Hamlet på Po-sletten

Odin Teatret største satsning nogensinde - "Ur-Hamlet" - har netop haft verdenspremiere i Italien og spiller i weekenden i Holstebro og i august på Kronborg i Helsingør.

Ravenna

Efter ugers hedebølge gisper majs, abrikos- og vinmarkerne ved Palazzo San Giacomo di Russi efter vand. På pladsen bag paladset gør 107 kunstnere det samme.

Po-slettens sol er nådesløs i eftermiddagstimerne. Som manden i menneskeflokkens midte.

Svitset af solen brænder han for sin sag og svinger med armene, mens de lytter. Hundser utrætteligt. Musikerne må spille om og om. Lyset skærer dem i øjnene. Danserne er på nippet til at dejse. Spillerne giver det sidste, de har. Korets halse er tørre som aske.

Tilsammen finpudser de imidlertid på noget så stort, at det frigiver uanede kræfter.

Den største opsætning, Odin Teatret fra Holstebro har foretaget i sin foreløbig 42-årige eksistens, er tæt på at være klar. Brun som en tuareg kommanderer teatrets italienskfødte grundlægger og dramaturg, Eugenio Barba, med sine disciple på pladsen med det afsvedede græs.

Målet er perfektion

Den mindste protest affærdiges. 69-årige Barba diskuterer ikke disciplin, når målet er perfektion, og hans teater kastes ud på dybt vand. 107 personer på hotel koster formuer. Senere skal alle transporteres til Danmark, indlogeres, bespises. Spille megaforestillingen 12 gange i to byer.

Der er endnu nogle timer til premieren ved Morgenavisen Jyllands-Postens besøg.

Engang lagde det overdådige 1600-tals slot med sine 30 dekorerede sale gemakker til italienske fyrsters udskejelser af mest ekstravagante skuffe.

Siden overtog det totale forfald. Ruder er knust og vægge styrtet sammen. Ingen har beboet Palazzo San Giacomo de seneste mange årtier, men nu syder der for en stund atter af liv og drama på dets jorder.

I pomp og pragt

Drama i original forstand. Det verdenskendte stykke om Hamlet, der første gang blev beskrevet af Saxo Grammaticus i 1200-tallet og udødeliggjort af Wiliam Shakespeare 400 år senere, opføres i pomp og pragt.

Efter tre års arbejde søsættes tragedien om den danske prins i en version, hvis lige ingen med garanti har set.

De medvirkende kommer fra 25 lande. Iblandt dem er 36 balinesiske dansere og musikere, samt japanske, indiske, brasilianske, danske, italienske og mexicanske skuespillere og sangere.

Odin Teatrets uropførsel er en hovedattraktion på årets Ravenna Festival, der er Italiens førende festival inden for klassisk musik og teater.

Da mørket falder over Po, ankommer tilskuerne i busser og biler fra Ravenna, Venedig og andre steder til slottet.

Der er tale om den måske største opsætning af Hamlet nogensinde.

I stedet for Shakespeares version har Eugenio Barba og hans ensemble taget udgangspunkt i Saxo Grammaticus' originale og uromantiske beskrivelse af Hamlet og den blodige magtkamp i danernes rige.

Deraf forestillingens navn "Ur-Hamlet".

Nattemørke

Forestillingen kræver nattemørke. Fakler og lyskupler er væsentlige elementer i scenografien.

Så sætter lyden ind. En blanding af new age og munkesang. Ni Nyoman Candris stemme høres i natten. Hun er mester i ardja, klassisk balinesisk opera. Hendes sang er startskuddet til en rejse, der efter hvirvlende og følsomme omveje halvanden time senere er endt i et crescendo af et blodbad af tjernobylske dimensioner.

Som altid med Odin Teatret har vi at gøre med det, der er blevet benævnt antropologisk teater. Eugenio Barba smelter kulturer og civilisationer sammen. Ordene, der tales, er fra mange sprog. Og fra ingen. De skal langt fra alle forstås. Men kan altid føles.

Yndefulde balinesiske kvinder danser med øjnene og fingrene og istemmer koret. Mændene kommer ind. 12 gambu-dansere ligeledes fra Bali. Arvtagere af den århundredegamle gambuh tradition.

Hamlets knogler

Fortælleren Saxo Drammaticus rammer historien ind. Han indleder med at indsamle Hamlets knogler og beretter om tragedien, der levendegøres af danserne, spillerne og et 40-mands kor.

Når den indiske fløjtenist og sanger Annada Prasanna Pattanaik sætter ind, når musikken sine bedste momenter.

Forestillingens måske stærkeste scene er kærlighedsspillet mellem Hamlet, spillet af den brasilianske balletdanser og candomblê - voodoo-mager - Augusto Omulú og hans plejesøster.

Tragedien oprulles i overensstemmelse med Saxos fortælling. Som sådan kunne "Ur-Hamlet" kaldes et af Odin Teatrets mest lineære og regelrette stykker. Fejderne fejer hen over scenen. Hamlet spiller tosset og snyder sin bror, vender tilbage og dræber sine fjender, selv sin elskede plejesøster, og tager magten.

Med ét overstrømmes scenen af moderne klædte horder med slet skjult parallel til nutiden. Også vi lever i en tid af magtkamp, forstår man.

Klagende lyd

Til den klagende lyd af Kai Bredholdts sang bryder pesten personificeret af den kendte japanske noh-kunstner Akira Matsui ud.

Landet ligger øde, men fredeligt hen. Hamlet har vundet magten tilbage. Lysene slukkes. Et fyrværkeri bryder løs fra taget af San Giacomo di Russi. Pladsen indhyldes i røg.

Der er stille. Publikum er i tvivl.

Så bryder klapsalverne løs i den lune aften på Po-sletten. Blandt publikum er der overraskelse.

To kvindelige publikummer mener ikke, at de forstod handlingen, men elskede musikken. Velklædte mænd med fipskæg diskuterer. Antydningen af granatchok er til stede. Odin Teatret er ikke kendt for at servere noget på et sølvfad, og "Ur-Hamlet" efterlader en vis usikkerhed hos publikum.

En tvivl om i hvilken retning associationerne under de forskellige scener skal bevæge sig.

Den nervøsitet behøver ikke være der, mener Odin Teatrets komponist, Frans Winther, der har komponeret og sammensat symfonien til "Ur-Hamlet".

»Det kan være en idé at betragte en Odin-forestilling som et musikværk. Man har altid fået mest ud af en Odin-forestilling, hvis man lader være med at tolke for meget,« siger han.

På pletten

»Lytter man til et værk af Beethoven eller Keith Jarrett, er det jo heller ikke nødvendigt at føle en klar opfattelse af det hele,« uddyber han.

Dagen efter premieren er Eugenio Barba på pletten på pladsen bag paladset. Han instruerer videre og korrigerer. Også efter anden aftens forestilling indkaldes holdet til ekstraprøver i middagsheden.

Flowet skal strammes op. Rytmen og harmonien mellem scenerne fungere bedre.

I en stille stund den tredje aften løfter han sløret for en fortolkning af Ur-Hamlet:

»Hamlet-tragedien levner intet håb. Den handler om magtkamp og udnyttelse af magt. Skal man overføre legenden om Hamlet til vores tid, lige præcis til i dag, er tragedien jo, at både palæstinenserne og israelerne har ret. Dansk Folkeparti og indvandrerne har ret. Begge parter har ret i mange af verdens store aktuelle konflikter,« siger Eugenio Barba.

»Det, der afgør konflikterne, bliver den rå magt. Den står tilbage. Den, som har magten, vinder og får ret. Som i Hamlet. Det kan være svært at acceptere.«

jakob.rubin@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.