Fodbold: Hver tredje tilskuer til superligakampe er gratist

Mellem 25 og 35 procent af det danske fodboldpublikum går gratis til fodbold i den danske Superliga, skriver Tipsbladet fredag. Tipsbladet har forhørt sig hos en række klubber i Superligaen, og tendensen er klar.

Gratis billetter til medarbejdere, familie, venner og forretningsforbindelser er en populær vare, når firmaer tegner sponsorater i en fodboldklub. Der er efterhånden så mange fribilletter i omløb, at omkring hver tredje tilskuer til en kamp i Superligaen går gratis ind.

- Der er både positive og mindre positive aspekter i problemstillingen. Det positive er naturligvis, at man skaber en god atmosfære, fordi der kommer flere tilskuere, og man udvikler umiddelbart en interesse for produktet. Men det mindre positive er, at man samtidig får skabt en forventning hos folk om, at de kan komme gratis til fodbold hver gang. Og kommer de ikke gratis ind, kommer de slet ikke, siger fodboldeksperten Birger Peitersen til Tipsbladet.

Han mener, at afmatningen i tilskuertallet her i efteråret blandt andet skal ses på baggrund af, at færre benytter sig af sponsorbilletterne.

- Klubberne skal være meget mere offensive over for især dagspressen, hvis de vil have flere betalende folk ind på stadion. Jeg mener, når man kan køre optakt på Tyson i tre måneder, må det også være muligt at få pressen til at interessere sig for en Superligakamp et par dage i forvejen. Så bliver tilskueren interesseret og begynder at vurdere, om han ikke skal gå ud og se kampen, siger Birger Peitersen, der efterlyser større samarbejde klubberne imellem.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen