Derfor er sidevinden så farlig i klassementet

For tre år siden tabte Alejandro Valverde 9 minutter i klassementet på en forblæst flad etape. Det kan ske for hvem som helst.

Montpellier

Der er al mulig grund til at være opmærksom i sidevinden. Det er en rytter som Nairo Quintana, der nu for tredje gang skal forsøge at slå Chris Froome i kampen om den gule trøje, pinligt bevidst om.

To gange er missionen fejlet, og i fjor tabte han 1.28 minut til netop Froome i sidevinden på Tourens anden etape til Zeeland i Holland.

»Når man kører hurtigt, er der altid risiko for huller og styrt. Særligt når det er et stort felt som i touren. Men vi er klar,« sagde Quintana forud for Tourens anden etape i Normandiet – hvor der var store forventninger om blæsende forhold.

Men hvad er det egentlig, der gør sidevinden så svær at håndtere? Hvorfor bliver den slags etaper altid så farlige – og ofte så afgørende? Det er verdens bedste cykelryttere, der kører dem, de har alle slugt deres portion af sidevind.

Og hvorfor er sidevinden mere tilbøjelig til at slå huller i feltet, end modvind er?

Christopher Juul-Jensen, som kører touren for Orica-BikeExchange og i fjor havde til opgave at beskytte Alberto Contador på de flade etaper i Giro d’Italia, gav tidligt i Touren en forklaring:

»I bjergene er der kontant afregning. Er man stærk, sidder man med, ellers bliver man sat. Men den stærkeste i feltet kan hurtigt tabe 20 minutter, hvis han ikke er velplaceret, når der bliver kørt i sidevinden,« sagde han og fremhævede den såkaldte vifte, rytterne kører i for at finde læ.

I modvind er det let nok at ligge på hjul, men i sidevind er man nødt til at køre på læ-siden af en anden rytter. Og dermed bliver vejforholdende en faktor.

»Vejen er kun så bred, og oven i købet er der masser af mennesker, som dækker siden af vejen og gør det endnu mere trangt. Hvis der kun er plads til 20 mand i sådan en vifte, er det en barsk kamp at komme frem,« uddybede han.

Tager man sig ikke plads, ender man i rendestenen, som rækken af ryttere i bunden af viften bliver kaldt. Og så risikerer man at blive sat.

Kim Andersen, som er sportsdirektør på Trek-Segafredo og har sammensat et mandskab, der skal beskytte sidste års nummer syv i touren, Bauke Mollema, på de forblæste etaper:

»Når man sidder i en vifte, er der pludselig ikke mere plads på vejen, og hvem tør så kæmpe om pladsen? Et hold kan danne en ny vifte og stadig beskytte sin leder, men så er det, der opstår huller. Kan man ikke blive enige om arbejdsfordelingen bagved, vokser hullerne lynhurtigt, og så er de meget svære at lukke igen,« forklarede han i Normandiet.

Det er set gang på gang, at Tour de France-stjerner har fået deres løb ødelagt. Som sidste års tour-treer, Alejandro Valverde, der i 2013 blev fanget i sidevinden på tourens 13. etape og tabte 9 minutter til Chris Froome.

Derfor ved alle klassementshold, at de skal fokusere på bredden og ikke kun sende bjergryttere til Frankrig.

»De tunge og stabile ryttere har så meget mere power, når man kører på flad vej. De kan udnytte deres power, selvom der er vind, fordi de ikke skal bringe deres mange kg op ad,« forklarede Kim Andersen, der i år bl.a. har watt-monsteret Fabian Cancellara og landsmanden Gregory Rast at sende frem i den slags situationer.

»Jeg kan jo ikke sætte en Fränk Schleck til at føre i sidevinden. Det er klart.«

BMC’s Tour-kaptajn og podiekandidat, Richie Porte, gav inden Touren sit besyv med omkring, hvad det kræver at have succes på forblæste Tour-etaper.

»Det er touren, der er en overraskelse i hvert et sving,« sagde han.

»Derfor handler det om at holde sig forrest i feltet. Styrtene lader ikke til at ske så ofte deroppe. Sidevind handler udelukkende om positionering.«

Artiklen er et uddrag af en artikel bragt 3. juli 2016:

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.