Superliga på vej mod "gigantforlængelse"
Meget tyder på, at Superligaen forlænger kontrakten med verdens største sportsagentur.
De ser Superliga i eksotiske lande som Dubai, Cypern og Grækenland.
Det gør de, fordi verdens største sportsagentur, IMG, siden juni 2009 har styret Superligaens internationale tv-rettigheder.
Kontrakten mellem de to parter var på tre sæsoner, og når Superligaen er færdig onsdag, så udløber aftalen mellem amerikanske IMG og den bedste danske fodboldrække således også.
Det ligger dog til en forlængelse, hvis man spørger Claus Thomsen, der er direktør for Superligaens interesseorganisation, Divisionsforeningen.
”Der er intet, der tyder på, at vi ikke forlænger kontrakten,” siger han til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Potentiale i Superligaen
Divisionsforeningen ligger lige nu i forhandlinger med IMG, der som agentur er i kontakt med nogle af verdens største sportsbegivenheder som British Open, Wimbledon, Super Bowl, Le Mans og VM i rugby.
I det billede synes IMG åbenbart, at Superligaen passer ind.
”Superligaen er lige nu i sin tidlige fase af international distribution, men med det høje fodboldniveau, programmets organisering og produktionskvaliteten, så er der et internationalt marked for ligaen fremadrettet,” siger Kristian Hysén, der er vicepræsident for IMG´s nordeuropæiske afdeling og kan bekræfte, at parterne diskuterer en kontraktforlængelse.
Læs mere om verdens største sportsagentur i dagens udgave af Morgenavisen Jyllands-Posten, hvor speedwaylegenden Ole Olsen fortæller om samarbejdet med IMG omkring VM-serien i speedway.
Få digital adgang til artiklen. Find det abonnement, der passer dig bedst: Klik her