Brassere: Vi gør det for pengene
Brasiliens venskabskampe i fodbold har ét altoverskyggende formål.
På lørdag møder Danmark og Brasilien hinanden i en venskabskamp i Hamborg.
Kampen er arrangeret af det schweiziske sportsagentur Kentaro, som er kommerciel partner for det brasilianske fodboldforbund (CBF) og er ansvarlig for den såkaldte Gillette Brazil World Tour, der er baseret på, at Brasilien spiller venskabskampe i hele verden.
CBF efterlader ingen tvivl, når snakken falder på, hvorfor deres venskabskampe arrangeres på den her måde.
"CBF gør det for at tjene penge, men vi vil også gerne have noget sportsligt godt ud af kampene, og derfor skal alle modstandere godkendes af os," siger Rodrigo Paiva, der er pressechef i CBF, til Morgenavisen Jyllands-Posten.
Stærk global partner
Den forklaring kan øverste administrerende direktør og medstifter af Kentaro, Philipp Grothe, nikke genkendende til.
"CBF bruger Kentaro, fordi vi er en stærk global partner og sikrer dem en attraktiv indtægtskilde," siger han.
"Vi kigger på spændende kampe for det brasilanske landshold både fra et sportsligt og økonomisk synspunkt," siger Philipp Grothe.
Kun få kan gøre det
Hos CBF har man svært ved at skjule sin glæde over partnerskabet med Kentaro.
"Det er kun få hold i verden, der kan tjene penge på den her måde, og det har været en fremragende forretning for CBF, og det går jeg også ud fra, at det har været for Kentaro," siger Rodrigo Paiva.
Gillette Brazil World Tour har ført det brasilianske landshold til kampe mod hold som Argentina, England, Ghana og nu Danmark på neutrale baner verden over.