Barcelonas støtteerklæring til Messi slår fejl og forlænger skandale

Artiklens øverste billede
Lionel Messi og hans far Jorge Horacio Messi blev den 6. juli idømt 21 måneders betinget fængsel, efter de blev dømt for tre forskellige forhold i en skattesag. Arkivfoto: Emilio Morenatti/AP

Onsdag ramte en skandale sportsverdenen, da Lionel Messi og hans far, Jorge Horacio Messi, blev idømt 21 måneders betinget fængsel for skattesvig. Desuden blev Messi dømt til at betale en bøde på 14,7 mio. kr, mens hans far skal betale et beløb på omkring 11 mio. kr. Dommen er en af mange sager, »som sætter spørgsmålstegn ved integritet i sportsverdenen og samtidig understreger fænomenet "hvor der er penge, er der også grådighed",« udtalte brandingekspert og sportsøkonom Kenneth Cortsen, som også vurderede, at det kunne være fornuftigt at undskylde til befolkning og fans.

Et par dage senere tog sagen en uventet drejning.

»Det havde været en bedre løsning, hvis klubben var kommet med et statement om, at han har fejlet, og nu skal vi videre.«

Kenneth Cortsen, b, randingekspert og sportsøkonom

Fodboldklubben FC Barcelona iværksatte en kampagne med støtte til Lionel Messi. På klubbens officielle hjemmeside opfordres der til at bruge hashtagget #WeAreAllLeoMessi for at sympatisere for »verdens bedste fodboldspiller«, og lade Messi vide, at han ikke er alene.

Endda var der indlejret et tweet på siden fra Barcelonas præsident, Josep Maria Bartomeu med beskeden »Leo, dem som angriber dig angriber Barca og klubbens historie. Vi vil forsvare dig til det sidste. Sammen forevigt!«

Kampagnen er kommet i stærk modvind, og hashtagget er i stedet brugt på Twitter til at latterliggøre kampagnen: »Jeg er ikke Leo Messi, jeg er dårlig til fodbold, og jeg betaler min skat« og »Jeg håber også, at mine arbejdsgivere vil forsvare mig, hvis jeg begår skattesvig,« sådan lyder blot et par eksempler ud af adskillige.

Mere end en klub

»Det klæder ikke Barcelona, som står for ”more than a club”, og som er blevet associeret med en masse positivt gennem årene. De skal værne om klubbens historie, og så går man i stedet ud og laver en decideret kampagne "Vi er alle Leo Messi". Det havde været en bedre løsning, hvis klubben var kommet med et statement om, at han har fejlet, og nu skal vi videre,« siger Kenneth Cortsen om udviklingen i sagen.

Sportsøkonom fra CBS, Troels Troelsen sammenligner Barcelonas handling med selve sporten »Det er et spil ligesom fodbold, de har bare valgt den forkerte taktik,« siger han. Kenneth Cortsen er enig »Jeg synes ikke, det er klogt rent strategisk, det får tingene til at blusse op, og man forlænger diskussionerne omkring det Messi har lavet, som er knap så positivt.«

Formålet som fejlede

Sportsøkonom på CBS Troels Troelsen mener, der kan være flere årsager til, at Barcelona har handlet på Messis dom ved at lave en kampagne.

»Det kan være, at der er sammenfald mellem Messis sponsorerer og Barcelonas sponsorer.Og så er de afhængige af ham som spiller, så hvis de ikke havde bakket ham op, så kan det jo være at han er på vej videre til en anden klub,« siger han med argumentet om, at Barcelona derfor ikke tør »jeopardise« med deres eget brand som Messi er så stor en del af.

Kenneth Cortsen mener ligeledes, at det både kan handle om kommercielle og sportslige hensyn.

»Der er rigtig mange, som identificerer sig med Messi, så for Barcelonas vedkommende handler det om kommercielle hensigter. Han er et utrolig vigtigt aktiv for klubben, så man vil ikke bare vise internt at man står bag ham, men også eksternt. Klubbens er også afhængige af hans sportslige performance.«

Tidligere skandaler

Det kan ikke undgå at påvirke klubbens image, fortæller han videre.

Det er ikke første gang Barcelona er ude i vanskeligheder. I 2014 blev Barcelona sigtet for at have skrevet kontrakt med udenlanske spillere under 18 år fra 2009 til 2013, og blev idømt transferforbud i 2015. Mens Barcelona i 2010 måtte opgive deres ikke-kommercielle image, da de indgik en aftale med kapitalfonden Qatar Foundations, som blev beskyldt for at støtte terrorisme og krænke menneskerettigheder. Hensynet til økonomien sejrede.

Men har flere af os ikke allerede glemt de begivenheder i Barcelonas historie?

»Klubben har en position i toppen af international fodbold. Og fordi brandet er opbygget gennem så mange år, så forsvinder brandværdien ikke over natten, fordi man dummer sig. Brandet er rodfæstet blandt så mange folk over så lang tid, at enkelte hændelser ikke vil rokke ved, at Barcelona har et stærkt brand,« siger brandingeksperten.

Sportsøkonom Troels Troelsen mener til gengæld, at nærværende sag vil hænge ved et stykke tid endnu.

»Det giver ridser i lakken, som tager tid at polere op igen. Jeg tror ikke, at denne her ridse er helt væk inden Messi stopper sin fodboldkarriere.«

Skandaler og sponsorer

Det er ikke første gang i sportens verden, der bliver iværksat »ret kontroversielle« kampagner. I 2013 iværksatte Nike kampagnen ”Winning takes care of everything”, som en del af et samarbejde med Tiger Woods, da han igen blev rangeret som verdens nummer 1, efter år med skandaler om utroskab, sexafhængoghed og skilsmisse fra hans kone, Elin Nordegren.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.