EU: Prisfusk ved udlejning af biler

Nogle af de største biludlejningsselskaber differentierer i al hemmelighed priserne afhængigt af, hvilket land kunderne kommer fra. Oftest er det dyrest at være dansker. Prisdifferentieringen er ulovlig, fastslår EU-Kommissionen.

Artiklens øverste billede
EU-Kommissionen har flere sager, der viser, at prisen fastsættes efter bopælen, og at nogle selskaber bruger kundernes IP-adresse og bopælsland til at afgøre prisen.

Det er langt fra ligegyldigt, hvor man kommer fra, når man booker en udlejningsbil på nettet. På Mallorca betaler englændere mere end tyskere og franskmænd. I London betaler tyskere mere end englændere, og i Berlin må tyskere, franskmænd og spaniere betale mere for udlejningsbilen end englændere. Dyrest er det dog ofte for danskere, som let kan komme af med 20-30 pct. i overpris – og i nogle tilfælde meget mere.

Det viser stikprøver, som Jyllands-Posten har foretaget hos nogle af Europas største biludlejningsselskaber.

Eksemplerne er ikke enestående. EU-Kommissionen har flere sager, der viser, at prisen fastsættes efter bopælen, og at nogle selskaber bruger kundernes IP-adresse og bopælsland til at afgøre prisen.

De stærkt varierende priser er i strid med EU's servicedirektiv, og nu vil EU-Kommissionen have biludlejernes praksis stoppet. Seks selskaber – Europcar, Hertz, Avis, Sixt, Entreprise og Goldcar – er blevet afsløret i prisdiskrimination.

De tre sidstnævnte har meddelt, at de straks stopper med det, mens Europcar, Hertz og Avis ifølge EU-Kommissionen er kommet med et ufyldestgørende svar. De har fået en ny frist til den 30. august – altså på lørdag – til at stoppe den ulovlige forskelsbehandling.

»Det indre marked skal fungere i dagligdagen for den enkelte forbruger – og ikke blot for de store virksomheder,« siger Michel Barnier, der er EU-kommissær for det indre marked og tjenesteydelser.

Han får støtte fra forbrugerombudsmand Henrik Øe.

»Biludlejernes fremgangsmåde er klart ulovlig, og jeg vil følge sagen til dørs og sikre, at danske forbrugere ikke bliver snydt. I det indre marked må man ikke udnytte, at købekraften er større i nogle lande end andre,« siger han.

»Det skader forbrugerne«

Hos Europcar erkender administrerende direktør Poul Tvede, at forskelsbehandlingen finder sted.

»Vi gør det, fordi vi tilpasser os konkurrencesituationen i de enkelte lande,« siger direktøren.

I Forbrugerrådet Tænk giver chefkonsulent Benedicte Federspiel ikke meget for den forklaring:

»Denne form for skjult prisdiskrimination er i strid med alle konkurrenceregler og det indre marked. Det skader forbrugerne og skal stoppes hurtigst muligt.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.