Lørdagsvenner om søndagen

Storkampen mellem Liverpool og Manchester United samt et ugentligt søndagsmagasin er resultatet af et nyt strategisk samarbejde mellem TvDanmark 1 og Canal+ - i hård konkurrence med TV3

Konkurrencen om TV-seere med hang til sport og specielt fodbold øges voldsomt fra førstkommende søndag.

Det er tidligere tiders lørdagsvenner fra engelsk topfodbold, der nu også finder vej til et større forum i Danmark, hvor Premier League-fodbold hidtil har kunnet følges på Canal+, mens TV3 sender dansk fodbold og DR-TV sportssøndag.

Rettighedshaveren Canal+ har som et eksperiment i vinterperioden indgået et samarbejde med TvDanmark 1, der ellers har specialiseret sig som den "tyske" kanal med livekampe fra Bundesligaen lørdag eftermiddag.

Det nye tekniske og rettighedsmæssige samarbejde betyder, at TV-Danmark 1 udvider sendefladen med et søndagsmagasin kaldet "Anpfiff Kompakt" med højdepunkter fra lørdagens kampe i såvel den engelske Premier League som den tyske Bundesliga.

Magasinet sendes første gang den 20. oktober og er programsat til kl. 16.55. Et tidspunkt, der kolliderer med livekampen fra SAS Ligaen på TV3+.

Eksperimentet omfatter også livetransmission fra foreløbig tre kampe om søndagen fra den engelske Premier League, og især opgøret søndag den 1. december skal nok trække seere til. Her får Liverpool besøg af Manchester United.

De to øvrige livekampe, der begge er programsat søndag den 17. november i forlængelse af hinanden er Liverpools hjemmekamp mod Sunderland og Manchester Uniteds udekamp mod West Ham.

»Foruden højdepunkterne hver søndag omfatter aftalen med Canal+ foreløbig kun de tre nævnte livekampe, hvorefter vi gør vore erfaringer op i samarbejde med Canal+,« siger sportschef på TvDanmark, Martin Dalgaard.

Flere kunder

TvDanmarks modydelse for at få adgang til rettighederne til Premier League består ifølge sportschefen kun i at levere nogle tekniske faciliteter og lave markedsføringen.

Canal+ har tidligere eksperimenteret med såkaldte "open window-kampe" i forsøget på at kapre flere kunder på det danske marked, hvilket også er motivet denne gang for at indgå det strategiske samarbejde med TvDanmark.

»For os er det et spændende eksperiment at sikre Premier League et bredere udstillingsvindue, og vi forventer også en afsmittende positiv effekt på abonnementsalget,« siger Canal+-direktør, Christian Lahn Høyer.

»Med højdepunkterne fra de to bedste rækker i engelsk og tysk fodbold vil vi hver søndag i "Anpfiff Kompakt" nu kunne præsentere et højaktuelt, tempofyldt og bredt dækkende program fra de to store ligaer,« siger Martin Dalgaard.

frits.christensen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Del artiklen