Tourens kaos krævede straks sit første offer

Alberto Contador styrtede på 1. etape af Tour de France. Den slags hører med, når løbets første hektiske etaper køres – og når den svære sidevind sætter feltet på prøve. Søndag venter nye trusler.

Artiklens øverste billede
Tour-feltet viste sig frem for første gang i år, da det forlod Mont-Saint-Michel. Forude ventede 188 vindblæste og dramatiske kilometer målstregen på Utah Beach. Foto: Christophe Ena

CARENTAN — Det tog en brøkdel af et sekund. Så var den gal igen.

Pludselig kom en rytter i neongul lycra flyvende med skulderen først ned i midterhellen.

Når man sidder i en vifte, er der pludselig ikke mere plads på vejen, og hvem tør så at kæmpe om pladsen?

Kim Andersen, sportsdirektør, Trek-Segafredo

Tempoet var rasende højt, der med ca. 80 km tilbage af første etape i Tour de France. Ikke fordi en målstreg var tæt på, et vildt udbrud absolut skulle hentes, eller der på anden vis var en oplagt grund til at køre ræs på den måde.

Det gjorde de bare, de knap 200 ryttere i tour-feltet. Det gør man i indledningen på Tour de France. Ikke mindst fordi vinden blæste ind fra siden og krævede særlige foranstaltninger.

Den føg ind langs den historiske kyst i Normandiet, og den pustede positionskampen op. Som altid.

Den krævede ofre. Som altid.

Det gik ud over Alberto Contador. Som altid, fristes man til at sige.

Det er i de seneste fem forsøg ikke lykkedes den spanske tour-stjerne at køre Frankrig rundt uden at styrte. Lørdag eftermiddag landede han på skulderen og måtte behandles af tourens lægebil på vejen mod målstregen ved Utah Beach.

Den slags er, hvad sidevind, nerver og iver efter at sidde forrest i feltet gør ved et cykelløb. Og det er, hvad der meget vel kan vente mere af på søndagens etape fra Saint-Lô til Cherbourg.

Dyrt tab i sidevinden

Der er al mulig grund til at være opmærksom gennem de mange km langs kysten i Normandiet – både på vinden og på risikoen for styrt. Det er en rytter som Nairo Quintana, der nu for tredje gang skal forsøge at slå Chris Froome i kampen om den gule trøje, pinligt bevidst om.

To gange er missionen fejlet, og i fjor tabte han 1.28 minut til netop Froome i sidevinden på tourens anden etape til Zeeland i Holland.

»Når man kører hurtigt, er der altid risiko for huller og styrt. Særligt når det er et stort felt som i touren. Men vi er klar,« siger Quintana, som kort inden Contadors styrt lørdag sad så langt fremme i feltet, at han nærmest trak det gennem landskabet.

Det virkede.

Ikke plads til alle

Men hvad er det egentlig, der gør sidevinden så svær at håndtere? Hvorfor bliver etaper som de, der indleder touren i år, altid så farlige – og ofte så afgørende? Det er verdens bedste cykelryttere, der kører dem, de har alle slugt deres portion af sidevind.

Og hvorfor er sidevinden mere tilbøjelig til at slå huller i feltet, end modvind er?

Christopher Juul-Jensen, som kører touren for Orica-BikeExchange og i fjor havde til opgave at beskytte Alberto Contador på de flade etaper i Giro d’Italia, giver en forklaring:

»I bjergene er der kontant afregning. Er man stærk, sidder man med, ellers bliver man sat. Men den stærkeste i feltet kan hurtigt tabe 20 minutter, hvis han ikke er velplaceret, når der bliver kørt i sidevinden,« siger han og fremhæver den såkaldte vifte, rytterne kører i for at finde læ.

I modvind er det let nok at ligge på hjul, men i sidevind er man nødt til at køre på læ-siden af en anden rytter. Og dermed bliver vejforholdende en faktor.

»Vejen er kun så bred, og oven i købet er der masser af mennesker, som dækker siden af vejen og gør det endnu mere trangt. Hvis der kun er plads til 20 mand i sådan en vifte, er det en barsk kamp at komme frem,« siger han.

Tager man sig ikke plads, ender man i rendestenen, som rækken af ryttere i bunden af viften bliver kaldt. Og så risikerer man at blive sat.

Kim Andersen, som er sportsdirektør på Trek-Segafredo og har sammensat et mandskab, der skal beskytte sidste års nummer syv i touren, Bauke Mollema, på de forblæste etaper, uddyber:

»Når man sidder i en vifte, er der pludselig ikke mere plads på vejen, og hvem tør så kæmpe om pladsen? Et hold kan danne en ny vifte og stadig beskytte sin leder, men så er det, der opstår huller. Kan man ikke blive enige om arbejdsfordelingen bagved, vokser hullerne lynhurtigt, og så er de meget svære at lukke igen,« forklarer han.

Alberto Contador i pressens søgelys, efter at han måtte en tur i asfalten på tourens første etape. Foto: Christophe Ena

Der er altid en taber

Det er set gang på gang, at Tour de France-stjerner har fået deres løb ødelagt. Som sidste års tour-treer, Alejandro Valverde, der i 2013 blev fanget i sidevinden på tourens 13. etape og tabte 9 minutter til Chris Froome.

Derfor ved alle klassementshold, at de skal fokusere på bredden og ikke kun sende bjergryttere til Frankrig.

»De tunge og stabile ryttere har så meget mere power, når man kører på flad vej. De kan udnytte deres power, selvom der er vind, fordi de ikke skal bringe deres mange kg op ad,« forklarer Kim Andersen, der i år bl.a. har watt-monsteret Fabian Cancellara og landsmanden Gregory Rast at sende frem i den slags situationer.

»Jeg kan jo ikke sætte en Fränk Schleck til at føre i sidevinden. Det er klart.«

Men selv det stærkeste hold giver ingen garanti for, at man går fri af styrt og uheld. Derfor er BMC’s kandidat til tour-sejren, Richie Porte, sikker på, at nogen kommer ud af Normandiet som taber.

»Det er sket hvert eneste år. En eller anden er den store vinder eller taber på de første etaper. De første etaper her er utroligt stressende på små veje, hurtige vejer og mange retningsskift. Det er touren, der er en overraskelse i hvert et sving,« siger han.

»Derfor handler det om at holde sig forrest i feltet. Styrtene lader ikke til at ske så ofte deroppe. Sidevind handler udelukkende om positionering.«

Måske er den taber Alberto Contador. Ingen tour-favoritter mistede tid på årets første etape, men den 33-årige spanier mistede i bedste fald blot noget hud.

Og søndag venter endnu en farlig etape – endda med en lille stigning til sidst.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.