Få penge igen selvom du missede flyet

Flypassagerer risikerer at snyde sig selv for op til tusindvis af kroner, selvom det er selvforskyldt, at rejsen ikke blev gennemført. Rejseudbydere tjener penge på uvidenhed, lyder kritikken.

Artiklens øverste billede
Kommer du for sent til flyet, er det stadig muligt at få noget af betalingen for billetten refunderet. Foto: Jakob Jørgensen/Polfoto

Sover du over dig eller bliver du syg på dagen for din afrejse - så behøver du ikke at vinke farvel til samtlige de surt opsparede kroner, du har betalt for det tomme flysæde til Bornholm eller Barbados.

Forbrugerombudsmanden har nemlig fastslået, at danske flykunder har ret til at få refunderet de skatter og afgifter, som i princippet kun skal betales til myndighederne, når rejsen bliver gennemført.

”Det følger af forbrugerklagenævnets praksis, at du har krav på at få de skatter og afgifter tilbage, som ikke bliver udløst, når du bliver på jorden. Og det er typisk dem til stat og lufthavn. Derimod får du ikke de såkaldte y/q-skatter tilbage, som går til brændstof og security,” forklarer specialkonsulent Camilla Dons Christensen fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

Retten til at få penge retur hviler på retlige principper, der forbyder private at tjene penge på at opkræve skatter, moms, told eller andre afgifter til staten. Og at det kan gøre en forskel på tusindvis af kroner for den enkelte kunde at kræve sin ret, viste en afgørelse i klagenævnet kort før jul.

Her havde en flykunde via en udbyder på internettet købt seks tur-retur-billetter til Malta til i alt 11.273 kroner for en rejse, der ikke blev gennemført. Sagen endte med, at udbyderen blev tvunget til at tilbagebetale skatter for 2.694 kroner.

Svært at gennemskue for flykunderne

Hos Forbrugerrådet Tænk har seniorjurist Mads Mølgaard Braüner set sager, hvor de refunderbare skatter og afgifter har udgjort alt imellem 250 kroner for en indenrigsbillet og 2.500 kroner for en billet til udlandet.

”Det varierer alt efter hvor i verden, man letter og lander. Men det er desværre ikke altid til at gennemskue for kunden, hvor stor en del af prisen, der er skatter og afgifter, selvom det er lovbestemt, at det skal udspecificeres. Og så har der været en tendens til, at selskaberne har beholdt pengene selv,” siger han.

Mads Mølgaard Braüner har desuden kendskab til sager, hvor flyselskaber og rejsebureauer har krævet mere end de 100 kroner, som de ifølge Forbrugerombudsmanden højst må modregne for at betale kundens penge tilbage.

”Jeg kan nævne et eksempel med en virksomhed, som skrev til en kunde, at det kostede 517 kroner i omkostninger at tilbagebetale 500 kroner, men at selskabet da gerne ville eftergive de 17 kroner,” fortæller han.

Rejsebureauer: Opkrævning er enormt bøvlet

Hos Danmarks Rejsebureau Forening mener afdelingschef Jakob Hahn, at Forbrugerrådet Tænk tegner et alt for unuanceret billede af problematikken. Han har selv et katalog på 1.000 sider stående med vidt forskellige regler for skatter og afgifter alt efter lufthavn og destinationsland.

”Vi oplever det absolut ikke som så enkelt. For det afhænger af det enkelte luftfartsselskab og de enkelte landes regler, hvilke muligheder de har for at få refunderet de enkelte skatter, afgifter og gebyrer hos lufthavne og myndigheder,” siger han.

Som eksempel nævner han USA, hvor skatter og afgifter bliver udløst automatisk, når flyet kommer ind i amerikansk luftrum. Og mellemlander passageren flere steder på sin rejse, så kan det blive bøvlet for flyselskabet at opkræve alle pengene for kunden.

”Hvis du har en sammenhængende billet med 5-6 forskellige stopovers, så skal luftfartsselskabet have fat i ti forskellige instanser og anmode om at få refunderet de forskellige delstrækninger. Og vi kan se fra vores medlemmer, at man fint kan bruge mindst en time på at hente skatter og afgifter hjem. Også til en billet, hvor du måske kun kan få 200 kroner tilbage,” siger han.

Hos brancheorganisationen Dansk Luftfart, der organiserer både fly og lufthavne i Danmark, mener chefkonsulent Per Henriksen ikke, at branchen spekulerer i at beholde skatterne eller gør det unødigt besværligt for kunderne at få deres penge retur.

”Mit indtryk er, at de danske virksomheder udviser relativt stor konduite omkring det her, selvom det administrativt kan være ekstremt tungt. Men ser man på markedet som helhed, vil jeg ikke afvise, at forbrugerne kan have en anderledes oplevelse,” siger han.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.