- For abonnenter
Le Mans-drømmen ødelagt af et stykke tape og en tåbelig handling
David Heinemeier Hansson er ked af, at to ansatte forsøgte at skjule et hul i karosseriet på hans Le Mans-racer.
David Heinemeier Hansson kørte et af sine bedste løb nogensinde under Le Mans. Som amatør kørte han hurtigere end mange af de professionelle – faktisk havde han den 16. hurtigste gennemsnitlige omgangstid af samtlige 75 kørere i LMP2-klassen – og indsatsen i Vaillante Rebellion-bilen rakte til, at han sammen med de to professionelle Nelson Piquet Jr. og Mathias Beche blev nummer tre af alle deltagende biler i alle klasser.
Men dagen efter blev bilen diskvalificeret.
»Det er ærgerligt og kedeligt, men det er ikke noget, jeg eller størstedelen af teamet kan gøre noget ved,« siger David Heinemeier Hansson.
I første omgang blev dommen udlagt, som om bilen blev diskvalificeret, fordi teamet havde banket et hul i karosseriet for lettere at kunne komme til startmotoren, der simpelthen skulle have et hug med en hammer for at komme i sving igen, når bilen havde været i pit.
At røre bilen i Parc Fermé er ulovligt, og det ved alle, der er involveret i racerløb
Men ifølge den 37-årige dansker var det ikke hele begrundelsen. For to af teamets ansatte havde pillet ved bilen, da den holdt i den såkaldte Parc Fermé – et område, hvor en racerbil stilles efter et løb, for at den kan blive kontrolleret for snyd af dommerne.
»Jeg havde ikke noget problem med, at vi lavede hul i karosseriet – det var en risiko, der var værd at løbe – men der, hvor problemet blev større, var, da to af personerne på teamet troede, at de skulle gøre det til en hemmelighed, og