Mercedes er verdensmester, men er det slut med dominansen?

Søndag vandt Mercedes atter konstruktørernes VM, men der er tegn på sprækker i tyskernes styrke.

Artiklens øverste billede
Charles Leclerc og Sebastian Vettel er ved at hale ind på Mercedes. Foto: Issei Kato/Reuters

Søndag vandt Mercedes det sjette konstruktør-VM i træk. Denne gang fire grandprixer før sæsonen er slut. Dermed tangerer tyskerne Ferraris rekord fra 1999-2004, da Michael Schumacher dominerede Formel 1-sporten i en italiensk racer.

Men på trods af det imponerende resultat viser der sig alligevel en tendens til, at Mercedes kan blive udfordret i næste sæson.

Siden det britiske grandprix i juli har Ferrari været konkurrencedygtig, og ofte har Mercedes haft svært ved at følge med Ferrari. I Japan kvalificerede Ferrari sig igen som nummer et og to – hvorefter det i løbet gik lidt ned ad bakke, da Valtteri Bottas overhalede hele bundtet, mens Lewis Hamilton sneg sig op på tredjepladsen efter Ferraris Sebastian Vettel.

Jeg tror ikke, at Mercedes får lov til at sidde der så meget længere

John Nielsen, Formel 1-ekspert

Ifølge to eksperter er der tegn på, at Mercedes kan blive udfordret næste sæson.

»Jeg tror, at der kommer en udfordring, for Mercedes vandt reelt dette VM på den første halvdel af sæsonen. Efter sommerferien er Ferrari og Red Bull kommet med,« siger John Nielsen, tidligere racerkører og nuværende ekspert på TV3+.

Han mener ligefrem, at Mercedes kan blive vippet af pinden næste år, blandt andet på grund af at Ferrari har fået en ny teamchef, mens Red Bull er begyndt at blive gode venner med den nye motor, som Honda leverer.

»Med Ferraris nye organisation med Mattia Binotto, og det at Red Bulls samarbejde med Honda bliver bedre og bedre, tror jeg ikke, at Mercedes får lov til at sidde der så meget længere, for historien i Formel 1 viser, at hver æra har sin tid,« siger John Nielsen.

Han støttes af Jyllands-Postens Formel 1-ekspert, Thomas Wulff.

»Hvis vi havde haft dette styrkeforhold mellem Ferrari og Mercedes fra starten, havde vi haft en helt anden sæson. Jeg tror nu nok, at Hamilton stadig var blevet verdensmester, men det havde været mere spændende,« siger Thomas Wulff.

Han peger specifikt på en situation under grandprixet i Japan, hvor Lewis Hamilton over fem omgange til slut ikke kunne overhale Sebastian Vettel, hvilket ellers er sket ofte tidligere på sæsonen.

»At Hamilton ikke bare indhenter Vettel og kører forbi ham, viser faktisk, at Ferrari virker til at være en tæt på ligeværdig konkurrent,« siger Thomas Wulff.

Bottas i boblebad. Med en sejr til Valtteri Bottas på Suzuka Circuit i Japan, kunne Mercedes kåres som det bedste team i årets Formel 1-sæson. Foto: Soe Zeya Tun/Reuter

En faktor, der spiller yderligere ind til Ferrari og Red Bulls fordel, er, at reglementet for bilerne ikke ændres synderligt til næste sæson. Det vil sige, at de to udfordrere kan udnytte fremgangen fra i år til at hale yderligere ind på Mercedes.

God start af Magnussen

Japans grandprix blev lidt af en rutsjebanetur for Kevin Magnussen.

Under kvalifikationen blev han grebet af en kastevind og kørte baglæns ind i en barriere. Han måtte ud og skifte gearkasse og kom aldrig på banen igen, hvorfor han startede som nummer 19.

Men da starten gik, kørte han sin måske bedste første omgang nogensinde. Fra placeringen nede bagved strøg han frem til nummer 13 – uden sammenligning den bedste start i feltet – og dermed var uheldet fra kvalifikationen pludselig udlignet, men så klokkede teamet i det, da han gik i pit efter 19 omgange.

Hov, det her indhold benytter cookies

På denne plads ville vi rigtig gerne have vist dig indholdet, men det kan vi desværre ikke, da du har fravalgt cookies. Vil du se indholdet skal du acceptere Marketing og Statistik, det gør du her: opdater dit samtykke.

»Hvad pokker skete der?« spurgte Magnussen over radioen, og svaret fra hans løbsingeniør var bare »undskyld«.

Ifølge Kevin Magnussen var problemet, at de pittede ham på et tidspunkt, hvor han kom ud bag en masse konkurrenter, og at han derfor mistede tre pladser.

»Jeg spurgte flere gange og fiskede efter at komme i pit, men alligevel røg jeg ind som nummer to (efter teamkollega Romain Grosjean, red.), og det skal jeg lige have hørt om, hvorfor det skete, for det gav ikke så meget mening,« sagde han efter løbet til TV3+.

Uanset roderiet i pitten kunne det ikke dække over, at Haas stadig ikke har helt styr på dækkene, for da Magnussen kom tilbage på banen, kørte han omgangstider, der var meget langsommere end de fleste andre køreres, og han endte som nummer 17.

Kevin Magnussens holdkammerat Romain Grosjean fik heller ikke et godt grandprix. Han kvalificerede sig ellers som nummer 10, men kunne ikke holde den gode placering, og han endte som nummer 15.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.