Den sværeste Tour-start i 37 år

Tour-rytterne kan hurtigt komme i knibe. Det handler om overlevelse, siger flere af dem.

Artiklens øverste billede
Et styrt under Touren sidste år. Det er ikke utænkeligt, at det syn bliver genskabt på anden etape af dette års Tour de France.

Man skulle tro, at en Tour-start i England ville være ganske tilforladelig. En picnictur på to hjul gennem idyllisk landskab, ikke?

Sådan er det langtfra, og især søndagens etape fra York til Sheffield kan få cykelfans med smag for spænding til at slikke sig om munden.

På rutens godt 200 kilometer føres rytterne gennem et minefelt af snævre sving, smalle veje og stigninger, etapen bliver sågar kaldt en miniudgave af den belgiske endagsklassiker Liége-Bastogne-Liége.

Også andre af etaperne i Tourens første uge vækker opsigt. ASO, der arrangerer Touren, har sammensat den sværeste Tour-start siden 1977, lyder det fra flere sider.

Men hvordan var det lige, at Touren i 1977 begyndte?

Bjerge på stribe

Den begyndte i Fleurance øst for Toulouse i det sydvestlige Frankrig. Efter en prolog, der blev vundet af vesttyskeren Didi Thurau, stod feltet foran en 237 km lang etape til Auch, men det var på tredje etape, at galskaben kunne begynde.

253 km lang var ruten, som førte rytterne over bjerge som Col d’Aspin, Col du Tourmalet og Col d’Aubisque. Det er bjerge, der kan tage livet af enhver amatørmotionist.

Didi Thurau vandt etapen – efter otte timer på cyklen.

Fjerde etape var også lang, 248 km, og sneglede sig gennem bjergene til Vitoria-Gasteiz i det nordlige Spanien. Og femte etape var endnu længere, 256 km. Her måtte feltets ryttere kæmpe sig gennem bjergkæden Jaizkibel, der ofte bruges som afgørende klatretur i det spanske etapeløb Clásica de San Sebastián.

Det bliver en etape, hvor man kan tabe Touren på gulvet. For alle ryttere handler det om overlevelse.

Alberto Contador.

5. etape kan blive dyr

Så vilde strabadser bliver rytterne i årets Tour-felt trods alt ikke udsat for, men man aner alligevel en smule nervøsitet blandt rytterne. En sund respekt for de bidske landeveje, der venter forude.

Fabian Cancellara, Trek Factory Racing, erkender, at han til dette års Tour har skullet forberede sig endnu grundigere end før.

”Det er en hård Tour-start, men det er fedt. Hvert år er forskelligt, og det er en del af Tourens charme,” siger Cancellara, der især vil køre sin chance på 5. etape, hvor feltet skal forcere ni strækninger med brosten.

Netop brostensetapen fra Ypres til Arenberg bliver der talt meget om. Sammen med søndagens etape fra York til Sheffield er det den af etaperne i Tourens første uge, der bliver sværest, lyder det.

”Det bliver en etape, hvor man kan tabe Touren på gulvet. For alle ryttere handler det om overlevelse,” siger Alberto Contador, Team Tinkoff-Saxo.

Alle vil sidde forrest

Astanas danske løjtnant Jakob Fuglsang ser heller ikke frem til etapen.

”Det handler om at komme igennem den med så få skrammer som muligt og ikke tabe tid. Det bliver afgørende for mit vedkommende,” siger danskeren, der i årets Tour de France skal hjælpe holdkaptajn Vincenzo Nibali på podiet.

”Jeg vil forsøge at holde mig til og sidde med foran. Problemet er, at alle vil sidde foran, og alle vil først ind på brostenene. Det bliver hektisk,” spår Jakob Fuglsang.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.