Dansk fodbold er fyld i udlandet

Tv-stationer i Cypern, Dubai og Grækenland bruger danske kampe til at udfylde sendetimerne.

Artiklens øverste billede

Gad vide, om cypriotiske, græske eller ligefrem seere i Dubai har mulighed for at støde ind i en Superliga-kamp mellem Sønderjyske og AaB, når de sidder og zapper ihærdigt foran deres fjernsyn?

Det lyder usandsynligt, men sagen er faktisk den, at Superligaen bliver transmitteret i lige netop de tre lande. Det takket være Divisionsforeningens samarbejdsaftale med sportsagenturet IMG, som siden underskriften i 2009 har stået for at distribuere Superligaens tv-rettigheder til udlandet.

Men hvad ligger til grund for, at tv-stationer i de tre lande vælger at præsentere en liga som den danske over for deres seere?

»Der findes så mange tv-stationer verden over, og de sender sammenlagt fantastisk meget tv. Derfor har de også brug for fyld. Tv-stationerne har rettigheder, som er essentielle for dem, så har de rettigheder, som er fine nok at have, og til sidst har de rettigheder, som skal bruges til at udfylde de mange sendetimer. Tv-stationerne i lande som Cypern, Dubai og Grækenland bruger Superligaen til det sidste,« siger vicepræsident i IMG’s nordeuropæiske afdeling, Kristian Hysén, som også er en af de hovedansvarlige for den forhandlingsproces, der er i gang omhandlende forlængelsen af Divisionsforeningens og IMG’s aftale.

God volumen

»Superligaen har en meget god volumen, idet der bliver sendt så mange kampe på årsbasis. Men det er klart, at ligaen ikke er et produkt, som har et enormt indtægtspotentiale. Ligaen er ekstremt værdifuld i Danmark alene, men dens værdi er ingenting i forhold til visse andre internationale ligaer,« siger han.

IMG besidder ved siden af aftalen med Divisionsforeningen omkring tv-distribution af Superligaen også samme arbejdsopgave for en anden liga - den engelske Premier League. En liga, som for de fleste internationale tv-stationer går ind under Kristian Hyséns kategori som en essentiel rettighed at eje. Men selv om en liga som Premier League sikrer IMG en stor indtægt, giver sportsagenturets samarbejde med mindre ligaer som den ukrainske, schweiziske, og danske god mening.

»Superligaen er selvfølgelig ikke en guldforretning for IMG alene, men sammen med de andre små ligaer, vi distribuerer, bliver det sammenlagt en god forretning,« siger Kristian Hysén.

IMG distribuerer tv-rettigheder for i alt 10 internationale fodboldligaer – heriblandt den indonesiske Super League.

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.