Fodbold: Autografer til salg

Salg af spillernes autografer er blevet en milliard-forretning. Så mange på en gang? Jesper Grønkjær har tit undret sig, når en voksen mand har stukket en kuglepen frem og bedt ham skrive sin autograf på ikke én, men fem Chelsea-trøjer.

»Og man bliver jo ikke mindre mistænksom, når den samme person dukker op på træningsanlægget igen dagen efter og står klar med lige så mange ting. Så ved man jo godt, at han ikke selv gemmer det hele derhjemme,« indrømmer Jesper Grønkjær.

Hovedparten af produkterne ender da heller ikke i en skuffe eller på en væg, men på Internettet, hvor den danske landsholdsspiller ufrivilligt er blevet en handelsvare som en af stjernerne i den engelske Premier League. Engang var indsamlingen af autografer forbeholdt børn og inkarnerede samlere, men i dag har de fået hård konkurrence af driftige forretningsfolk, der er begyndt at tjene styrtende på salg af signerede produkter.

For øjeblikket vokser markedet drastisk i England, men USA er stadig længst fremme, og i 2000 kunne forbundspolitiet FBI fremlægge en række opsigtsvækkende tal efter en omfattende undersøgelse.

Omsætningen mentes at runde 70 milliarder kroner, og samtidig var over 90 procent af produkterne forfalskede.

I England er fænomenet allerede godt på vej til at ødelægge den gamle tradition med at bortauktionere bolde og spilletrøjer til fordel for velgørende formål, og af samme grund har flere klubber besluttet sig for at gribe ind. I flere år har Manchester United forgæves forsøgt at spolere forretningen ved at placere vagter på træningsanlægget, og mesterholdets spillere har nu fået forbud mod at skrive på spilletrøjer.

Navn skal oplyses

De må dog stadig gerne signere for eksempel et stykke papir, men altid kun til den pågældende person, der derfor bliver bedt om at oplyse et navn, som spilleren kan dedikere underskriften til. Selv ikke til de yngste tilhængere kan snige sig udenom, da de trods uskyldige smil kan være en del af problemet. Efter selv at være blevet afsløret er bagmændene nemlig mod betaling begyndt at hyre børn til at skaffe de eftertragtede autografer, mens andre har udgivet sig for repræsentanter for opdigtede velgørenhedsorganisationer.

2000 ansøgninger

»Jeg modtager over 2000 ansøgninger fra den slags foreninger hver uge, og så er det svært at skelne, men heldigvis afslører vi ofte snydere. Det er synd for de velmenende, og spillerne har det jo heller ikke godt med at skulle sige nej, men vi vil ikke lade os drive rundt i manegen,« forklarer Wendy Rennison, der administrerer Manchester Uniteds velgørenhed.

Kritikere har beskyldt klubberne for udelukkende at ville forhindre andre i at tjene på souvenirmarkedet, men en klub som Manchester United sælger faktisk ikke signerede spilletrøjer, og kun fotografier af Ryan Giggs og Ruud Van Nistelrooy kan fås med en autograf på.

Sidstnævnte er gået et skridt videre og har for nylig lavet en aftale med Bigbluetube, der på legal vis sælger signerede samlerobjekter. I 18 måneder vil den hollandske angriber lade firmaet sælge produkter med hans navnetræk, mens han ellers ikke vil give autografer til andre end almindelige tilhængere.

»Vi har også Wayne Rooney og Eric Cantona hos os, og det kommer til at blive stort fremover. Sammen med for eksempel et signeret billede af Ruud får køberen også et certifikat fra os, der garanterer, at underskriften er ægte. Det kan han ikke være, hvis han køber det over Internettet,« forklarer direktør Matthew Wilkinson.

Så langt regner Jesper Grønkjær trods alt ikke med at gå. Han kan stadig huske oplevelsen af at møde sine idoler som dreng, og den glæde vil han ikke forhindre en ny generation i at få.

»Det er svært at skelne, men jeg vil hellere lade mig udnytte en gang i stedet for at skuffe et barn.«

thomas.kristensen@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.