Billigbilletter kan blive dyre

Det kan blive dyrt at flyve med et lavprisselskab. De fleste refunderer ikke pengene, hvis man fortryder rejsen, ligesom det er dyrt at ændre bookingen. Både Forbrugerrådet og Danmarks Rejsebureau Forening kritiserer selskaberne.

Hvis man køber en lavprisbillet hos et flyselskab, skal man hverken regne med at kunne ændre billetten eller få pengene tilbage.

Kun fire af de 11 lavprisselskaber, der flyver til og fra Danmark, betaler pengene tilbage, hvis man alligevel ikke får brug for sin billet. Til gengæld skal man her betale et gebyr på op til 500 kr. for at få pengene tilbage for hver enkeltbillet, hvilket ofte vil sige, at man reelt ikke får mange kroner tilbage for en billet, der er købt for mellem 500 og 1.000 kr. De selskaber, der ikke refunderer en krone, scorer til gengæld de skatter og afgifter, som kunden allerede har betalt. Selskaberne skal nemlig kun betale afgifterne, hvis kunden rent faktisk rejser. Det gælder f.eks. SAS' billigbilletter, der sælges gennem selskabet Snowflake.

Hvis man ønsker at ændre sin afgang, er der også problemer. Det er enten umuligt, som hos Snowflake, eller koster op til 275 kr., som hos Sterling.

Forargelse i Forbrugerrådet

Afdelingschef Villy Dyhr fra Forbrugerrådet er især forarget over de selskaber, der nægter at refundere pengene for ikke brugte billetter og putter kundens betalte skatter og afgifter i egen kasse.

»For billigbilletter udgør skatter og afgifter ofte hovedparten af billettens pris. Derfor burde man som minimum få dem tilbage. Det er urimeligt, at nogle selskaber nægter det. Intet retfærdiggør, at selskaberne beholder de penge,« mener Villy Dyhr.

Samme opfattelse har direktør Lars Thykier fra Danmarks Rejsebureau Forening, der især er overrasket over, at SAS gennem Snowflake heller ikke vil betale skatter og afgifter tilbage til kunderne ved aflysning.

»Det er forkert, hvis man ikke betaler skatter og afgifter tilbage, men blot lader dem ryge lige ned i lommen. Hvis man ikke kommer til den planlagte flyvning, skal det nok koste et eller andet at få pengene tilbage. Her ville et gebyr på 200-300 kr. være i orden. Men jeg har svært ved at se det rimelige i, at man tager det hele. Det overrasker mig derfor, at SAS har valgt den holdning. SAS er markedsførende og er med en markedsandel i Danmark på 40-45 pct. en vigtig strømpil for hele markedet. Derfor er det vigtigt, hvad SAS gør. Så det er en sag, jeg straks vil gå i gang med at undersøge,« siger Lars Thykier.

Hos SAS bekræfter marketingdirektør Jens Aaløse, at kunder, der ønsker at få pengene tilbage for deres Snowflake-billetter, godt kan glemme det:

»Hvis vi skulle refundere noget, ville det næsten koste os det samme som at udstede billetten. Vi gør derfor kunden opmærksom på, at man ikke kan få pengene tilbage,« lyder det fra Jens Aaløse.

Bombardement af gebyrer

Hos lavprisselskabet Sterling, der sidste år oplevede en vækst på 36 pct. og nåede at transportere i alt 1,8 mio. passagerer, var det indtil for et halvt år siden ikke muligt at få pengene tilbage. Men det er nu ændret, så man mod et gebyr på 275 kr. kan få refunderet en afbestilt billet. Samtidig kan man - mod et gebyr på 275 kr. - ændre både afgangstidspunkt og navn på billetten indtil to timer før afgang, oplyser kommerciel direktør Stefan Vilner fra Sterling.

»Alt kan ændres indtil to timer før afgang, men ikke ret mange gør det. Generelt er vores gebyrer lavet, så de afspejler de reelle omkostninger. Men det er klart, at gebyrerne ligger i den grå zone, hvor man f.eks. kan indregne husleje, hvis man ønsker et højt gebyr,« forklarer Stefan Vilner.

Sterling sælger lige nu enkeltbilletter til Paris for 278 kr., så her vil det være lige så dyrt at ændre billetten som at bestille en ny. Af de 278 kr. udgør skatter og afgifter i øvrigt 204 kr.

Flyselskabet Maersk Air sadlede sidste forår kraftigt om, så det tidligere så strømlinede selskab i dag regnes som ét af Danmarks største lavprisselskaber. Og ændringen har - målt i passagerer - været en succes, fastslår informationschef Per Brinch på baggrund af en vækst i passagertallet på 34 pct. i 2004.

Selv om priserne er i bund, bliver man dog også her udsat for et sandt bombardement af gebyrer og ekstra omkostninger, når man flyver lavpris.

Faktisk betaler man gebyr for overhovedet at få lov til at købe en billet: 50 kr. hver vej for at booke via internettet, mens det koster 100 kr. hver vej at købe en lavprisbillet hos Maersk via telefonen.

Hos Sterling er det gebyrfrit at booke en billet via internettet, mens det koster 49 kr. at tage telefonen for at bestille billetten på den gammeldags facon.

Svært at klage

Med det meget lave serviceniveau hos lavprisselskaberne er der uundgåeligt en del kunder, der føler sig dårligt behandlet og efterfølgende ønsker at klage. Men også dette er besværligt og dyrt, hvilket betyder at kunder ofte opgiver på forhånd. Dels kan det være svært at få ret, dels skal man både hos Forbrugerklagenævnet og Rejseankenævnet betale et gebyr på henholdsvis 150 kr. og 275 kr. for overhovedet at få behandlet en klage. Kun hvis forbrugerne får medhold, betales gebyret tilbage.

Hos nogle lavprisselskaber kan det i øvrigt være ualmindeligt vanskeligt at få selskabet i tale. Konsulent Pernille Thorup fra Danmarks Rejsebureau Forening, der har stået for den undersøgelse af lavprisselskabernes gebyrpolitik, som en del af denne artikel er baseret på, oplyser således, at man hos f.eks. Ryanair helst ikke modtager telefonhenvendelser fra kunderne.

»Det lader til, at selskabets politik er ikke at modtage klager,« siger Pernille Thorup.

Jyllands-Posten har forgæves i flere omgange forsøgt at få Ryanairs hovedkontor i Irland i tale for at få en kommentar til selskabets gebyrpolitik.

Første gang kom vi efter godt fem minutters venten i telefonen igennem til omstillingen, der blot kunne oplyse, at alle var gået til frokost, og at vi kunne ringe tilbage halvanden time senere. Vi kunne ikke få oplyst noget navn på en person. Da vi senere ringede tilbage, ventede vi i knap 13 minutter i telefonen, indtil vi gav op.

Den meget besværlige adgang til selskabet er måske grunden til, at Ryanair på firmaets hjemmeside kan prale af en meget hurtig behandling af klagerne. SAS og Snowflake er sammen med Sterling og Maersk de tre største lavprisselskaber i Danmark.

lars.from@jp.dk

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.