Byge af italienske bøder til danske feriebilister

Via et dansk inkasso-firma er de italienske myndigheder begyndt at indkræve bøder hos danske bilister i overraskende stort omfang. Men bøderne kan være forældede efter dansk lov.

Artiklens øverste billede

Bunker af italienske bødekrav mod danske bilister, som måske for længst er gået i misdædernes glemmebøger, lander i øjeblikket i postkasser på tværs af landet.

Forklaringen er ifølge bilejernes interesseorganisation Forenede Danske Motorejere, FDM, at de italienske myndigheder har sendt en hel pulje af bøder til et dansk inkasso-firma, som nu står for at inddrive kravene.

Bilorganisationen har fået omkring 30 henvendelser fra medlemmerne på den baggrund. Men det er formentlig kun toppen af isbjerget, gætter jurist Dennis Lange på.

”Der er utvivlsomt langt flere inkassokrav end dem, vi kender til fra de medlemmer, der henvender sig. Og alle de bøder, vi ser, er for at køre ind i italienske miljøzoner uden tilladelse, fortæller Dennis Lange.

Danske bilturister uden italienskkundskaber eller forhåndsviden om mijøzonerne risikerer at skulle betale mellem 50 og 80 euro for at køre ind i zonerne, hvor kun lokale beboere og handelsdrivende må færdes i deres køretøjer.

Miljøzonernes grænser er markeret med indkørsel-forbudt-skilte og teksten ’Zona Traffico Limitato’.  Alle nummerplader bliver affotograferet af et fastmonteret kamera, og derfor bliver alle overtrædelser som udgangspunkt straffet.

Tvivl om den gældende forældelsesfrist

De fleste af de bøder, som nu bliver inddrevet via et dansk inkassofirma, er flere år gamle. Og eftersom forældelsesfristen i Danmark er tre år, mens den i Italien er fem år, er det usikkert, om en given bøde skal betales. I sidste ende vil det være op til en dansk domstol at afgøre, vurderer Dennis Lange.

”Men vi er inde i en gråzone, som jeg ikke tror, nogen har svaret på endnu, siger han.

Hvis ikke man reagerer på inkasso-skrivelsen, kan det under alle omstændigheder koste en tur i RKI og Debitorregisteret med et stempel som dårlig betaler.

Men det kan undgås ved at gøre indsigelse mod bøden og forlange dokumentation fra de italienske myndigheder. Dermed bliver sagen stillet i bero, indtil det danske inkassofirma har forelagt indsigelsen for firmaet, opkræver bøder for de italienske myndigheder.

FDM råder dog bilejerne til at betale bøden, hvis forseelsen kan erkendes, og ellers gøre indsigelse og forlange dokumentation fra de italienske myndigheder så hurtigt som muligt.

Bøder i udlandet bliver desuden ofte højere, hvis ikke de bliver betalt med det samme.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.