Snus til Shanghai

Shanghai lokker med et forvirrende og inspirerende miks af atmosfære og betagende skyline.

Artiklens øverste billede
Det er i mødet mellem moderne byggerier og kinesisk kultur, at Shanghaihar sin charme. Som her i det gamle distrikt i byen. Foto: Jens Høy

Elsker du charmen ved New Yorks rytmiske puls, hvor hele verden mødes i en forførende cocktail af skyline, historie og en mosaik af forskellige nationaliteter, så er det måske tid til at prøve Kina.

For de fleste vil det første besøg i Kina være den klassiske tur til Beijing, hvor Den Forbudte By og Den Himmelske Freds Plads krydres med en tur af varierende længde ud til Muren.

Men har man aldrig været i Kina og tøver lidt over for det store fremmede land, så vil de fleste nok foretrække Shanghais ultramoderne skyline og kulturelle grundklang, der på kryds og tværs gennemsyrer byen. På den måde er byen perfekt til en miniferie, for den giver oplevelsen af Kina en mere international vinkel end hektiske Beijing.

I Shanghai ved man aldrig helt, hvad der venter om næste hjørne, for på få meter skifter byen karakter fra snævre, eksotiske gader, hvor livet ser ud, som det gjorde for 70 år siden, til ekstreme skyskrabere, der rejser sig som en magtdemonstration i poleret stål, glas og imponerende ingeniørkunst mod den kinesiske himmel.
 

430 km/t. mod oplevelserne

I marts i år åbnede SAS en ny direkte rute til Shanghai fra København, som rammer ned i den nye Pudong-lufthavn. Det giver en unik mulighed for at prøve et af verdens hurtigste tog. Umiddelbart efter bagagebåndet er der kun få skridt hen til det eneste magnet-tog af sin art i verden. Banen hedder Maglev, og det tager kun knap otte minutter at tilbagelægge strækningen ind til centrum. Teknikken står tyske Siemens for, og det er en fed oplevelse at accelerere op til 430 km/t. uden friktion og se landskabet flyve forbi. Jo, det er den perfekte måde at ankomme til Shanghai på. Prisen er 80 kr. for en returbillet.

Fra togets endestation er der mulighed for at stige om til Shanghais meget velfungerende metro på stationen Long Yang Lu eller at tage en taxa. Det er meget billigt at køre taxa, men har du kun en forlænget weekend, så er det smartere at tage metroen, for præcis som i Beijing er metroen den perfekte måde at komme rundt på. Hurtigt, billigt og effektivt.

Det giver også den bedste oplevelse af det kinesiske folk og deres særlige evne til at tage alt med ophøjet ro. I metroen sker alt med militærisk præcision, og det hele fungerer som et velsmurt mekanisk ur inklusive de mange sikkerhedskontroller, hvor bagage som i en lufthavn bliver gennemlyst.

Det eneste, det kræver, er, at du undersøger, hvilken station hotellet ligger ved. Shanghai har i alt fem linjer, og alle vigtige informationer er på engelsk. Langt de fleste vogne har elektronisk display, der viser, hvor på ruten man er nået til.

Selvfølgelig er der masser af mennesker i myldretiden, og det kræver lidt mod at hoppe ind i en overfyldt vogn, men prøv det, for det er en god lejlighed til at studere kineserne, mens de står op og halvsover, eller som de fleste ser video på smartphone eller taler højlydt.

Verdens flotteste skyline

Efter en lang flyvetur direkte fra København gælder det om ikke at falde i søvn tidligt på hotellet, så første stop kan fint være The Bund. Navnet dækker over området på vestbredden af Huangpu, der er en biflod til selve den store Yangtze. Hele dette store område fik en massiv restaurering, da byen for to år siden husede verdensudstillingen Expo.

Derfor fremstår de mange neoklassiske bygninger i perfekt stand, og selve promenaden på kanten af floden har en storslået udsigt til de mange modsætninger, som byen rummer. På selve floden sejler en konstant strøm af fragtskibe og pramme, som om intet var hændt de sidste knap 100 år, og på den anden siden af floden rejser sig en klynge af Asiens og verdens højeste bygninger i bydelen Pudong.

Så snart mørket sænker sig over Shanghai vågner de flere hundrede meter høje bygninger, og moderne skærmteknik får facaderne til at fungere som kæmpe elektroniske billboards, hvor de europæiske luksusmærker falbydes.

Reklamerne vises ganske enkelt udvendigt på bygningerne og måler op til 100 meter i højden. Det hele glimter i neon, og på floden sejler næsten mørklagte pramme med kul opad floden, og hvad der ligner flydende glaspaladser i form af turbåde krydser dovent rundt på floden, mens endnu flere lysreklamer på siden af bådene lyser natten op.

Når man har nydt sceneriet, vil de fleste nok kigge efter en bar eller en restaurant, hvor man kan indtage lidt mad eller drikke, men barerne er gemt lidt af vejen og kræver, at man ved, hvor de er. Så forlad den brede promenade, kryds gaden og søg lidt ned ad sidegaderne og find de relativt få barer, der er.

De bedste har indgang i sidegaderne, og på toppen af bygningerne kan man opleve skønne terrasser, hvor man kan synke ned i bløde stole og lade blikket afsøge den lysende skyline på den anden side af floden.

Græshopper som kæledyr

På en kortere tur til Shanghai er det ikke umagen værd at tage ud til de seværdigheder, der ligger uden for byen. Dertil er trafikken for kaotisk, og man bruger hurtigt tiden på transport i stedet for at lade Shanghais mylder og kontraster få plads til at bundfældes.

Et must er en travetur rundt i den gamle franske del, The French Concession. Her er stemningen som i New Yorks Tribeca krydret med en knivspids Kina-mystik og et stænk af high end-Paris, og her myldrer det med små butikker og restauranter med grønne gårdhaver. Grundlæggende er bydelen rolig og velordnet, og man slipper for de fleste turister, som byen trods alt også har.

Fra French Concessions mondæne og trygge atmosfære bør man for kontrastens skyld bruge en halv dag på den gamle bydel, hvor man for alvor kan opleve en ægte tidslomme. Små, smalle gader syder af dufte, fiskehandlere med skrubtudser i poser og stribevis af små spisesteder bestående af en fedtet menutavle, der for kyndige udi kinesiske skrifttegn kundgør, at her kan man spise sig mæt for 5-10 kroner.

Her bor folk så tæt, at man næsten ikke tør tro det, og i de helt små, snævre gyder kan man få et sjældent indblik i, hvordan millioner af kinesere lever et fattigt men også enkelt liv uden rindende vand og toilet, men hvor de altid har den sidste nye smartphone om halsen og seneste skrig i vestligt kopitøj på kroppen.

Kontrasten til de moderne bygninger er dragende, og vi forvilder os længere og længere ind i gyderne. Pludselig, bagved hvad der syner som et hul i muren, åbenbarer sig en pippende, gøende og fiskefoder-duftende verden af et dyremarked. Fra små, skæve boder sælges kæledyr, som vi mest betegner som skadedyr. Græshopper synes at være dette års modedyr. De sælges side om side med store sortgrønne biller i små glas med et lille hul, så man kan fodre dyret.

De små gange summer og syder, som stod man midt i en græshoppesværm, og lugten af ekskrementer forstærkes af en meget høj luftfugtighed, der prikker i næsen. Stedet kunne fint fungere som en kulisse for en flugtscene i en Indiana Jones-film, og det er svært ikke at tabe kæben af forundring over denne verden, der kun ligger få kilometer fra Asiens højeste bygninger i stål, glas og beton.

LÆS OGSÅ: 10 uforglemmelige oplevelser i Beijing

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.