En Tour-start i Danmark rykker tættere på

Erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen opruster forventningerne om at få Touren til Danmark efter et møde med Tour-ledelsen i Paris mandag.

Artiklens øverste billede
ASO-direktør Christian Prudhomme gæstede Danmark i 2015, hvor Københavns overborgmester Frank Jensen viste rundt. Foto: Philip Davali

»Jeg mener, at sandsynligheden er 60-40. Pilen peger opad.«

Sådan siger erhvervs- og vækstminister Troels Lund Poulsen om sandsynligheden for, at verdens største cykelløb, Tour de France, kommer til Danmark i 2019, 2020 eller 2021. For to uger siden anslog han 50-50.

Den stigende optimisme udspringer af, at Troels Lund Poulsen sammen med bl.a. Københavns overborgmester, Frank Jensen  (S), mandag eftermiddag gæstede Tour-arrangøren ASO og direktør Christian Prudhomme i Paris. Her præsenterede den danske delegation, som bl.a. også består af Sport Event Denmark og Visit Denmark, sit bud på at stå for den såkaldte Grand Depart i Tour de France i 2019 eller et af de efterfølgende år.

Oplægget indeholder tre etaper, ganske som det er kutyme, når eksempelvis Holland eller England på samme måde har lagt grund til indledningen på Touren.

I Paris lagde den danske delegation bl.a. vægt på, at Danmark har erfaring for at arrangere store cykelbegivenheder fra VM i landevejscykling i København 2011 og de første tre etaper af Giro d’Italia i 2012 i Herning og Horsens. Og på at både kommuner, regioner og staten har engageret sig i processen om at få Touren til Danmark – fra København over Fyn til Sønderjylland.

Storebælt som blikfang

»Christian Prudhomme tog rigtig godt imod vores bud. Han var selv i Danmark til VM i landevejscykling, da så han, hvad vi kan. Han kan se, at det ikke bare er en fiks ide, men at buddet er gennemarbejdet med bred opbakning. Vi viste bl.a. også, at man kan lave nogle meget spektakulære ruter, og Prudhomme var meget optaget at af lave billeder hen over Storebæltsbroen på etapen fra Roskilde til Odense,« siger Troels Lund Poulsen, men understreger samtidig, at en afklaring ikke venter lige forude.

»ASO får hele tiden bud ind fra lande, som gerne vil være vært for en Grand Depart, og vi skal nok et år eller halvandet frem, inden vi ved, om det bliver i Danmark eller ej. Vi har gjort alt, hvad vi kan, nu skal vi holde kontakten og blive ved med at gøre opmærksom på os selv.«

Det er muligt, at man i Danmark har erfaringer med store sportsbeggivenheder. At man før har vist sig i stand til at løse opgaverne ved VM og Giro d’Italia. Men mellem Danmark og Frankrig ligger stadig Tyskland. Det er bl.a. Lars Lundov, direktør i Sport Event Denmark, helt bevidst om.

»Afstanden er en udfordring, og den er der ærlig talt ikke nogen løsning på endnu. Det er set med mine briller den største knast,« siger Lundov der og også var involveret i Giro d’Italia og VM på dansk grund.

Ingen grund til bekymring

Da Giroen var i Danmark i 2012, løste man logistikken med en hviledag efter løbets første tre etaper – en løsning, der ikke blev taget lige godt imod af alle ryttere og sportsdirektører.

Læg dertil, at Touren er årets absolutte højdepunkt i cykelsporten, både for de største stjerner, holdene og ASO. Der er flere penge og mere prestige på spil end noget andet sted – og konkurrencen er så skarp, at der ingen plads er til slinger. Samtidig er Touren så stærkt et brand, at ASO har en ganske anden pondus som arrangør, end italienske RCS bag Giroen eksempelvis har.

Alt det lader dog ikke til at bekymre Troels Lund Poulsen.

»De hold, som deltager i Tour de France, har forandret sig meget over de seneste 10 år. Der er kommet flere penge i sporten, og det betyder, at de har flere ledsagebiler, og langt de fleste af holdene har også flere busser. Så at slutte af i Sønderborg og flyve rytterne til f.eks. Frankrig, hvor nye biler og busser kan vente, er jeg ikke så bekymret for,« siger han.

»Det tror jeg godt, at man kan finde en løsning på, og jeg tror ikke, at det er nødvendigt at indlægge en hviledag. Det er heller ikke en bekymring, Christian Prudhomme har rejst over for mig.«

Om det lykkes at få Touren til Danmark i denne omgang må vise sig. Men før eller siden skal danskerne nok få mulighed for at se verdens største cykelløb fra vejkanten, konstaterer Troels Lund Poulsen.

»Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at Touren nok skal komme til Danmark på et tidspunkt i fremtiden. Om det bliver 19, 20 eller 21 er usikkert, men det skal nok lykkes, fordi vi har noget unikt at tilbyde,« siger erhvervs- og vækstministeren efter mødet i Paris.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.