Ulovlige motorcykler er en plage

Ulovlige motorcykler er blevet den helt store plage. På 10 år er antallet af de tohjulede fartmaskiner mere end fordoblet til godt 105.000, og ifølge motorcykelforhandlere, Morgenavisen Jyllands-Posten har talt med, kører mindst 70-80 pct. af alle nye motorcykler rundt med en ulovlig lydpotte, der larmer langt mere end de tilladte 80 decibel.

Derfor skal bøderne for at støje ulovligt hæves til det 10-dobbelte - 5.000 kr. - mener den konservative miljøordfører og formand for Folketingets miljøudvalg, Christian Wedell-Neergaard, der får bred opbakning til sit forslag.

»Det er urimeligt, at motorcykler kører rundt og støjer ulovligt. Ofte kører motorcyklister på søndagsudflugt og gør mange områder totalt støjplagede i weekenderne. Ved at støje alt for meget, bliver de store investeringer, vi foretager i støjsvag asfalt og andre former for støjdæmpning, virkningsløse,« mener Christian Wedell-Neergaard.

Bøder der kan mærkes

»Derfor skal bøderne sættes op fra 500 kr. til 5.000 kr., så det kan mærkes. Samtidig skal politiet indlede kampagner for at få stoppet de ulovlige motorcykler.«

Den socialdemokratiske miljøordfører, Torben Hansen, er enig:

»150.000 danske boliger er plaget af støj. Derfor er det knald i låget, at nogle forhandlere har så lav en moral, at de monterer lydpotter, som de godt ved, er ulovlige. Det nytter ikke noget, at man laver støjvolde og lægger støjsvag belægning, hvis der bagefter kommer ulovlige motorcykler og ødelægger freden og roen. Derfor støtter jeg en 10-dobling af bøderne, ligesom man bør overveje, om ikke også de forhandlere, der monterer de ulovlige lydpotter, bør straffes,« siger Torben Hansen.

Også Venstre, de radikale og Dansk Folkeparti er klar til øget kamp mod ulovlige motorcykler.

Politiassistent Bertel Svan fra Rigspolitiets Færdselsafdeling i Vejle erkender, at jagten på støjsynderne ikke prioriteres ret højt.

»Vi har en støjmåler, men der er ret omfattende krav til støjmålinger, så det vil faktisk tage os et par timer at finde ud af, om en motorcykel støjer for meget.«

Hos flere motorcykelforhandlere sælger man splinternye motorcykler med en ulovlig udstødning som en del af forhandlerens tilbud.

»Kunderne vil gerne have en anden lydpotte på, fordi lyden er med til, at man kan mærke pulsen ved at køre på motorcykel. Og vi må sælge så mange ulovlige lydpotter, vi vil. Hvis kunden ønsker at montere en ulovlig lydpotte, er det ikke noget, vi kan gøre noget ved,« forklarer Niels fra en stor midtjysk motorcykelforretning. Han ønsker ikke sit fulde navn frem.

»Samtidig er der et sikkerhedsaspekt i det. I USA har man et ordsprog, der siger, at støjende udstødninger redder liv, fordi 80 pct. af alle motorcykelulykker skyldes, at en bilist overser en motorcyklist.«

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.