*

Skole

Børn lærer bedre, når de spiller computer

Computerspil i folkeskolen skaber inklusion og giver børn lyst til at lære.

Foto: Jan Dagø

Der kan være mange grunde til at udsatte børn i folkeskolen har svært ved at følge med i undervisningen. Manglende sociale relationer eller diagnoser som adhd og ordblindhed kan alt sammen være med til at skabe indlæringsvanskeligheder.

Nu har ny forskning dog vist at hjælpen måske ikke er så langt væk som vi gik og troede. En ny undersøgelse, som er sponsoreret af Egmont Fonden og går under navnet "Sæt skolen i spil", viser nemlig, at computerspil i undervisningen kan øge børnenes lyst til at deltage i undervisningen.

Det skriver Videnskab.dk

Forældre: Eleverne sidder bare og kigger ud ad vinduet

Elever med særlige behov oplevede under forsøget, at følelsen af et 'ydre pres' blev markant mindre, og flere af børnene nævnte at de, når de spillede computer, snakkede med klassekammerater som de aldrig før havde talt med.

I følge Andreas Lieberoth, spilforsker og adjunkt i pædagogisk psykologi, er kombinationen af faglige opgaver og computerspil ideel, når de såkaldte inklusionsbørn skal inkluderes i undervisningen.

»Når reglerne for hvordan man er en god elev udvides, og man lige pludselig kan være en god elev ved at være god til at spille computerspil sammen med andre, så kan elever, der tidligere har haft det svært, deltage på lige fod med deres klassekammerater på en helt ny måde.«

Drengene har det værst: Så mange elever mistrives i folkeskolen

Man kunne foranlediges til at tro, at specielt drengene jublede over det nye tiltag. Men undersøgelsen viste, at særligt pigerne var begejstrede for den anderledes undervisning, hvilket kom bag på både lærer og forskere.

Flere af pigerne gav udtryk for, at det bedste var, at de kunne få lov til at 'være vilde', når de sammen skulle kæmpe mod spillets skurke.

Forsøget viste sig at være så stor en succes, at flere lærer efterfølgende valgte at videreføre de gode erfaringer til den almindelige undervisning.

Andreas Lieberoth understreger, at det ikke nødvendigvis behøver at handle om computerspil, og at man sagtens kan bruge undervisningsstrategierne fra undersøgelsen i andre former for undervisning.

» Det vigtigste er at der bliver rystet rundt på klassen i længere tid og at måden vi tænker undervisning på ændres radikalt for en periode. Både fysisk og mentalt. Vi tror dog, at computerspillene tilfører noget unikt til både læring og inklusion. «

Følg
Jyllands-Posten
Projekt Det frie ord

Det fulde overblik: Det frie ord

Jyllands-Postens undervisningsprojekt ”Det frie ord” er et gratis tilbud til folkeskoler, gymnasiale uddannelser og sprogcentre. Projektet har til formål at gøre rede for den historiske udvikling af ytringsfriheden i Danmark – og at forklare de regler og love, som regulerer ytringsfriheden.
Nyheder om uddannelse
11.12

Debat: Den nationale sprogstrategi er en tynd kop te

Helene Caprani, medlem af GL’s hovedbestyrelse
Det er besynderligt, at regeringen lancerer en sprogstrategi, samtidig med at nedskæringerne i uddannelsessektoren begrænser eller lukker sproguddannelserne.
Mere

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her