- Opdateret 19/06/2010 kl. 15:25
Dansk hjælp: Holland vandt
Heller ikke i sin anden VM-kamp imponerede Holland. Men holdet har maksimumpoint efter to kampe.
Danmark kan ikke ryge ud af VM lørdag aften. Uanset et eventuelt nederlag til Cameroun, så vil danskerne stadig have en matematisk chance for avancement i sidste gruppekamp på torsdag.
Det stod klart, da Holland besejrede Japan med 1-0. Således er hollænderne så godt som smuttet videre til ottendedelsfinalen, mens de tre andre lande må duellere om den sidste plads.
Sejren var fortjent, men på ingen måde overbevisende. Således mindede det meget om Hollands facit efter 2-0 sejren over Danmark.
Hjælp fra japanerne
Første halvleg lignede til forveksling Hollands indledning mod Danmark. De orangefarvede i massiv boldkontrol mod en defensiv modstander, men igen uden at skabe nogen som helst målchancer.
Såmænd om hollænderne ikke igen blev hjulpet i gang straks efter pausen. Denne gang ikke af et regulært selvmål, men det var tæt på. Otte minutter var spillet, da Wesley Sneijder affyrede et hårdt, men rent hug fra kanten af feltet. Den japanske keeper Eiji Kawashima sprang fornemt som en tiger ud mod stolpen. Han ankom bare alt for tidligt og havde således ikke kroppen bag sine knyttede næver. Kontrollen var væk, hvilket stakkels Kawashima erfarede, da bolden - igen med et underligt svæv - via hans næver strøg ind i nettet.
Målet fik kampen til at skifte karakter. Fra totalt dominans overlod Holland bolden til japanerne, der pludselig gerne ville frem på banen.
Usikker defensiv
Da fik alle - også Morten Olsen - vished for, at japanerne sagtens kan spille offensivt fodbold. Samtidig frembragte spilskiftet beviset for, at det hollandske forsvar næppe kan bære holdet igennem til VM-guld. Det gav flere halve chancer til Japan, men den helt store mulighed for udligning kom først i sidste minut, da indskiftede Shinji Okazaki i fri position sparkede over mål.
Dermed blev taktikken igen tæt på perfekt for Holland. 45 minutter med masser af energi, en føring og så tilbage på banen og kontrollere kampen uden at bruge alverden af kræfter.