Svenske forbilleder i mediehåndtering

De tyske tilstande med flere trænerfyringer sammenholdt med en mere aggressiv mediedækning øger presset på både trænere og klubledelse.

"De er skøre de tyskere".

Det dækkede nogenlunde reaktionen i danske fodboldkredse, da landstræner Morten Olsen blev fyret i den tyske Bundesliga-klub FC Köln.

Den danske træner var tiltrådt midt i en sæson og havde netop styret FC Köln fri af nedrykning, hvorefter han blev fyret kun tre spillerunder inde i den nye sæson!

Det sker næppe i Danmark. Med mindre træneren kaster sig over klubformandens kone eller løber med klubkassen, hvis der ellers er noget på kistebunden.

Men udviklingen efter 25 år med professionel fodbold går i en retning, der kunne minde om tyske tilstande.

Presset på trænerne øges efterhånden som den økonomiske afgrund øges mellem superligaen og den næstbedste række.

Forskellen mellem redning og nedrykning kan i penge opgøres til mellem fem og 20 mio. kr. afhængig af den enkelte klubs sponsorkontrakter.

Men også den voksende eksponering i medierne er med til at øge presset på den enkelte træner. Med to-tre nederlag i træk til et tophold er der dømt krise, og i bunden af rækken skal træneren svare på spørgsmål om fyring, hvis klubben nærmer sig nedrykningsstregen.

Rettighedskanalen TV3 har optagelser fra samtlige kampe, og bruddet på eksklusivaftalen har givet stationen konkurrence fra de to landsdækkende kanaler, DR og TV 2.

Den elektroniske mediekonkurrence har også en afsmittende virkning på det skrevne medie på en måde, så enkeltsager kan få mediesymbiosen til at gå i selvsving.

Et eksempel på det var mediernes behandling i den forløbne uge af AGF'eren Brian Steen Nielsen. Han blev på det nærmeste udstillet som en forbryder, der ikke burde færdes frit efter en tackling, hvor dommeren end ikke dømte frispark.

TV-stationerne brugte det billige trick med sammenklip af spillerens tidligere ulovligheder til en kavalkade, der ikke fortalte om begivenhederne i sekunderne forud.

Den usmagelige forfølgelse var omkostningsfri, fordi Brian Steen Nielsen ikke ønskede at medvirke. Efter denne standret forstår man ham.

Som oftest er det træneren som den sportsligt ansvarlige, der må stå for skud, hvilket danske trænere generelt tackler ringere end eksempelvis de svenske kolleger.

Senest har FC Nordsjællands træner, Christian Andersen, haft svært ved ikke at krakelere mentalt for åben skærm, men han er langt fra den eneste af de danske trænere, der har svært ved at forstå, at de nærgående spørgsmål også for pressen er et stykke arbejde, der skal gøres.

Medierne som fjender

Det er som om, at flere og flere trænere og klubledere ser medierne som fjender, selv om man i virkeligheden burde være taknemmelig for en eksponering, der er medvirkende til at oversælge en ikke altid lige attraktiv vare.

Vi kunne sagtens komme i tanke om en del erhvervsledere, politikere og fremtrædende figurer inden for underholdningsbranchen, der ville være taknemmelige for en eksponering mindre end det.

Men mediehåndtering synes ikke at være et element på DBU's træneruddannelse.

Med de undtagelser, der bekræfter reglen, synes svenske fodboldtrænere generelt at være deres danske kolleger overlegne i mediehåndtering.

De fleste husker sikkert, hvordan den tidligere landstræner Bo Johansson tog den danske medieverden med storm ved sin tiltræden, og en træner som Hans Backe i FCK udstråler en urokkelig ro uanset spørgsmålenes karakter.

Nu kommer så to af Backes tidligere assistenter, Sören Åkeby i AGF og Erik Hamrén i AaB, der begge ved deres præsentation reagerede superprofessionelt på alle nærgående spørgsmål.

Den svenske veterantræner Bosse Håkonsson, der gjorde B 1903 til danske mestre to gange i 1969/70, holder sig i dagens udgave af JP ikke tilbage for at kalde danske trænere "forkælede".

Også sportsdirektør i AaB, Lynge Jacobsen, er imponeret af de svenske træneres måde at tackle offentligheden på.

De svenske trænere optræder ydmygt, men med en indre ro og selvkontrol, der giver dem overskud og overblik til at tale frit uden at tale sort.

I mediehåndtering bør svenskerne være forbilleder for danske kolleger.

frits.christensen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen