*

Indland

Prisstigning på kampfly kan koste internationale missioner

Dollarkursens stigning kan gøre indkøb af kampfly dyrere. Det kan koste dansk deltagelse i internationale missioner.

F-35 Joint Strike Fighter nævnes som favoritten blandt de tre kandidater til Danmarks køb af kampfly. Foto: Lockheed Martin

Det nært forestående indkøb af danske kampfly, som skal erstatte de udtjente F-16 fly, kan blive markant dyrere, fordi dollarkursen er steget, hvis valget ender med at falde på Joint Strike Fighter fra amerikanske Lockheed-Martin.

Det kan i sidste ende komme til at gå ud over den danske deltagelse i internationale missioner som dem i Libyen og Irak.

"Det er klart, at jo lavere antal fly man køber, jo mindre kan man deltage i internationale aktioner som eksempelvis dem i Irak og Libyen,” siger Andreas Krog, som er redaktør på nytkampfly.dk og som har fulgt området tæt siden 2008.

Video: Køb af kampfly kan ende med en ekstraregning på milliarder

Det er endnu ikke besluttet, hvilken type kampfly den danske stat vil købe, men flere nævner Joint Strike Fighter som favoritten foran de to andre konkurrenter, som er Boeings Super Hornet og Eurofighters Typhoon.

I forsvarsforliget står der, at Danmark skal indkøbe 30 nye kampfly, men i forsvarsordfører i SF Holger K. Nielsen har luftet ideen om, at Danmark skulle nøjes med 18 nye kampfly.

Hvis det bliver tilfældet, vil det spille markant ind på Danmarks evne til at deltage internationale missioner.

”Der er stor forskel på Danmarks muligheder for at deltage i internationale aktioner, alt efter om man ender med at købe 30 eller 18 kampfly. Med 18 kampfly vil det være et meget begrænset antal, som vil stå til rådighed, når man fraregner dem, som vi er nødt til at have til afvisningsberedskab,” siger Andreas Krog.

Fakta: Disse kampfly er i spil til at afløse danske F-16

Han vil ikke komme med et bud på, hvad der er et passende antal nye kampfly, men bruger Østrig som eksempel på et land, som har skalleret helt ned på den front.

"De har 16 kampfly, og derfor kan de kun magte at lave afvisningsberedskab."

Afvisningsberedskabet består af fly, som står klar til at gå på vingerne, hvis andre lande nærmer sig dansk luftrum. Det har i øget grad været tilfældet de seneste år, hvor primært russiske jagerfly har tvunget danske fly på vingerne oftere.

”Hvis man både skal lave afvisningsberedskab og skal have mulighed for at deltage i længerevarende internationale missioner, som i Libyen, så er mit bedste bud, at man skal have omkring 24 kampfly. Men det kommer jo helt an på, hvordan man fra politisk hold ønsker at bruge kampflyene," siger Andreas Krog.

Han er langt fra sikker på, at Danmark ender med at indkøbe de 30 fly, som der er lagt op til i forsvarsforliget.

I 2013 købte Holland 37 Joint Strike Fighters, men det var langt fra den oprindelige plan.

"Til at starte med var planen at købe omkring 100 kampfly. Siden blev de tal justeret ned til først 85 og siden 65. Efter en rigsrevision endte tallet på 37 kampfly. De var helt ærlige, og sagde, at det var, hvad der i øjeblikket var råd til,” fortæller Andreas Krog.

Syv danske kampfly deltager i øjeblikket i den internationale mission i Irak, men Andreas Krog påpeger, at kampfly langt fra er den eneste danske mulighed for at bidrage i internationale missioner.

”Vi må erkende, at mange af de internationale missioner primært handler om at vise det danske flag, og det kan vi jo gøre på så mange måder. Vi har eksempelvis haft transportfly i Mali og haft skibe til at sejle kemiske våben ud af Syrien,” siger han.

Følg
Jyllands-Posten

Jyllands-Posten anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og målrette annoncer. Når du fortsætter med at bruge websitet, accepterer du samtidig brugen af cookies. Læs mere om vores brug her