Overraskelser trods grundig planlægning

Klokken var seks om morgenen New Zealandsk tid. Dødtrætte havde vi endelig fået vores baggage igennem den skrappe told i Auckland International Airport.

Det var nu 36 timer siden, vi forlod vores hjem. Det sidste - næsten endeløse - halvandet døgn havde vi tilbragt sammenklemt på flysæder eller i lange køer i lufthavne med ekstra skærpede sikkerhedsforanstaltninger. Men endelig var vi fremme.

Ude i ankomsthallen stod flere repræsentanter fra biludlejningsfirmaer og ventede på deres kunder. Men ingen fra Scotties, som var navnet på vores biludlejer. Børnene var dødtrætte og utålmodige.

Heldigvis medbragte vi et telefonnummer på Scotties, der efter nogen tid hentede os i lufthavnen. Indehaveren Annie Scott havde glemt os.

En stor del af vores rejse var på forhånd planlagt via internettet. Således havde vi på forhånd lejet en billig, lettere brugt stationcar i godt seks uger for 8200 kr. Langt billigere end prisen hos de etablerede firmaer som Avis og MauiIkke alt var dog som lovet. Bilen var ikke tre år gammel, som vi har fået det beskrevet - men ifølge indregistreringspapirerne hele syv år.

Heller ikke den lovede gratis autohjælp holdt helt vand. Så alt andet end trygge parkerede vi bilen ved vores hotel i Auckland. Den ubehageligt skingre lyd fra bremserne gjorde os ekstra usikre. Og det gik hurtigt op for os, at det ikke kan betale sig at leje bil på forhånd. Udlejningsforretningerne ligger dør om dør, og det kunne sagtens have ladet sig gøre at finde en bedre bil til en god pris, viste det sig.

Heller ikke vores første overnatning, som vi via internettet havde booket på et hotel i centrum af Auckland levede op til det forventede.Det viste sig, at vi fik det mest beskidte hotelværelse, vi nogensinde havde set.

Dødtrætte faldt vi om i sengene efter den kaotiske start på orloven, som vi netop troede, at vi havde garderet os imod via grundig planlægning hjemmefra.

Spilleregler

Under vores godt seks uger lange ophold kørte vi 5500 kilometer. Men vi fandt hurtigt ud af, at der var nogle spilleregler for de lange køreture rundt på Nord- og Sydøen, som vi var nødt til at overholde af hensyn til børnene.

Efter nogle dage med hæsblæsende kørsel i new zealandsk tempo satte vi hastigheden betragteligt ned. Vores dreng blev flere gange køresyg og kastede op.

Vi begyndte også at arrangere overnatningerne på forhånd. Vores børn var trygge ved, at de voksne vidste, hvor næste overnatning skulle foregå. Ofte viste vi også børnene brochurer fra de steder, hvor vi havde bestilt overnatning.

Vi havde også stor succes med at gøre køreturene til næste overnatningssted til små udflugter.

Og så var walkman'en simpelthen uundværlig som børnenes bedste middel til adspredelse.

Vi skiftede til en ny by hver anden eller tredje dag. Så vi lærte også, hvor det var godt at overnatte med en familie.

Hjemmefra havde vi meldt os ind i Youth Hostel Association i den hensigt mest at overnatte på vandrehjem. Vi brugte kortet én gang.

Dels var vandrehjemmene under YHA ofte udsolgt. Og dels viste det sig, at de såkaldte backpacker-overnatningssteder ikke var optimale for en familie med børn.

I hovedstaden Wellington bookede vi os således ind på Downtown Wellington Backpackers.

Efter den lange køretur var vores børn trætte ved ankomsten - og tydeligt skuffede over stedet med de små værelser og gamle senge. Der var ingen legemuligheder. Store skilte advarede gæsterne mod, at der blev stjålet mad fra køleskabene. Køkkenet var møgbeskidt. Og fra vores plads i spisesalen kunne vi tydeligt høre larm og høj musik fra naborummet, hvor der ved baren og billardbordene allerede var gang i festen.

Populær camping

Allerede samme aften ringede vi til den nærmeste campingplads og lejede for de næste dage en såkaldt cabin - en slags campinghytte. For på campingpladserne fungerede tingene anderledes godt. Det var generelt lidt dyrere at overnatte her. Men der var fred og ro om aftenen, rummene i de såkaldte cabins var rimeligt store, og der var altid rent. Og ikke mindst var legepladsen et uundværligt samlingssted for børnene.

Campingpladserne havde dog ét problem. De var vanvittigt populære. For andre familier end os havde fundet ud af, at de er det bedste sted at overnatte. Derfor begyndte vi at reservere et stykke tid i forvejen. Dermed forsvandt noget af rejsens spontanitet til fordel for tryghed.

I den process var kreditkortet helt uundværligt. For ved alle bookinger måtte vi opgive et kreditkortnummer. I begyndelsen var vi lidt usikre på, om det kunne medføre misbrug. Men heller ikke her har vi haft ubehagelige overraskelser.

Vi valgte New Zealand og Fiji som rejsemål ud fra den betragtning, at vi ville rejse i lande med høj grad af sikkerhed. Vi blev ikke skuffede.

For vores to måneder på den anden side af jorden forløb helt uden uheld af nogen art.

Heldigvis.

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.