Annonce
Landshold

Markedsanalyse hudfletter DBU

Dansk Boldspil-Union - paraplyorganisation for nationalsporten - har bestilt en markedsanalyse for at udvikle organisationen, og ifølge konklusionerne er der mere end nok at tage fat på.

En markedsanalyse af DBU - bestilt af DBU selv med henblik på at udvikle organisationen - giver unionen en voldsomt kritisk medfart. Foto: Niels Hougaard

En markedsanalyse af DBU - bestilt af DBU selv med henblik på at udvikle organisationen - giver unionen en voldsomt kritisk medfart.

Kritikken omfatter kommunikationen, den gælder udnyttelsen af det kommercielle potentiale, den peger på den politiske ledelse og på DBU's image i offentligheden.

Rapporten peger i konklusionerne med tre farver - grøn, gul og rød - på hovedudfordringerne for DBU, der under det grønne afsnit får ros for en "god og solid økonomi, stabilitet, ordholdenhed og troværdighed", men under rød, den alvorligste af de tre, står øverst: "Har ikke klar vision og strategi".

Ydermere bruges den røde farve til at påpege, at:

"DBU forbindes især med at være: støvet, gammeldags, bureaukratisk, konservativ, ikke handlekraftig, tillukket, bedrevidende, arrogant".

Ensidig fokus på elite
I gul, den mellemste kategori, er overskrifterne blandt andet:

"DBU's omdømme/brand opfattes som meget volatilt pga. ensidig fokus på elite. DBU "opfører sig ikke ordentligt" i medierne. Dansk fodbold rider på en kommerciel bølge, men at DBU ikke udnytter det godt nok med et ellers stort uudnyttet potentiale".

Markedsanalysen er lavet af konsulent Glenn Jacobsen fra firmaet Inspira og bygger på svar fra ca. 5.500 personer - mange med tilknytning til DBU. Blandt andet har man spurgt DBU's lokalunioner, sponsorer, klubber, men også den almindelige borger i "Fodbold-Danmark". En del af analysen bygger på internetbaserede undersøgelser, andet har haft form af møder, workshops og interviews.

Manglende handlekraft
Arbejdet blev påbegyndt sidste år, og analysen med titlen "En samlet og samlende kommerciel strategi for Dansk Boldspil-Union" lå færdig i marts i år.

Siden har DBU arbejdet med konklusionerne, og kritikken af DBU's politiske ledelse i markedsanalysen blev gentaget af Glenn Jacobsen den 14. juni i år i "Input til diskussion på bestyrelsesmøde".

Her sammenfattedes den konkrete kritik af DBU's politiske ledelse, særligt bestyrelsen, og her blev det blandt andet - som det ses andetsteds på denne side - fremhævet, at organisationens politiske top lider under manglende handlekraft, indbyrdes politisk magtspil, personligt behov for egen vinding og manglende evne og vilje til forandring.

Kommunikationsrådgiver Henrik Byager lægger vægt på, at analysen ikke mindst bygger på svar fra folk med tilknytning til DBU:

»Det er en sønderlemmende kritik af et forbund, som ikke har fulgt med tiden og er en elefant på krykker. Det passer med det billede, man har af DBU, og den rolle forbundet spiller i idrætsdebatten. Det virker som et bagudskuende, defensivt og tungt system. Det er et forbund under beskydning, som virker handlingslammet.«

Demokratisk valgt
DBU's næstformand Jesper Møller udlægger teksten noget anderledes og fremhæver tværtimod, at organisationens top er meget bevidst om at udvikle sig for at følge med tiden:

»Vi er demokratisk valgt til at sidde i bestyrelsen og til at træffe nogle beslutninger, og dem er folk enige og uenige i. Hvis nogle mener, at de er bedre, må de stille op, så kritikken er ikke det, vi har arbejdet mest med på baggrund af rapporten. For os handler det om at få givet den overordnede organisationsstruktur et serviceeftersyn og få opstillet strategi og mål for fremtiden.«

I er dog bestyrelse for Danmarks største specialforbund, så påvirker den hårde kritik jer slet ikke?

»Noget af kritikken er efter min opfattelse påvirket af det rent sportslige omkring landsholdet. Ligger man nummer ét, har man altid ret, ligger man ikke nummer ét, mener andre hurtigt, at de har ret. Det behøver ikke at være rigtigt alt det, der står i den, men man er tåbelig, hvis man ikke lytter til de udsagn, der kommer fra så forholdsvis bred en undersøgelse, så naturligvis gør vi det.«

Det lykkedes ikke at træffe DBU-formand Allan Hansen og konsulent Glenn Jacobsen for en kommentar.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Annonce
Annonce
Forsiden lige nu
Annonce
Annonce
Annonce
Sport

Tilmeld dig Tipsbladet.dk's nyhedsbrev

Flere nyheder på Tipsbladet.dk
Annonce

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her