AGF mister trøjesponsor

Bricks A/S skruer ned for engagementet i AGF. Selskabet stopper som trøjesponsor efter denne sæson. Århus Elite er i gang med at forhandle med interesserede parter.

Artiklens øverste billede
Frederik Krabbe og co. skal ikke længere reklamere for Bricks. Foto: Jan Dagø

Finanskrisen får konsekvenser for AGF, som fra næste sæson skal finde en ny trøjesponsor i stedet for Bricks A/S.



Det århusianske ejendomsselskab, der har Martin Busk som en af direktørerne, har i tre sæsoner haft en fremtrædende position på brystet af de hvide fodboldbluser.



»Vi har en aftale, der udløber efter denne sæson, og jeg forventer ikke, at vi forlænger den. Vi har et ejendomsselskab, og i vores branche sidder pengene ikke så løst længere. Sådan er det for 99 procent,« siger Martin Busk, der er næstformand i Århus Elite.



Satsning med hjertet

»Da vi gik ind i AGF for tre år siden, spillede klubben i 1. division. Vi satsede, og meget af det var med hjertet, for vi har ikke forventet at få flere lejeindtægter, blot fordi vi har vores navn på AGF-trøjerne,« understreger Martin Busk.



Som næstformand i Århus Elite er det hans vurdering, at Bricks A/S-sponsoratet på AGF-trøjerne ikke udgør alverden i det samlede økonomiske billede. Også fordi det blev tegnet på et tidspunkt, da AGF som 1. divisionsklub ikke fremstod som en super-attraktiv vare.



»Vi kan konstatere, at vi får en ledig plads på trøjen, men vi er allerede i gang med at forhandle med interesserede parter, og vi har fået god respons,« siger Jørgen Noes, vice-administrerende direktør i Århus Elite A/S.



Andre forpligtelser

Århus-firmaet Bricks A/S har desuden en række sponsor-engagementer i andre af Århus Elites sportsgrene, og de aftaler vil firmaet leve op til. Bricks A/S er involveret i Århus Elite Badminton, basketholdet Bakken Bears, håndboldklubben Århus GF samt koncernens professionelle dansepar, ægteparret Stokkebroe.



Martin Busk købte sammen med en stribe andre århusianske erhvervsfolk for snart tre år siden Kurt Andersens aktier i Århus Elite, og Martin Busk tegner sig alene for 11 procent af aktierne i Århus Elite.



Desuden overtog han Kurt Andersens forpligtelser i flere af de såkaldte Playersponsorater, som AGF Fodbold har benyttet til at skaffe nye spillere.

Dioh Williams i spil

Bricks A/S ejer blandt andet 25 procent af det selskab, der investerede i AGF-topscorer Dioh Williams. Andre 25 procent ejes af en unavngiven investor, mens Århus Elite råder over de sidste 50 procent. Samlet gav det de millioner, der skulle til for at hente Dioh Williams i den svenske klub BK Häcken.



»Om vi har råd til den slags i fremtiden, ved jeg ikke. Jeg håber det. Som investering er det en god forretning. Pengene er jo betalt,« siger Martin Busk.



Skulle Dioh Williams blive solgt til en anden klub, får Bricks A/S således en fjerdedel af provenuet.



»De 25 procent er nok blevet mere værd, end det, vi gav. Personligt håber jeg, at AGF kommer i en situation, hvor der ikke er behov for Playersponsorater, for det mest optimale vil være, at klubben selv får fortjenesten, når der sælges spillere,« mener Martin Busk.

null

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen