Carado-camper med nydelig finish

Autocampere fra tyske Hymer er dyre. Men Hymer har også deres billigere Carado-serie.

Artiklens øverste billede

Selv danskere med ganske lidt viden om autocampere vil nok genkende Hymer-navnet, når de en gang imellem på en ferie ser en stor luksuriøs autocamper. Selv ynder Hymer gerne at se sig selv som Mercedes-Benz'en inden for campere. Og et blik i prislisten over det meget store program viser da også, at produkterne hører til i den absolutte dyrere ende, ligesom mulighederne for eksklusivt og avanceret udstyr er mange og kostbare. Så har man mod på den velkendte Hymer-kvalitet, men kan leve med lidt billigere løsninger og finish i de sidste små og ikke så vigtige detaljer, ja så er Carado-programmet en mulighed. Rent produktionsmæssigt bygges Carado på Hymer og Dethleffs' fælles fabrik, der også producerer Sunlight-bilerne, der er det direkte resultat af samarbejdet. Målt på finish og detaljeløsninger er der et spring fra Sunlight op til Carado.
 

Langt på literen

Vi har været om bord i den nyeste model, der hedder Carado T348, og det samlede indtryk af bilens finish og løsninger er nydeligt. Der er tale om en delintegreret autocamper, som er bygget på basis af en Fiat Ducato årgang 2012. Det betyder, at autocamperen har seneste generation diesel-maskine, som dermed er EURO 5-godkendt. Det skulle indebære, at den 693 cm lange autocamper kan holde et forbrugstal på 12-14 liter. Det officielle tal er 14,7 km/l, der er det tal, som den årlige afgift beregnes ud fra. I tilfældet Carado T348 er den årlige afgift derfor blot beskedne 5.960 kr. Den typiske køber til en autocamper er lidt oppe i årene og efterspørger ofte soveafdeling helt bagude i vognen for at have køkken og stue fremme i bussen med alt, hvad det medfører af bedre overblik over livet udenfor samt stemningsregulerende og livsvigtigt dagslys. Når bilen holder stille, er der plads til seks ikke alt for store personer, men som standard har bilen kun to seler på de fremadrettede stole. Hvis det ønskes, kan den lille siddegruppe forvandles til to ekstra sovepladser, og så ligger man i lag, for ovenover hænger en sænkeseng, som kan tages i brug, når man er færdig med at benytte den forreste del af autocamperen. I forhold til tidligere skulle der fra Carados side være ofret mere energi på at støjdæmpe autocamperen, ligesom kvaliteten i samlinger og konstruktioner skulle være løftet, så tendenser til knirkeri ikke er et problem under kørslen. Med Ducato-chassis er der tale om et bredt chassis, som skulle give sikre og entydige køreegenskaber med en fornuftig nyttelast på 735 kg og en totalvægt på 3.495 kg. Tag og vægge er udført i 34 mm aluminium, mens gulvet er 44 mm. Alle vinduer er med dobbelt glas. Gulvene er udført i bambuslamel.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.