Politik

Flertal vil tvinge regeringen til at gøre det dyrere at købe ny bil

Det skal være dyrere at købe ny bil, end regeringen foreslår, kræver et alternativt flertal.

Regeringen har ikke flertal for at kompensere danskerne fuldt ud, når nye regler gør nye biler dyrere. Foto: Tobias Selnæs Markussen

Et flertal uden om regeringen slår nu skår af en af Liberal Alliances største sejre i regeringen: sænkelsen af registreringsafgiften på nye biler.

Samtidig vil flertallet gøre det dyrere end ellers planlagt for danskerne at købe nye biler.

Socialdemokratiet, Danske Folkeparti, SF og Enhedslisten er nemlig enige om, at nye bilkøbere skal kompenseres mindre, end regeringen har foreslået, når nye regler for udregning af brændstofforbrug træder i kraft næste år.

Det vil ifølge partierne spare staten for knap en halv mia. kr. – penge som bilkøberne altså selv skal have op af lommerne.

Baggrunden for sagen er lidt kompliceret.

I flere år har fejlbehæftede målinger af bilers brændstofforbrug betydet, at biler fremstod som om de kørte længere på literen, end de egentlig gjorde. Dermed har bilejerne fået større miljørabatter på registreringsafgiften, end de burde. Det har nye EU-regler nu rettet op på, ved at indføre en ny og mere retvisende måde at beregne bilernes reelle brændstofforbrug.

Den nye metode giver i gennemsnit et brændstofforbrug, der er 21 pct. højere end før.

Herhjemme har regeringen imidlertid fremsat et lovforslag, som de facto vil friholde nye bilkøbere fra at blive ramt at de stigninger, som ændringen vil medføre i den halvårlige brændstofforbrugsafgift og for beregningen af registreringsafgiften for nye biler.

Konkret foreslår regeringen, at nye bilers kilometertal fremover skal opskrives med 21 pct. for holde afgiftsniveauet på dets nuværende leje og dermed undgå, at afgiftstigningen ender i statskassen.

Men det er der ikke flertal for.

S, DF, EL og SF vil kun gå med til at opskrive kilometertallet med 15 procent i stedet for de 21. Det betyder ifølge partierne, at statskassen sparer ca. 430 mio. kr., som de nye bilkøbere i stedet selv skal betale.

»Vi mener ikke, at der skal gives fuld kompensation. Vi vil hellere bruge pengene på en anden måde, end regeringen foreslår, men det vil stadig være sådan, at jo mere miljørigtig en bil man køber, jo større rabat vil man få,« siger Socialdemokratiets skatteordfører Jesper Petersen.

Dansk Folkepartis skatteordfører Dennis Flydtkjær medgiver, at det bliver dyrere at købe ny bil, end med regeringens forslag:

»Det er rigtigt. Vi vil ikke kompensere 100 procent. Men vi foreslår så, at danskerne får pengene tilbage på en anden måde ved at sænke elafgiften,« siger han og foreslår dermed, at pengene går til at finansiere regeringens energiudspil, som blandt andet går ud på at lempe afgiften på danskernes strømforbrug.

S og SF vil i stedet bruge pengene på grøn omstilling og flere el- og hybridbiler på vejene.

Skatteordfører for SF, Lisbeth Bech Poulsen, havde gerne set, at kompensationen til bilkøberne blev endnu mindre, end partierne nu foreslår, men hun er tilfreds med resultatet.

»Jeg mener, det er helt hul i hovedet, at regeringen har gjort elbiler dyrere og en række benzinbiler billigere,« siger hun.

Netop sænkelsen af registreringsafgiften er en mærkesag, som LA-leder Anders Samuelsen igen og igen har trukket frem, når han skulle opremse LA's sejre i regeringen. Så sent som i dag sker det i store avisannoncer fra partiet.

Dennis Flydtkjær er da heller ikke blind for, at dagens modtræk vil gøre ondt på regeringen:

»Det vil det nok gøre, jo. Men regeringen har selv dummet sig,« siger DF'eren. Han forstår ikke, hvorfor regeringen ikke tog spørgsmålet om kilometertallet og kompensation for stigende brændstofberegninger med i aftalen om lavere registreringsafgifter, som blev indgået i september sidste år. På den måde kunne man have klaret tingene i ét hug, mener han.

»Det er spøjst, hvorfor det ikke blev taget med dengang,« siger han.

Jesper Petersen, hvorfor er det fair lade nye bilkøbere betale mere på grund af en fejl, som bilproducenterne er sluppet af sted med i mange år?

»Man kan anlægge det perspektiv, at det er staten, som i mange år har givet rabatter i registreringsafgiften på baggrund af tests, der var helt forkerte. Nu kommer der en mere retvisende test, og vi mener så, at en kompensation på 15 procent i stedet for 21 procent er fair.«

Hvorfor er det fair?

»Den nye test ville slå for kraftigt igennem, hvis vi ingen ting gjorde, men omvendt er det for meget at kompensere bilkøberne fuldt ud,« siger han.

Kravet – i form af et ændringsforslag til regeringens lovforslag – vil blive fremsat på et ekstraordinært møde i Folketingets Skatteudvalg kl. 17 onsdag eftermiddag.

Regeringens lovforslag skal endeligt vedtages i Folketinget på fredag.

Følg
Jyllands-Posten
SE OGSÅ
Velkommen til debatten
  • Jyllands-Posten ønsker en konstruktiv og god debattone blandt vores læsere uanset uenigheder. Overtrædelse af vores debatregler kan føre til udelukkelse.
  • Anmeldelse af grove kommentarer kan ske til blog@jp.dk eller ved at ”markere som spam”.

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her