,« siger hun og fortsætter med, at hun har oplevet folk, som ikke synes, kvinder hører til i en bil eller motorsport.

Men hendes egen holdning er, at det må være, fordi de ikke har set hendes resultater.

»Mænd og kvinder er ligestillede i motorsport. Der er fordele ved at være mand i sporten, men der er også fordele ved at være kvinde. Men ingen ulemper, du ikke selv kan forandre. Eksempelvis har kvinder 10 pct. mindre væske i kroppen, men så kan jeg jo bare drikke noget mere vand for at kompensere for det.«

Ræs kræver kapital

Det er en dyr affære at forelske sig i at køre ræs. Der skal både betales store summer for træningsdage i racerbilerne og ligeledes for sæsonerne, man kører. Derfor er det et krav om kapital for i første omgang at træde ind i motorsportsverdenen.

Her har Christina Nielsen været særligt »heldig«, da hendes far som tidligere kører stadig har haft et godt netværk og også har været villig til at hjælpe hende økonomisk.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.