- Artiklen opdateres
Liveblog: Genoplev Le Mans 2010
Den 78. udgave af Le Mans blev et stort triumftog for det tyske motorsportshold.
Årets Le Mans-løb er slut. Læs mere om løbet her.
15.00: Le Mans 2010 er slut. Audi Nr. 9 med Mike Rockenfeller, Timo Bernhard og Romain Dumas vinder den 78. udgave af det klassiske 24 timers-løb. Tom Kristensen og Audi nr. syv slutter på tredjepladsen i LMP1-klassen. Dermed bliver der plads til danskeren på podiet.
Også Christoffer Nygaard og Allan Simonsen skal på podiet med henholdsvis en tredjeplads i GT1-klassen og en andenplads i GT2-klassen.
14.57: Bilerne er kørt ud på sidste omgang.
14.50: Så er der under 10 minutter tilbage, og smilene breder sig i Audis garager.
14.39: Efter et af de mest dramatiske Le Mans' nogensinde er der faldet ro over feltet. Nu skal bilerne blot holde til klokken 15.
14.10: Audi nr. 9 har blot holdt stille i 34 minutter i løbet af de sidste godt 23 timer. Det er vel nok den væsentligste forklaring på succesen, når man tænker på de problemer, som konkurrenterne har haft.
14.05: Løbets nr. 4, Aston Martin Racing 009, er færdig. Det er bilen med danske Juan Barazi.
13.55: I Peugeot-lejren står der velvoksne mekanikere og motorsportschefer og ryster på hovedet og giver hinanden trøstende knus. Dette Le Mans gør ondt på franskmændene.
Det forstår ikke mindst Tom Kristensen.
"Lige nu føler jeg med teamchefen hos det private Oreca-team. Det ser ud til Audi tager hele bundtet. Det er godt, at nogen troede på os onsdag og torsdag, selvom det ikke var alle," har Tom Kristensen netop fortalt til TV 2.
"Peugeot har den hurtigste bil, men de lever livet farligt. De pumper bilen for meget, det er der ingen tvivl om," sagde Tom Kristensen.
Da Peugeot nr. 4 for kort tid siden blev parkeret i vejkanten, var det samtidig så godt som sikkert, at Tom Kristensen for andet år i træk indtager tredjepladsen i Le Mans.
"Nu skal de tage luften ud af Capello, og nu skal de bare køre hjem," sagde Kristensen til TV 2.
13.47: Loic Duval satte fremragende omgangstider og havde kurs mod tredjepladsen. Men igen satte motoren i det franske bil ud, og der stod flammer ud fra bilen. Stakkels Peugeot-folk. Dermed er den sidste af fabrikspeugeot'erne ude.
13.45: Den ultimative nedtur for Peugeot. Nu holder også Peugeot nr. 4 stille.
13.38: Otte sekunder mellem Duval og Capello. Det ser ud til, at Tom Kristensens bil snart bliver overhalet.
13.36: Christoffer Nygaard holder fortsat i garagen, men bilen er dumpet ned på tredjepladsen i GT1. Ærgerligt for danskeren.
13.32: Dindo Capello i Tom Kristensens Audi er under pres på tredjepladsen. Loic Duval fra Oreca Teamet kommer stærkt bagfra i sin Peugeot. Der er 18 sekunder mellem de to biler.
13.13: Tom Kristensen hopper ud af Audien og overlader pladsen til Dindo Capello, der skal køre den i mål.
13.12: Fem forsøg på Le Mans ser endelig ud til at give sejr for Mike Rockenfeller. Tyskeren har netop afleveret den førende Audi nummer 9 til teamkammerat Timo Bernhard, der skal køre den i mål.
"Vi har stort set ikke haft et problem i hele dette løb. Men to timer er lang tid på Le Mans. Bare se på Peugeot’erne. Vi har ikke vundet endnu," sagde Rockenfeller til Radio Le Mans.
13.09: Der er lukket og slukket i garagen, hvor Peugeot nr. 1 holder. Dermed er den også officielt færdig i årets Le Mans.
13.01: Kristensen har passeret Peugeot nummer 1, der stadig kæmper for overlevelse i garagen. Danskeren er således nummer tre.
12.55: Sikke en udvikling i det 78. Le Mans. Det begyndte med fire Peugeot’er som storfavoritter forrest på startgriden. En efter en er de franske biler gledet ud, og nu ender det med sikkerhed i endnu en gigantisk triumf for Audi. En tre-dobbelt sejr er mere end sandsynligt, hvis ikke Peugeot nummer 1 kommer tilbage. Og således skal Tom Kristensen formentlig igen på podiet.
12.52: Der rapporteres om olie overalt i Peugeot-motoren.
12.51: Peugeot nr. 1 er kørt i garagen. Den så ikke godt ud. Det er den tredje Peugeot, der må udgå. Massiv fransk nedtur.
12.49: Peugeot nr. 1 i problemer. Den taber meget fart, og der står røg fra den. Det ligner motorproblemer. Den kører dog fortsat.
12.42: Alexander Wurz er kørt forbi Mike Rockenfeller på andenpladsen. Dermed er den forreste Peugeot på omgangshøjde med den førende Audi. Der er godt tre minutter op. Der er i den grad stadig spænding om resultatet.
12.35: Tom Kristensen er lige nu løbets hurtigste mand. Men farten alene sender næppe Audi nummer 7 på podiet. Der skal ske noget dramatisk foran ham, hvis ikke danskerens dårligste slutplacering i 14. Le Mans-løb skal blive en realitet. 10 gange har han fuldført og er aldrig blevet dårligere end nummer tre.
12.16: Tom Kristensen har brug for hjælp, hvis han skal på podiet. Den danske bil er langt efter Alexander Wurz i Peugeot nr. 1 på tredjepladsen, og kun uheld eller problemer ser ud til at kunne sende Kristensen på podiet.
11.42: Alexander Wurz stryger nærmest problemfrit forbi Andre Lotterer i Audi nr. 8. Dermed er Peugeots sidste tilbageværende fabriksbil på andenpladsen i løbet. Forude er nu kun Audi nr. 9. Det holdt dog kun kort tid, da Wurz skulle en tur i pit'en.
11.37: Audi nr. 8 er tilbage på banen, men Peugeot'en med Alexander Wurz kommer hamrende bagfra. Det ligner et comeback til Peugeot'en. I hvert fald i top 2.
11.35: Løbets nummer to, Audi nummer 8, har torpederet autoværnet i Arnage-kurven. Bilen er kørt i pit med røg hængende efter sig. Det kan betyde avancement til tredjepladsen for Tom Kristensen. Men generelt et trist uheld for hans arbejdsgiver, Audi.
11.34: Tom Kristensen har fået en advarsel fra dommerne for at køre for hurtigt i en zone med hvidt flag. Men okay, han har jo også travlt, Kristensen.
11.28: Bakkerud får gang i sin racer igen. Det ser godt ud, men han skal en tur i pitten.
11.25: Christian Bakkerud er kørt galt. Han er kørt af banen i sin Audi R10 og har ramt dækvæggen. Ærgerligt for Kolles-holdet, der indtog 7.-pladsen i LMP1-klassen.
11.21: Det var en meget realistisk Allan McNish, der for kort tid siden blev afløst af Tom Kristensen i Audi nr. 7.
"Vi har ikke en chance for at komme podiet alene på hastigheden. Det sker kun, hvis nogen af de andre får problemer," sagde skotten til TV 2 Sporten.
Han gav samtidig udtryk for, at bilen fungerer fint og selv på de sidste omgange af et stint kører den fine omgangstider.
McNish var ikke klar over, om det er planen at lade Tom Kristensen køre over stregen.
Bilen er lige nu nummer fire i den hurtigste klasse.
11.07: Tom Kristensen sætter sig i sædet til sit formentlig sidste stint under årets Le Mans. Han afløser Allan McNish. Der skal dog formentlig et uheld til hos de forankørende, hvis danskeren skal på podiet i år.
10.42: Det bliver Le Mans-debutanten Christoffer Nygaard, der skal køre Young Drivers Aston Martin DBR9 over målstregen, hvis stillingen holder. Flot debut af danskeren.
10.38: Nu går det stærkt. Danske Juan Barezi mistede kursen i et sving, men han kom hurtigt tilbage på rette spor i sin Aston Martin.
10.37: Peugeot nr. 1 var kortvarigt på afveje på vej ind i pitten. Anthony Davidson kom med for stort fart ind i pitten og tog et hop over curben. Han reddede dog akkurat situationen.
10.33: Juan Barezi og Christian Bakkerud er henholdsvis nummer 6 og 7 i LMP1-klassen. De to danskere sidder netop nu i bilerne. I GT2-klassen har Allan Simonsen fortsat kurs mod podiet med en andenplads, og det samme kan man sige om Christoffer Nygaard og Young Driver-holdet, der er nummer to i GT1-klassen.
10.14: Tom Kristensen er dukket op i Audi-området efter nogle timers hvil ovenpå strabadserne i nattens løb. Danskeren skal snart i bilen igen, men havde tid til en kommentar.
"Det har været en hurtig nat og en meget mørk nat. Jeg var i bilen i fem og et halvt stint, og det var længere end beregnet," fortæller Tom Kristensen til TV 2 Sporten.
Han glædede sig over, at Audi var tilbage på toppen, og samtidig glædede han sig over en samtale med Andy Priaulx, der lørdag aften var skyld i, at danskeren kørte af banen. Et uheld, der formentlig sendte Tom Kristensen ud af kampen om Le Mans-titlen.
"Priaulx har været oppe at snakke med Ullrich (Audis motorsportschef, red.) og mig. Det er hans debut, en frygtelig debut, han er en fantastisk kører, og jeg har utrolig ondt af ham," siger Tom Kristensen, der har stor respekt for den tyngede BMW-kørers undskyldning.
10.08: 21 biler har forladt løbet, hvilket selvsagt giver mindre trafik og dermed mindre risiko for kollisioner. 34 biler fordeler sig nu over de 13,6 km lange bane. Nok er risikoen for ulykker blevet mindre, men samtidig stiger presset på bilerne, der nu har kværnet løs i 19 timer.
10.01: Jan Magnussen og Corvette nr. 63 udgik tidligere på morgenen af årets Le Mans. Den dansker racerkører har netop forklaret TV 2 Sporten, hvad der skete:
"Motoren gik i stykker. Det var en trist melding at få en time inden, jeg skulle i bilen igen," forklarede Magnussen.
"Det sker, fordi alt er nyt på GT2-bilen - også motortuneren. Så vi har ikke haft lang tid til at udvikle på bilen. Det er ikke kun min bil, men også den der kører derude nu."
Dermed fik Jan Magnussens Le Mans årgang 2010 en ærgerlig udgang i en situation, hvor de to Corvetter lå henholdsvis nummer et og to i GT 2-klassen.
"Stemningen er rimelig dårlig. Alle er skuffede. Det gik godt, da vi var et og to og havde gode chancer for en podieplads, men det er også en del af Le Mans."
09.50: Et uheld af Giancarlo Fisichella i GT2-klassen betyder, at Allan Simonsen og Hankook-teamet hopper op på andenpladsen.
09.42: Ingen er i tvivl om, at Peugoet nummer 1 er løbets hurtigste bil. Det er lige blevet demonstreret af Anthony Davidson, der har kørt løbets hurtigste omgangstid: 3.19,527 minutter.
09.16: Christoffer Nygaard sidder i øjeblikket bag rattet i Young Drivers Aston Martin DBR9, der indtager andenpladsen i GT1-klassen. Flot af danskeren, der dermed er på vej på podiet i sit første Le Mans.
08.58: Corvette nr. 64, der for en halv time siden hamrede ind i autoværnet, er blevet lappet sammen og er klar til at køre videre. Imponerende mekanikerarbejde. Men førstepladsen er vist tabt for Corvette Racing.
08.48: Problemerne for Corvette-bilerne betyder, at Allan Simonsen i sin Ferrari F430 GT pludselig er nummer tre i GT2-klassen. Ganske flot af danskeren, der sidder bag rettet netop nu.
08.44: Lidt over seks timer tilbage og Audi er højest overraskende nummer et og to i løbet. Men det får ikke en erfaren rotte som boss i Audi Motorsport, Dr. Ullrich, til at miste besindelsen.
"24 timer kan være ondskabsfulde på Le Mans. Der er stadig seks timer tilbage og intet er afgjort. Kunsten for os er at holde fokus og ikke lave fejl," siger Dr. Ullrich til Radio Le Mans.
08.40: Løbet er givet frit igen efter perioden med safety car. Denne gang havde Tom Kristensens Audi lidt gavn af situationen, da den betød, at Allan McNish fik kontakt med Peugeot nr. 1 på tredjepladsen. Men han kan næppe hænge på den lynhurtige Peugeot, der i øjeblikket føres af Anthony Davidson.
08.30: Der er atter safety car på banen. Det skyldes formentlig Collards uheld i Porsche-kurverne.
08.28: Collard er i stand til at holde liv i bilen og køre den i pitten. Nu skal mekanikerne vist på arbejde.
08.26: Den førende bil i GT2-klassen, Corvette nr. 64, er kørt galt. Bilen var ved at blive overhalet af Peugeot nr. 1, da den med Emmanuel Collard som chauffør mistede vejgrebet og bankede ind i autoværnet. Det er skidt for Corvette, der allerede har mistet Jan Magnussens Corvette.
08.23: Allan McNish har overtaget Tom Kristensens Audi fra Dindo Capello.
8.07: Ingen hjælp til Audi nummer 7 fra vejrguderne. Regn kunne have rodet op i feltet, men vejrudsigten siger, at chancen for regn er under fem procent.
08.05: I pressecentret snakkes der stadig om Tom Kristensens vilde indsats i natten. Normalt deler kørerne de vanskelige mørketimer mellem sig, men danskeren tog et uhørt stort ansvar ved at køre hele fire stints i træk. Hobrogenseren satte sig i bilen klokken 00.49 og hoppede først ud igen klokken 04.38. Det har ingen andre præsteret i Le Mans-feltet.
08.02: Det er officielt bekræftet, at Corvette 63 med Jan Magnussen er ude af løbet. Det er angiveligt motoren, der er stået af.
07.41: Alt tyder på, at det er slut for Corvette nr. 63 og dermed for Jan Magnussen i årets Le Mans. Bilen holder angiveligt stille et sted på banen. Det er fortsat uklart, hvad der er sket.
07.24: Audi nr. 7, der i øjeblikket føres af Dindo Capello, er nu officielt på fjerdepladsen - tre omgange efter den førende Audi R15 TDI med Timo Bernhard.
07.22: Det er ikke helt klart, hvad der er sket med Jan Magnussens Corvette. Men den rasler ned i den samlede stilling. Den holder formentlig stille er sted på banen. Det samme gør Peugeot nr. 2, der nu er opgivet. Den er færdig for i år, og en særdeles slukøret Franck Montagny sætter sig bag på en scooter og bliver kørt tilbage til målområdet. Sikke et dramatisk motorsportsløb.
07.16: En vanvittig nedtur for fransk motorsport. Peugeot havde fire biler forrest, da løbet blev indledt. Men ganske langsomt er de alle faldet fra, så Marc Gene i Peugeot nr. 1 på tredjepladsen er bedste bud på en podiebil. MEN den har tidligere vist svagheder, og spørgsmålet er om franskmændene tør presse bilen. Audi'erne har måske ikke haft farten i år sammenlignet med Peugeot, men stabiliteten i de tyske racerbiler kan man ikke klandre, og det ser lige nu ud til at være helt afgørende for, hvem der skal løbe med den store pokal.
07.10: Franck Montagny må gerne reparere sin skadede Peugeot, men han må ikke få hjælp til det. Derfor står han nu og rykker lidt hjælpeløst i bilen. Det ser ud til at være slut.
07.07: Så fører Audi nr. 9 årets Le Mans. Den hidtil førende Peugeot holder stille. Dramatisk udvikling i løbet. Nu er der blot en af de fire ellers så suveræne Peugeot'er tilbage i top fem. Og Tom Kristensens Audi er snart tilbage på fjerdepladsen. Danskeren nærmer sig podiet.
07.05: Motorsportsekspert Jens Winther Junior gætter på, at olie er kommet i kontakt med turboen i Peugeot nr. 2, og det er årsagen til problemerne. Stor fransk krise.
07.03: Jan Magnussens Corvette holder også stille.
07.01: Peugeot nr. 2 i problemer - den førende bil. Der står flammer ud af bilens bagende. Den har lige været i pit og skal hele vejen rundt.
06.54: Tom Kristensens bil er nr. fem i LMP1-klassen, hvor danske Juan Barezis Lola Aston Martin 009 er nr. 8, og Christian Bakkeruds Audi R10 er lige efter på en 9.-plads. I GT1-klassen er Young Driver-holdet med Christoffer Nygaard nr. 3 med 10 omgange op til den førende bil. I GT2-klassen er Magnussens bil nr. 2, mens Allan Simonsens Ferrari er nr. seks. Der er ingen danskere i bilerne lige nu.
06.45: Mens flere af Peugeot'erne har haft problemer, har det franske bilmærkes maskine nr. 2 blot buldret af sted uden problemer. Bilen med Franck Montagny kører nu på omgang nr. 258.
06.33: Ingen af de seks danske deltagere fører deres respektive klasser. Tættest på er Jan Magnussens Corvette i GT2-klassen. Den hænger dog fortsat efter kollegerne i Corvette nr. 64.
06.29:Tom Kristensen er stærkere end de fleste i mørket, og han førte da også Audi nr. 7 en stor del af natten. Det gjorde han fremragende og var endda oppe at snuse til fjerdepladsen, men det holdt dog ikke. Efter imponerende 64 omgange - svarende til et firedobbelt stint - overlod han bilen til Dindo Capello. Løbet føres fortsat af Peugeot nr. 2 med Franck Montagny.
06.20: Morgensolen har bredt sit lys ud over det franske motorsportsløb. Der er ikke sket de helt store forskydninger i LMP1-klassen i løbet af mørket. Tom Kristensens Audi nr. 7 er fortsat nr. 5 i løbet, men er dog blevet overhalet af favorit-bilen Peugeot nr. 1, der havde problemer før midnat.
Status klokken 01.30: Tom Kristensen sidder bag rattet i Audi nr. 7, der er nummer fem i løbet to runder efter den førende Peugeot.
01.02: Allan McNish har lige analyseret sit tre-dobbelte stint overfor Radio Le Mans.
"Det gik virkelig godt. Bilen er god balance," sagde McNish, der havde en interessant observation med ud af bilen: "Den førende Peugoet 2 virker meget, meget nervøs, når den kommer i trafik. Man er under pres, når man fører et Le Mans-løb, og det kan man sagtens mærke på dem."
00.50: Tom Kristensen er tilbage på sin foretrukne arbejdsplads: I mørke på Le Mans. Og der er masser af arbejde forude for historiens mest vindende Le Mans-kører. Fra femtepladsen er der tre omgange op til den førende Peugeot nummer 2.
00.25: Bil nr. 13 er kørt galt. En Lola Rebellion Coupe, der var nummer 10 i LMP1-klassen.
00.24: Perioden med safety car er ophævet. Så er der tæt trafik i mørket. Får det nogen betydning?
00.16: Uheld på Le Mans. Safety car er sendt ud på banen. Spændende at se, hvordan det udvikler sig. Hvor det samler feltet, og hvor det splitter.
00.12: Audi nummer syv er tilbage på femtepladsen.
00.05: Marc Gene er fænomenal i Le Mans’ nat. I sin Peugeot nummer 1 har han lige kørt løbets hurtigste tid. I mørke. 3.19,44 minutter er hurtigere end bilens tid, der i torsdags sikrede bilen pole position. Gene har således nu overhalet Allan McNish i Audi nummer 7, som nu er nummer seks. Det kan dog ændre sig, når Gene om lidt skal i pit. Dér har McNish lige været.
23.54: Marc Gene i Peugeot nr. 1 æder sig langsomt ind på Audi nr. 7. Nu er han blot 45 sekunder efter Allan McNish.
23.48: Jan Magnussen har netop forladt Corvetten efter et tredobbelt stint, hvor han har kørt holdet tættere på førstepladsen i GT2-klassen. Magnussens hold er ca, 30 sek. efter kollegerne i Corvette nr. 64.
"Jeg fik hentet en masse, bilen kørte godt og jeg var heldig med trafikken," lød forklaringen fra danskeren til TV 2 Sporten.
"Nu presser vi så hårdt, vi kan," lød den videre taktik fra Magnussen velvidende, at det er en Corvette-kollega, der venter forude.
23.44: Så kom favoritbilen Peugoet nummer 1 tilbage med et brag. Marc Gene har netop kørt hurtigste omgang i hele feltet: 3.20,973 minutter om at køre 13,6 kilometer er meget godt. Især når man tænker på, at det er sket i mørke og med meget få kilometer af ruten oplyst. Det er kulsort næsten overalt på banen. Og nåh ja, så er der lige lidt over 40 andre biler at holde øje med.
23.13: Allan McNish har passeret Aston Martin 007, hvorved Audi nummer 7 er avanceret til 5. pladsen. Foran sig har han to Peugoet’er og to søsterbiler fra Audi. Nummer er tre omgange efter den førende bil, Peugeot nummer to med Franck Montagny bag rattet.
23.00: En tredjedel inde i løbet er det tid til at gøre status: Igen har Le Mans vist sig fra sin uforudsigelige side. Peugoet er ganske vist de hurtigste, men bilen er ikke så holdbar som Audi’erne. To af de fire Peugeot’er har haft problemer. Den ene, nummer 3, er udgået, og favoritten, nummer 1, har lige været 10 minutter i garage med en defekt gearkasse. Til sammenligning har Tom Kristensens Audi nummer 7 ikke haft mekaniske problemer. Den har kun haft problem med en uheldig beslutning fra en chauffør i en safetycar og en dumhed fra en debuterende BMW-kører. Tilsammen har det sat Kristensen og co. ned på 6. pladsen. Var de to uheld ikke sket, så havde danskerens bil minimum været nummer tre. Men sådan er Le Mans: Uforudsigeligt og dybt fascinerende. 16 timer tilbage. Nu venter natten, hvor der også altid sker forskydninger i toppen.
Den danske fotograf Jan Sommer har fanget en masse indtryk før og under årets Le Mans. Tag med en tur rundt på den legendariske bane her.
22.41: Peugeot nr. 1 er tilbage på banen efter en tur i garagen.
22.35: Skotten Allan McNish overtager Tom Kristensens Audi nr. 7 fra Dindo Capello. Peugoet stadig i garage og er dumpet ned på tredjepladsen.
22.34: Tidligere på dagen måtte Peugeot opgive at reparere Peugeot nr. 3, der havde ødelagt et hjulophæng og måtte udgå. Det betyder, at Franck Montagnys Peugeot nr. 2 nu fører løbet.
22.28: Den førende Peugeot med Marc Gene er rullet i garagen. Køreren er stået ud. Hvad sker der? Ved første øjekast ligner det problemer med gearkassen.
22.27: Syv timer og 30 minutter er snart overstået og 46 biler har kastet sig ud i Le Mans-mørket. Ni biler er udgået.
22.03: Peugeot nummer 1, der meget passende fører løbet, har kørt 113 omgange. Tom Kristensens Audi er fire omgange efter.
21.29: Dindo Capello i Tom Kristensens Audi er i øjeblikket nummer syv i den samlede stilling. Lige bag ham finder man danske Juan Barezi i sin Aston Martin. Han bliver forfulgt af endnu en dansker, nemlig Christian Bakkerud (netop kørt i pit) i en Kolles Audi R10. I GT1-klassen er Christoffer Nygaards Aston Martin DBR9 nummer fem - i øvrigt med danskeren i bilen. I GT2-klassen sidder Jan Magnussen i øjeblikket i Corvette nr. 63, der er nummer tre. Klassen føres af kollegaen i Corvette nr. 64. Danske Allan Simonsen sidder lige nu bag rattet i Ferrari F430 GT, der er nummer syv i GT2-klassen.
21.14: Perioden med safetycar er slut. Nu køres der ræs igen.
21.13: Bilen, der var skyld i Tom Kristensens uheld, gemmer på en helt speciel historie. Og det skyldes ikke kun, at dens chauffør Andy Priaulx lavede en amatørfejl i sin Le Mans-debut tidligere på aftenen. Hans kulørte BMW nummer 79 er designet af Jeff Koons. Den amerikanske kunstner har skabt sig et navn ved at blande sin kunst med porno. Hans research fejler ikke noget, idet han tidligere var gift med den italienske pornostjerne la Cicciolina.
21.10: To biler er kørt galt, mens safetycar'en var på banen. Det er dumt. Det drejer sig om en Kolles-racer med Manuel Rodrigues, der var nummer 15 i løbet. Den skal en tur i garagen.
21.02: Så sluttede Le Mans-festen for bilen med ren kvinde-besætning. Den schweiziske trios Ford brød i brand i Mulsanne-hjørnet. Natacha Gachnang, der i forvejen gik på krykker efter en benbrud ovenpå en anden tidligere ulykke, humpede ud af bilen og kom uskadet væk. Bilen er selvsagt ude af løbet.
20.59: Audi nr. 7 med Dindo Capello er igen uheldig i en safetycar-periode. Capello må vente på næste safetycar ved udgangen efter et besøg i pitten. Den koster værdifuld tid. Noget lignende skete ved dagens første safetycar-periode - dengang kostede Nigel Mansells uheld et minut for Audi'en.
20.52: Der er safetycar på banen. Det er anden gang i årets løb. Det er JMW Motorsports Aston Martin med Bryce Miller, der er skyld i problemerne. Den kører i den lille GT2-klasse.
20.22: Det dramatiske optrin mellem Priaulx og Kristensen gøres endnu mere bizart af, at den engelske kører faktisk havde en hyggelig oplevelse med danskeren forleden. Veteran Kristensen tog i tirsdags Le Mans-debutanterne Christoffer Nygaard og Andy Priaulx en tur med rundt på Le Mans-banen på cykel. Da kunne danskeren ikke vide, at englænderen umiddelbart efter Arnage-svinget ville komme til at koste ham værdifuld tid – og måske Le Mans-titlen.
20.19: Om dramaet, da han holdt stille i gruset, sagde Tom Kristensen:
"Jeg kunne ikke stige ud, for så var bilen ude af løbet. Jeg fik bilen i gang to gange, men de mange marshalls ville ikke lade mig komme ind på banen i svinget med bagenden først. Jeg måtte lige ud på en lille omvej, hvor jeg ude på en mindre vej måtte vende bilen. Den vej har jeg aldrig før været på," sagde Kristensen med et skævt smil.
Tom Kristensens bil har avanceret en enkelt plads siden uheldet, så den nu er nummer syv i LMP1-klassen.
20.17: Tom Kristensen ville ikke svare på, om BMW-kører Andy Priaulx ikke brød alle skrevne og uskrevne regler for simple manøvrer på en racerbane, da han pludselig – punkteret og uden fart - begyndte at trille på tværs af banen i et sving. Desværre fik danskeren ret i forhold til sin bekymring, som vi tidligere på dagen har bragt på spn.dk. Den om, at de 46 debuterende Le Mans-køreres manglende erfaring også kunne få en hovedrolle i topstriden.
"Priaulx er debutant," var alt, hvad Kristensen efter uheldet ville konstatere.
20.15: Fattet og rolig har Tom Kristensen netop taget imod de danske journalister bag Audi-garagen. Her giver han sin version af episoden, der klokken 19.20 kostede seks værdifulde minutter:
"Jeg ser godt det hvide flag og den punkterede BMW. Jeg bremser ned fra 330 km/t og kører vel omkring 260 km/t., da han pludselig begynder at trille på tværs af banen. Jeg kunne have kørt ind og smadret den flotte BMW, men det havde også gjort ondt på mig selv. I en prototype kan man ikke nå at bremse hurtigere. Jeg gjorde intet forkert, og det får jeg formentlig også Dr. Ulrichs opbakning i."
20.12: Tidligere på dagen skrev vi, at det var Tom Kristensen, der ramte en fotograf i pit'en. Oplysningerne stammede fra den officielle Le Mans-radio. Det var dog ikke Tom Kristensens Audi nr. syv, men Audi nr. ni.
20.09: "Chancen for at vinde er ikke væk endnu, men det er klart, at den er meget mindre efter det uheld. Alt tyder på, at vi skal vinde på den hårde måde," sagde Tom Kristensen til spn.dk, da han dukkede op fra garagen efter uheldet.
19.39: Audi nr. 7 er nu nede som nummer otte i løbet. Dermed er danske Juan Barezi faktisk bedre placeret end Tom Kristensen. Barezi kører lige nu Lola Aston Martin 009, der er nummer syv i løbet.
19.34: Tom Kristensen fortalte angiveligt over radioen, at hans eneste chance for at undgå at ramme BMW'en var at køre ud i gruset. spn.dk forsøger at fange Tom Kristensen for en kommentar til uheldet.
19.30: Tom Kristensens bil tilbage på banen med ny bagende og med Dindo Capello som kører. Stærkt Audi-arbejde, men nu er podiepladserne langt væk. Det uheld kostede ca. seks minutter.
19.28: Audi-chef dr. Wolfgang Ulrich er rasende over den BMW, der i et vist omfang var skyld i uheldet. Det har kostet minimum fire minutter. Det kunne meget vel være chancen for Le Mans-sejr, der forsvandt der.
19.26: Tom Kristensen er tilbage på banen. Nu skal han tilbage til pit'en for at få set på bilen.
19.25: En punkteret BMW trillede mod pit’en, da han pludselig midt i et sving skiftede bane. Med over 200 km/t kom Tom Kristensen hamrende og måtte dreje af og ud i gruset for at undgå en kollision.
19.24: Tom Kristensen er ved at blive trukket fri.
19.22: Tom Kristensen er kørt af banen ved indgangen til Porsche-kurven. Danskeren holder stille i gruset. Kæmpe krise. Bagenden er gået i stykker, så den skal i garagen.
19.01: Tv-manden, der blev ramt af Audi nr. 9, har ifølge Le Mans Radio fået en flænge i sin fod. Reporterne lyder dog også på, at han er værst kvæstet ved sin skulder, der tog hele skraldet, da han styrtede mod asfalten. Pitlane er og bliver ikke noget trygt sted at passe sit arbejde.
18.59: Fire timer inde i løbet ser det ud til, at Audi’erne godt kan følge Peugeot’erne. Tom Kristensen fortsætter med at slide sig ind på de tre foranliggende Peugeoet’er. Måske er det derfor, at danskeren netop nu er hamret ud til sit tredje stint.
18.57: I pit’en rammer Audi nr. 9 en tv-fotograf, der flyver hen ad asfalten. Manden kommer angiveligt ikke noget til. Fejlen var ikke kørerens.
18.52: Der er gået en trækaksel på Aston Martin'en med Christoffer Nygaard. Det kan skiftes, men koster en del tid.
18.41: Audi-lejren har netop overfor Radio Le Mans erkendt, at Allan McNich rent faktisk har været af banen under sit stint tidligere på eftermiddagen. Underligt, at ingen tv-kameraer fangede situationen. Afkørslen gav imidlertid ingen skader på bilen, og tidstabet var begrænset.
18.37: Tom Kristensen kørte ud fra kørerskifte side om side med søsterbil nummer 9. Men hurtigt fik veteranen fra Hobro sat sin 10 år yngre holdkammerat Romain Dumas på plads. Danskeren i nummer 7 har sat nummer 8 med otte sekunder. Alt tyder på, at nummer 7 er den bedste af de tre Audi’er. Altså skal Kristensen nu ”kun” duellere med de tre foranliggende Peugeot’er.
18.33: 20 timer og 30 minutter før det ternede flag er feltet blevet reduceret fra 55 til 51 biler. Mest bemærkelsesværdigt er afskeden med Peugeot-favoritten nummer 3. Ifølge Ekstra Bladet stod den tidligere formel 1-pilot, Sebastien Bourdais, i pit’en og græd som pisket. Han skulle have overtaget rattet i nummer 3, da hjulophænget knækkede og sendte det lokale håb ud af løbet.
18.32: Tom Kristensen har ca. et minut op til den nærmeste Peugeot på tredjepladsen. Han har 1.46 min. op til løbets førende bil, Peugeot nr. 2, der har kørt 55 omgange.
18.28: Det var - som tidligere skrevet - et ødelagt hjulophæng, der førte til, at Peugeot nr. tre måtte forlade løbet. Det har angiveligt rystet den franske lejr, hvor teknikerne har bedt de andre Peugeot'er om at holde sig fra banens kanter (curbs). Det betyder formentlig, at bilerne må sænke hastigheden.
18.16: Kvinder kan skam sagtens køre bil. I hvert fald tre af dem! Schweizerne Natacha Gachnang, Cyndie Allemann og Rahel Frey har lagt sig lunt på fjerdepladsen i LMGT1-klassen. Otte biler deltager i klassen, og de tre schweiziske piger har bestemt vist sig konkurrencedygtige. Muntre mænd i presserummet (langt væk hjemme fra, hvor konen ikke kan høre dem) morer sig højlydt med, at løbets eneste bil med kvinde-besætning heldigvis heller ikke skal parallel-parkere under et Le Mans!
18.06: Tom Kristensens bil er i øjeblikket nummer fire i LPM 1-klassen. Audi nr. 15 med Christian Bakkerud er nr. 10 i samme klasse, mens Juan Barezi i Lola-teamet er nummer otte. I GT1-klassen er Christoffer Nygaards Aston Martin nr. 2. I GT2-klassen er Jan Magnussens Corvette nr. 3, mens Allan Simonsen i sin Ferrari F430 GT er nummer 7.
17.56: Under tre timer inde i løbet kom så beviset på, at fart langt fra er det eneste, der afgør et Le Mans-løb. Et ødelagt hjulophæng er grunden til, at en af de store favoritter, Peugeot nummer 3, nu holder indpakket og ude af årets løb. Der er stadig tre hurtige Peugeot’er, der skal passeres, hvis Tom Kristensen skal vinde for niende gang. Samtidig skal Audi nummer 7 fastholde sin position som bedst af de tre Audi-biler.
17.46: Allan McNish er forbandet over det minut, som han og Tom Kristensens Audi nummer 7 mistede i løbets indledning: ”Det var latterligt, at safetycar kørte ud lige foran os, men den slags sker i motorsport. Jeg er bestemt ikke skuffet over farten. Vi er bagefter nu, men husk, at alting kan ske i dette løb”, siger Allan McNish til Radio Le Mans.
17.44: Peugeot nummer 3 er blevet pakket ind som tegn på, at den er færdig ved dette års Le Mans. Godt for Tom Kristensen, skidt for Sebastien Bourdais, Pedro Lamy og Simon Pagenaud, der var chauffører i bilen.
17.42: Tom Kristensen og Audi nummer syv overhaler Audi-kammeraten Romain Dumas i Audi nr. 9. Dermed er danskerens bil nu nummer fire i løbet.
17.33: Mekanikerne arbejder ikke ret intensivt på Peugeot nr. 3. Har de opgivet den? Det betyder i første omgang, at der "kun" er tre Peugeot'er foran Tom K.
17.32: Drama på Le Mans. Peugeot nummer 3, der er en af favoritterne, er nu skubbet i garage.
17.29: Tom Kristensen har afløst Allan McNish i Audien. Så skal der køres ræs. Det er danskerens første stint i årets Le Mans. Det var tæt på at gå galt i første aktion, da Kristensen og kollegabil nummer 8 var ved at køre sammen på vej ud af pit’en.
17.25: Den franske Peugeot nummer tre er i problemer. Det ligner en punktering og kommer formentlig til at koste tid.
17.12: Nu under fem procent risiko/chance for regn på Le Mans på denne side af søndag klokken 15. Samtidig glider Audi nummer 7 længere og længere tilbage. Ikke i stillingen, hvor Tom Kristensens bil stadig er nummer 5. Men tiden op til den førende Peugeot nummer 2 er nu oppe på 1.30 minutter. Det ene minut stammer dog fra den uheldige placering af en safetycar.
17.11: Nigel Mansell, der crashede med voldsom høj fart i løbets indledning, har det godt. Hans kone har fortalt til pressefotografer i pit’en, at hendes mand er lidt rystet efter ulykken, men ellers har det fint.
17.10: Der er kørt 31 omgange i 24 timers-løbet. Tom Kristensens bil, der føres af skotske Allan McNish er ca. halvandet minut efter Peugeoterne, der sidder trygt på plads 1 til 4.
16.51: I pressecentret med over 2.000 akkrediterede mediefolk spekuleres der i, at de franske arrangører lige netop fik sat en safecar ud foran de tyske Audi’er og satte dermed dem et minut tilbage i forhold til de førende (og franske) Peugeot’er. Men journalister er jo også så mistænksomme……
Morgenavisen Jyllands-Posten og spn.dk har fået adgang til en række eksklusive billeder fra Tom Kristensen og Audi-lejren op til Le Mans-løbets begyndelse. Se billederne her.
16.40: Perioden med safetycar har ødelagt løbets logik. I hvert fald kan man ikke få en klar indikation om forskellen i speed mellem Audi og Peugoet. De skiftes til at køre hurtigste omgange. Med i billedet er der selvsagt også en masse taktik omkring benzin-forbrug. Rygterne i pit’en vil vide, at Audi nummer 7 sigter på en strategi med tre stints pr. kører, hvilket vil betyde, at Allan McNish tager en tankfuld diesel mere, før han skifter med Tom Kristensen.
16.33: Audi nummer syv med McNish ved rattet er 1,09 min. efter den førende Peugeot. Der er kørt 21 omgange.
16.23: Den forventet stærkeste Peugeot nemlig nummer 2 med Montagny ved rattet har overhalet Lamy og fører nu løbet.
16.17: Godt nyt for Tom Kristensen-fans: Audi nummer 7 er netop nu banens næsthurtigste bil. Kun en af de fire Peugeot’er kører hurtigere omgange end McNish i Audi’en. Noget tyder på, at Audi alligevel ikke er så langt efter de franske biler i speed.
16.11: Seneste vejrudsigt siger nu, at der kan komme regn i tiden mellem 17.00 og 20.00. Det kan tvinge bilerne ind og skifte dæk, hvilket kan medføre forskydninger. Efter den uheldige start vil regn ikke være dårligt for Tom Kristensen og co. Lige nu er afstanden fra den førende Peugeot og ned til Kristensens Audi nummer 7 oppe på et minut.
16.05: Tom Kristensen til TV 2 Sporten: "Interessant start. Selvom Allan var tæt på Peugeot'erne og havde perfekt slipstream, så faldt han tilbage hver gang han trak ud. Men han fortalte over radioen, at vi er tættere på Peugeot'erne end sidste år."
Han ærgrede sig desuden over, at safety car-perioden blev dyr for Audi, men erkendte at sådan går det.
Tom Kristensen skal efter planen afløse Allan McNish, når han står ud af bilen.
15.54: De to safetycars er nu ude, og Audi kan gøre skaderne op: 55 sekunder fra Tom Kristensens bil og den førende Peugeot. En forfærdelig start for danskeren og Audi.
15.51: Løbet er atter givet fri. Der er tæt trafik lige nu. Det giver flere tætte situationer.
15.43: Kæmpe nedtur for Nigel Mansell og de mange britiske fans, der er på Le Mans for blandt andet at se veteranen i aktion. Der falder måske bebrejdende blikke ved middagsbordet hos familien Mansell i aften. Hans to medkørere, der altså aldrig kom på banen, er hans sønner Greg og Leo. De er - ligesom deres forulykkede far - debutanter på Le Mans.
15.39: Mansell er kravlet uskadt ud af bilen, der punkterede med over 200 km/t. Bilen er fjernet, men der er stadig safetycar på banen, idet man netop nu er ved at reparere autoværnet.
15.38: Bilen med Nigel Mansell er formentlig ude af årets Le Mans. 18 minutter blev det.
15.35: "Det er det værst tænkelige for os. Safetycar kom lige præcis ud foran os og skabte dette store hul på et minut. Det er spillets regler, og vi kan intet gøre ved det", siger Tom Kristensens chef, Dr. Wolfgang Ullrich, til Radio Le Mans.
15.30: Uheldet med Mansell har alligevel ikke været en fordel for Audi. Tværtimod. To safetycars er på banen, og Allan McNish er fanget mellem dem, hvorved hullet op til de fire førende Peugoet'er er kommet langt foran.
15.28: Det er uklart, hvad der fik Nigel Mansell til at køre galt. Der er fortsat safety car på banen.
15.27: Der er også andre danskere med i løbet end Tom Kristensen. Fem andre faktisk. I den hurtigste klasse, LMP1, kører Christian Bakkerud med på Audi R10-holdet, som har indtaget en 12. plads, mens Juan Barezi og Lola Aston Martin er nummer ni. I GT1-klassen er Christoffer Nygaards hold i Aston Martin DBR9 nummer to, mens Jan Magnussen i sin Corvette er nummer nummer to i GT2-klassen, hvor Allan Simonsen i Ferrari'en er nummer fem.
15.21: Formel 1-verdensmester Nigel Mansell er kørt af banen på Mulsanne-langsiden, og safety-car er på banen. Godt for Audi nummer 7, idet det trækker feltet sammen og dermed lukker det hul, som de hurtige Peugeot'er allerede har lavet.
15.14: Tom Kristensens bil er fortsat nummer fem knap 10 sekunder efter den førende Peugeot.
15.11 Vejrudsigten ser alligevel ikke ud til at være med Tom Kristensen og Audi nummer 7. Vådt vejr kunne udligne noget af den store forskel i topfart mellem Audi og Peugeot. Nok er der skyet og mørkt over Le Mans, men vejrudsigten fortæller nu, at det næppe kommer til at regne i de kommende 24 timer.
15.02: Der bliver i stor stil kørt ræs fra start. Skotske Allan McNish angriber den bagerste af Peugeoterne. Endnu er han ikke kommet forbi. Det er i øvrigt Peugeot nr. 3 med Pedro Lamy, der fører an i løbet. Det er dog Peugeot nr. 2, der regnes som favoritten til at vinde.
15.01: Giftigt syn. De fire Peugeot'er fører an i front med Audierne efter sig. McNish er startet i Tom Kristensens bil. Han angriber fra start.
15.00: Starten på det 78. Le Mans er gået.
14.57: Der er få minutter til starten går. De fire Peugeot-racere starter forrest efterfulgt af Audi.
---
Omkring 25.000 danskere har taget turen til Le Mans for at følge Tom Kristensen og de andre danskere.
Tom Kristensen kører i bil nummer syv, som foruden danskeren også har Dindo Capello og Allan McNish som chauffører. Læs mere optakt her og her .
Vi vil i særdeleshed stille skarpt på danske Tom Kristensen, der jagter sin 9. Le Mans-titel.
I de næste 24 timer vil vi holde jer opdateret om udviklingen i det klassiske 24 timers-løb fra Frankrig.
Velkommen til livebloggen fra Le Mans 2010.