Seks kvæstet efter voldsom flyturbulens
Passagerer skreg i panik, mens enkelte bragede hovederne op bagagekabinen under flyvetur til Florida.
Los Angeles
Det er en rigtig god idé at beholde sikkerhedsbæltet på under flyveture. Det illustrerer en aktuel historie fra USA.
Flere hundrede flypassagerer kommer hvert år til skade i forbindelse med turbulens, som også nogle gange kan ende med dødeligt udfald.
Søndag gik det galt under flyvetur med et US Airways-fly fra Philadelphia til Orlando i Florida.
Mobiltelefoner og sko fløj rundt
Fire passagerer og to besætningsmedlemmer blev kvæstet, da flyvemaskinen havnede i heftig turbulens og måtte returnere til Philadelphia, rapporterer CBS News.
I godt 5.000 meters højde lød der pludselig et brag i flykabinen.
Passagerer, som ikke var fastspændt via sikkerhedsselen, lettede øjeblikkeligt fra sæderne, mens det føg med flyvende mobiltelefoner og andre objekter.
Revne i bagagekabine
Folk skreg i panik, og mindst en passager hamrede hovedet så hårdt op i bagagekabinen, at det efterlod en revne i væggen.
Passager Venus Desure siger følgende til CBS News om den skræmmende episode:
”Efter 20 minutter mærkede vi pludselig et brag. Det føltes som om, at flyet styrtdykkede. Sko fløj omkring. Det samme gjorde mobiltelefoner. Folk skreg. Og det var meget, meget, meget skræmmende.”
Flere ignorerede advarsel
En anden passager, Mark Pensiero, siger følgende til Philadelphia Inquirer:
”Der var helt sikkert mange passagerer om bord, som tænkte: Nu er det slut.”
Flyselskabet oplyser, at man før episoden opfordrede alle 265 passagerer til at beholde sikkerhedsselen på.
Men det var tilsyneladende ikke alle, der fulgte den instruktion.
Dobbelt så meget turbulens i fremtiden
Under alle omstændigheder var episoden så voldsom, at flyets pilot straks vendte om og fløj tilbage mod Philadelphia, hvor flyet landede sikkert.
De tilskadekomne blev herefter kørt på hospitalet til behandling af forstuvninger, skrammer, og piskesmældsskader.
Turbulens kan eksempelvis opstå, når lodrette luftstrømme trækker og dermed rusker flyet op og ned. Rysteturene opstår typisk i forbindelse med skyer og tordenvejr.
I 2013 konkluderede en rapport, at den globale opvarmning i fremtiden kan komme til at betyde, at dobbelt så mange fly vil blive ramt af voldsom turbulens sammenlignet med i dag.