Det vælter ind med klager fra Norwegians kunder

Lavprisselskabet erkender, at det har svigtet sine passagerer. Nu forlanger det kompensation fra Boeing.

Artiklens øverste billede
Et af Norwegians Boeing 787 Dreamliner langdistancefly.

Utilfredsheden med luftfartsselskabet Norwegians mange forsinkede og aflyste afgange på langdistanceruter er så stor, at bunken af klager hos myndighederne i Norge aldrig har været større. Det skriver Dagens Næringsliv.

Teknikken hos selskabets nye Dreamliner-fly fra Boeing har drillet flere gange, blandt andet omkring jul og nytår, og det er årsagen til de mange klager.

- Vi har aldrig før set et tilsvarende omfang af klager i en enkeltsag. Det skyldes nok de særlige omstændigheder, siger dommer Einar Kaspersen, som er formand for Transportklagenævnet.

Forsinkelser koster dyrt

Samtidig med at lavprisselskabet kræver kontanter fra Boeing som kompensation for flyenes svigtende driftssikkerhed samt rabat på nye fly fra den amerikanske producent, så har Norwegian afvist at betale erstatning til de mange misfornøjede passagerer.

Ved forsinkelser på mere end tre timer på langdistanceflyvninger kan rejsende kræve op til 4.800 norske kroner i erstatning.

Og det er netop på den slags flyvninger, at Norwegians Dreamliner-fly har haft svært ved at komme i luften til tiden.

Til trods for de store problemer omkring jul og nytår, hvor adskillige afgange med hver flere hundrede passagerer blev forsinket fra Florida og New York mod de skandinaviske hovedstæder, drejer hovedparten af klagerne sig om forsinkelser i efteråret.

Bristede forventninger

Mandag mødtes grundlægger Bjørn Kjos og andre topfolk fra Norwegian med repræsentanter for Boeing i Washington. Flyproducenten indrømmede på mødet, at Dreamliner-flyene ikke har præsteret som aftalt.

- Flyene bliver leveret med en garanti, som siger, at de skal have en pålidelighedsprocent et sted i halvfemserne. Det er vi enige om, at de ikke har haft, siger Asgeir Nyseth, direktør for Norwegian Long Haul.

- Derfor diskuterer vi nu økonomisk kompensation, fortæller han.

Kjos har de seneste dage blankt erkendt, at kritikken fra passagererne er berettiget.

- Det er helt forfærdeligt. Der må jo ikke være forsinkelser. Og forsinkelser i julen er det værste tidspunkt, siger Kjos til NRK.

Ifølge NRK har Dreamliner-problemerne kostet Norwegian 100 millioner kroner alene i fjerde kvartal.

Ritzau/NTB

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.