Uklarhed om rettigheder ved køb af flybilletter online

Hvem kan man stille til ansvar, hvis man som forbruger har købt sin flybilletter via et online rejsebureau, og rejsen alligevel ikke kan gennemføres? Det spørgsmål skal nu afklares i landsretten, efter Forbrugerombudsmanden har anket dommen i en sag, han kalder "principiel."

Artiklens øverste billede
En skuffet passager måtte vende om allerede ved check-in disken, da Cimber Sterling gik konkurs i maj 2012.

»Hvis du ikke har købt en konkursforsikring, kan vi desværre ikke hjælpe dig«.

Den besked fik mange danskere ved Cimbers konkurs i 2012, og selv om enkelte havde krydset den lille konkurs-boks af ved bestilling og kunne få pengene tilbage, betød det ødelagte ferier og tabte penge for majoriteten.

Supersaver.dk, GoLeif.dk og Flybillet.dk, da det oftest fremgår af købsbetingelserne, at rejsebureauet ikke påtager sig ansvar ved en konkurs eller aflyste flyafgange.

Når de virtuelle bureauer fralægger sig ansvaret for at kompensere, omtales det som et agentforbehold, som påberåbes med den forklaring, at rejsebureauet blot er formidler og dermed ikke kan drages til ansvar for flyselskabets bagageregler, om flyvningen bliver gennemført eller om flyselskabet går konkurs.

Dom fra byret anket

Men om agentforbeholdet er gyldigt for online rejsebureauer, er det flere gange blevet sået tvivl om i retten, og i en igangværende retssag har Forbrugerombudsmand Henrik Øe valgt at anke dommen fra byretten i Roskilde, fordi han ikke mener, at rejsebureauet har ret til at fralægge sig ansvaret.

»Når man indgår en aftale på nettet om køb af et produkt, f.eks. en flyrejse, er det som det klare udgangspunkt sælgeren, dvs. hjemmesideindehaveren, der er ansvarlig for levering af det købte. Hvis man ønsker at fravige dette, må man bl.a. klart og tydeligt forklare, hvem der så er ansvarlig i stedet for, og man må agere konsekvent i forhold til ønsket om alene at være formidler,« siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe, som fører sagen for en forbruger mod online bureauet Goleif.dk.

En principiel sag

Sagen i Roskilde er en ud af to om agentforbehold, som fornyligt er blevet afgjort ved byretterne i Danmark. Begge sager omhandler kompensation ved flykonkurs, og flybilletterne er i begge tilfælde ikke købt som en del af en pakkerejse. Derfor mener Danmarks Rejsebureau Forening ikke, at der kan være tvivl om de vilkår, som kunderne acceptere ved købet.

»Billetterne er solgt på en måde, som gør, at folk ved, hvad de går ind til. Der står direkte på hjemmesiderne, at man ikke  køber flybilletterne hos et rejsebureau, men i stedet hos en formidler, som fungerer som et bindeled. Vi er overbeviste om, at kunderne godt ved, at når de køber flybilletter hos et bureau på nettet, så er det flyselskaberne, som de skal gå til, hvis der opstår problemer,« siger Lars Thykier, administrerende direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.

Alligevel har Forbrugerklagenævnet næsten 800 sager liggende, hvor forbrugerne føler sig vildledt af online rejsebureauer i sager om konkursramte flyselskaber. Det mener Forbrugerombudsmanden bl.a. gør det til en principiel sag, og derfor har han valgt at tage sagen videre til landsretten.

»Sagen rejser et principielt spørgsmål om, hvem der er ansvarlig ved aftaler på nettet. Det er desværre alt for ofte uklart. Det skal ikke først gå op for folk, når problemerne er opstået,« siger Forbrugerombudsmand Henrik Øe.

Undren over ankesag

At Forbrugerombudsmanden har valgt at anke sagen undrer Dansk Rejsebureau Forening, fordi to rejsebureauer i år har fået medhold i lignende retssager om agentforbehold.

»To domstole har uafhængigt af hinanden bestemt, at et agentforbehold er gyldigt, og at bureauerne ikke er ansvarlige for flyselskaberne. Det er i øvrigt i overensstemmelse med den praksis, der gælder i den øvrige del af Europa,« siger Lars Thykier og understreger, at det er vigtigt at gå til flyselskabet i første omgang, hvis der opstår problemer.

»Rejsebureauerne skal være behjælpelige, hvis flyselskabet ikke hjælper i første instans. Men på konkurssiden står man som forbruger næsten bedre end en formidlerne, så man får umiddelbart det bedste resultat ved at gå direkte til selskaberne,« siger Lars Thykier.

Forbrugerombudsmand Henrik Øe mener dog ikke, at online bureauerne kan lægge al ansvar over på flyselskaberne samtidig med, at de drager fordele af at være sælgere.

»Rejsebureauerne kan godt have et agentforbehold. Det bestrider jeg ikke. Men det skal gøres på en klar, tydelig og konsekvent måde. Man kan ikke få alle fordelene ved at være sælger, men samtidigt fraskrive sig ansvaret,« siger Henrik Øe.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.