Vital verdenskunst
Cobra-legenden Pierre Alechinsky fejres med en intim udstilling i Herning, mens kæmpeprojekt afvikles på Silkeborg Bad.
KunstCentret Silkeborg Bad:
LIVETS TRÆER.
KUNST - KULTUR - NATUR.
Til den 24. september
Katalog. 148 sider. 150 kr.
Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museum:
ALECHINSKY. VITALITET OG VERDENSKUNST
Til den 24. september
Herning Kunstmuseum:
SKANDALER. PROVOKATION ELLER FREMSYN?
Til den 4. februar 2007
Hvad har malerier, forstenede træklumper og violiner til fælles?
En hel masse, mener KunstCentret Silkeborg Bad, der med aktuel sommerudstilling peger på, at billedkunst er nært forbundet med andre fagområder som natur, historie og videnskab. Udstillingsstedet, der har hjemme i en gammel kuranstalt ved skov og sø, er gået amok i sommervarmen og har pakket hovedbygning, have og skovpavillon med hundredvis af kunstværker og brugsgenstande, der på den ene eller anden måde handler om træ: træskulpturer, trætryk, træmøbler, træarkitektur, træredskaber, træinstrumenter og malerier med træer som motiv.
Vil for meget
Der er mange spændende bidrag. Især samarbejdet mellem billedkunstner Alfio Bonanno og komponist Gunnar Møller Pedersen er godt. De viser 50. mio. år gamle forstenede træklumper krydret med bizarre musikstykker. Også John Olsens arrangement af træting på hylder er fint. Bedst er det at gå på opdagelse i haven, hvor forskellige navne har arbejdet med områdets træer og natur.
Men udstillingen er for omfattende, kaotisk og uden en skarp vinkel.
Mere overskuelig er Carl-Henning Pedersen og Else Alfelts Museums fine præsentation af den belgisk fødte og nulevende billedkunstner Pierre Alechinsky, der var en vigtig skikkelse i Cobra-bevægelsen - på linje med danske kolleger som Asger Jorn og Carl-Henning Pedersen. 67 værker hænger på Herning-museets vægge, hvor især gigantmaleriet "Le dit du vieux pinceau" (Den gamle pensel sagde) fra 2004 er en på alle måder stor oplevelse.
Skandaleudstilling
Nabomuseet Herning Kunstmuseum har også en særudstilling på plakaten. "Skandaler. Provokation eller fremsyn?" hedder forestillingen, der lægger sig i kølvandet på den syv år gamle Aarhus Kunstmuseum-udstilling om skandaler i dansk kunst. En yderst stilfærdig præstation.