Årtiers udvikling redder liv i motorsport

Nye tiltag og forbedring af baner og materialer kan i sidste ende være afgørende ved ulykker i motorsport.

Artiklens øverste billede
Den 17-årige formel 3-kører Sophia Flörsch fik søndag et brud på rygsøjlen i Macau, da hun i sin racerbil bragede ind i sikkerhedshegnet i flere meters højde. Netop hegnet og mange års udvikling af racerbilernes sikkerhed redede formentlig hendes liv. Foto: Tony Wong/AP

Det er ikke ligefrem uset i motorsport, at kørerne kommer galt afsted. Senest pådrog den 17-årige tyske Sophie Flörsch sig et brud på rygsøjlen under et Formel 3-løb i Macao, da hun efter en mindre kollision mistede kontrollen over sin bil. Bilen lettede og bragede ind i et rækværk i flere meters højde.

En ulykke, der i værste fald kunne have haft døden til følge. Hun slap dog heldigt fra det, og hendes hold, hollandske Van Amersfoort Racing, kunne tirsdag oplyse, at hun er ved at komme sig efter en ni timer lang operation.

Havde det været år tilbage, var det dog ikke sikkert, at racerkøreren var sluppet lige så heldigt fra ulykken. Det fortæller Jyllands-Postens motorsportsekspert, Thomas Wulff.

Hele sikkerhedsapparatet har jo virket efter hensigten. Bilen har vist sig at være sikker, når uheldet sker.

Thomas Wulff, Jyllands-Postens motorsportsekspert

»Hele sikkerhedsapparatet har jo virket efter hensigten. Bilen har vist sig at være sikker, når uheldet sker. Det skyldes i særdeleshed årtiers udvikling af materialer og den måde, man bygger på, der har været målrettet i forhold til sikkerheden,« siger han.

Konstante forbedringer

Flere tiltag har i de seneste år skullet forbedre sikkerheden for racerkørerne. I Formel 1 har man blandt andet indført den såkaldte Halo-anordning, der er monteret på bilerne for at beskytte kørernes hoveder, der som det eneste rager uden for bilen.

Bilerne bliver hele tiden forbedret, men en anden ting, som man har udviklet over årene, er de barrierer, der ”griber” bilen i tilfælde af et uheld og også er med til at beskytte tilskuerne.

Sophia Flörsch meldes at bevare førligheden efter en ni timer lang operation efter ulykken i Macao. Foto: Felix Hörhager/dpa/AP

»I det her tilfælde, så er den bil, man sidder i, i en enormt stærk konstruktion. De er spændt godt fast og sidder meget beskyttet. Det er en ting, der gør, at køreren er beskyttet. En anden ting, der er med til at sikre, at ulykken ikke bliver mere alvorlig for nogen af dem, der rammes af, er sikkerheden omkring banen, altså de sikkerhedsbarrierer, der griber bilen, når den flyver af banen. Det er begge områder, man videreudvikler på hele tiden,« siger Thomas Wulff.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.