Cavendish: Store penge gør Touren mere farlig

Rytternes sikkerhed har været et hedt emne under årets Tour de France. Ifølge Mark Cavendish har muligheden for hurtig profit ændret mentaliteten i feltet.

Artiklens øverste billede
Team Sky’s manager Dave Brailsford mener, at de bedste præstationer skal have det, de er værd på et åbent marked. Arkivfoto: AP

LIMOGES — Folk kører uden deres hjerne nu om dage. Det handler udelukkende om egen succes, egen vinding. Mig, mig, mig.

Sådan lyder meldingerne fra Tour-profiler fra Peter Sagan til Lars Bak i disse dage.

Reaktionerne kommer, efter at de første etaper i årets Tour de France – som sædvanlig – var præget af grimme styrt med store omkostninger.

Problemet er, at der er så meget på spil i cykling i dag. Pengene er blevet så store her, alle har penge, derfor vil folk prøve at gøre det godt.

Mark Cavendish

Michael Mørkøv styrtede hårdt på første etape og var meget heldig, at han slap billigt nok til at fortsætte i løbet. Også Alberto Contador har været nede og mistet 48 sekunder til sine værste konkurrenter i klassementet som en konsekvens.

De mange uheld og farlige situationer er en konsekvens af, at respekten lider rytterne imellem, lyder opsangen. Og Mark Cavendish er ikke i tvivl om hvorfor.

»Problemet er, at der er så meget på spil i cykling i dag. Pengene er blevet så store her, alle har penge, derfor vil folk prøve at gøre det godt. Så tager de risici for at opnå succes, og så kommer konsekvenserne,« siger han.

En af udfordringerne er, at alle med ambitioner i klassementet er blevet så kloge af skade, at de i dag vil sidde i fronten af feltet i finalen – også på de flade sprinteretaper. For der er risikoen for uheld, der kan koste skader og tid i klassementet mindst.

»Tidligere var der mange klassementryttere, som holdt sig bagerst i feltet på de flade etaper. Men så udviklede tingene sig, og man oplevede, at feltet blev splittet, og ingen ville fanges, når det skete,« siger Mark Cavendish.

»I dag er der ryttere, som ikke bare prøver at undgå at blive fanget, hvis feltet bliver splittet, de prøver at være foran og håber, at feltet bliver splittet, så de kan vinde nogle sekunder.«

Diskussion om et lønloft

Spørgsmålet er, hvad man kan stille op for at øge sikkerheden i feltet. Flere profiler – herunder Peter Sagan – foreslår, at man rykker grænsen for, hvornår tidstab tæller. I dag er reglen, at tidstab forårsaget af uheld inden for de sidste 3 km bliver annulleret.

Hvis man udvider den til f.eks. 10 km, kan klassementrytterne med større ro i sjælen trække sig fra fronten af feltet, inden sprinterne kører om sejren.

Jeg er altid imponeret af den måde, man rekrutterer på i USA... De er lysår foran os på den måde.

Dave Brailsford, manager Team Sky

Men en anden mulighed er at skrue ned for de penge, Mark Cavendish fremhæver som årsag til forråelsen. På lønningerne, eksempelvis. Den internationale cykelunion, UCI, overvejer at indføre et lønloft, og Dave Brailsford, manager på Team Sky – et af de rigeste og stærkeste hold i feltet – er ikke afvisende.

»På den ene side er jeg fortaler for et lønloft pr. hold. Jeg er altid imponeret af den måde, man rekrutterer på i USA, i deres draft (hvor hold på skift vælger deres spillere, red.). De er lysår foran os på den måde,« siger Dave Brailsford.

»Jeg tøver, fordi jeg mener, at de bedste præstationer skal have det, de er værd på et åbent marked. Det gælder ikke kun cykling, men i sport generelt.«

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.