Kritikere: Saudi-Arabien udfylder tomrum efter Rusland

Saudi-Arabien pumper mange penge i sport for at forbedre sit omdømme, og det er et problem, mener iagttagere.

Artiklens øverste billede
En Newcastle-fan med et saudiarabisk flag har været et hyppigt syn til holdets kampe i den forgangne sæson. Det skyldes, at et saudiarabisk konsortium købte Premier League-klubben tilbage i oktober. Købet er et eksempel på sportswashing, mener to kritikere. Foto: Lee Smith/Ritzau Scanpix

Rusland har i en årrække været kendt for at bruge sportsbegivenheder til at promovere landet. Det blev dog brat afsluttet med landets invasion af Ukraine.

Andre nationer - især Saudi-Arabien - forsøger at udnytte tomrummet fra Rusland ved at udøve det, der populært kaldes sportswashing.

Det er en metode, hvor sport bruges af stater, organisationer, firmaer eller personer til at forbedre omdømme og offentlig opfattelse.

To kritikere, der i disse dage deltager i Play The Games konference, sætter en kritisk lup på emnet.

Jules Boykoff, forfatter, akademiker og tidligere fodboldspiller, kalder 2022 for et år med masser af sportswashing.

Han henviser til vinter-OL i Kina i februar samt fodbold-VM i Qatar, som er vært for slutrunden i november og december.

- Autoritære lande tager deres show med til udlandet, siger Jules Boykoff til Play The Games hjemmeside.

Han peger som et eksempel også på 2021-overtagelsen af den engelske Premier League-klub Newcastle af en fond knyttet til den saudiske kongefamilie.

Saudi-Arabien er iøjnefaldende som et af de lande, der ihærdigt har forsøgt at udnyttet tomrummet fra Rusland, mener journalisten Jens Weinreich, der også deltager på Play The Game-konferencen.

- Sportens næste slyngelstater står allerede i kø. Det ved vi alle sammen. Især Saudi-Arabien udfylder det tomrum, som Rusland har efterladt.

- Landet pumper milliarder ind i sportssektoren, siger Jens Weinreich til organisationens hjemmeside.

Jules Boykoff mener, det er et problem, hvis et land som Saudi-Arabien, der er kritiseret for ikke at overholde menneskerettighederne, kan sole sig i sportens verden.

- De hyrer reelt sportsfolk som de facto ambassadører og støtter sig op ad en tidligere etableret fanskare og legitimitet.

- Ved hjælp af sportswashing kan de gå målrettet efter at påvirke landets egen befolkning såvel som et globalt publikum, siger Jules Boykoff.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.