Turistfolk: Danmark er usynlig

En fin sæson i år er måske undtagelsen, der bekræfter reglen: At Danmark oplever stagnation og tilbagegang i sin turisme, mens andre lande løber fra os.

Selv om sæsonen 2006 tegner fint for dansk turisme, er den overordnede tendens gennem en årrække stagnation og ligefrem tilbagegang.

Det står i grel modsætning til den internationale turisme og en række af vore nabolande, som oplever stor fremgang.

Den hjemlige turistorganisation, VisitDenmark, har netop offentliggjort tallene for sidste år, og de er ikke specielt opmuntrende: Selv om der var fremgang blandt danskere, har der været en samlet tilbagegang i antallet af overnatninger i forhold til 2004 på 0,7 pct.

Derfor tvivler både eksperter og folk i turistbranchen også på, at 2006 er et vendepunkt. De betragter det mere som en enlig svale på grund af det fine sommervejr.

Turisteksperten, centerleder Lise Lyck fra Handelshøjskolen i København, mener, at stagnationen er selvforskyldt.

»Vi er simpelthen for lidt synlige i udlandet. Derfor er Danmark meget langt væk, når udlændinge skal beslutte sig for, hvor de vil tilbringe ferien. Herhjemme ser vi konstant reklame-spots fra andre lande, og de internationale aviser har annoncer, hvor vi kan læse om museer og attraktioner i andre nordiske lande - blot ikke København. Det dårlige resultat sidste år er jo ikke blot et enkelt år, og det ville være gået helt galt, hvis danskerne ikke selv havde holdt så meget ferie i Danmark,« mener Lise Lyck.

Mangler penge

Direktøren for Wonderful Copenhagen, Lars Bernhard Jørgensen, er enig i, at Danmark ikke er synlig nok i udlandet.

»Vi har slet ikke de budgetter, som f.eks. Spanien og Thailand har. Hvis vi skal markere os på samme måde, skal vi op i en helt anden økonomisk liga. Men det kræver investorer, og hverken firmaer eller det offentlige vil ofre de penge, som skal til for at være med på det niveau,« siger Lars Bernhard Jørgensen.

Han er dog parat til at lave nye fremstød for at få de mange store kulturbegivenheder i hovedstaden omtalt i de internationale medier.

»Vi drøfter i øjeblikket med nogle af de store kulturinstitutioner i byen, om vi kunne gå sammen og have en fast rubrik om vore udstillinger i et par af de store aviser i Europa som Financial Times og International Herald Tribune,« siger Lars Bernhard Jørgensen.

Lise Lyck foreslår, at man opretter en institution, der skal sørge for at sætte Danmark på dagsordenen i udlandet, og konstaterer samtidig, at det nationale turistbureau, VisitDenmark, slet ikke har tilstrækkelige midler til at løfte opgaven.

Bevilling faldet

Siden 2001 er de offentlige bevillinger til VisitDenmark faldet fra 130 mio. kr. til 112 mio. kr. Det er sket samtidig med, at vi har haft tilbagegang i antallet af udenlandske gæster, mens den globale vækst i turismen ligger på mere end 4 pct. om året.

Direktør Lars Erik Jønsson fra VisitDenmark er også kun behersket optimist, selv om 2006-sæsonen tegner lys.

»Selv om Danmark stadig er godt med turismemæssigt, kommer vi ikke uden om, at den overordnede tendens de senere år er stagnation, især på grund af faldet i tyske turister. Det er ikke tilfredsstillende, når andre lande har fremgang. Vejen til vækst handler især om at styrke den fælles indsats i aktiviteter over for nye turistmålgrupper, som kan forlænge den alt for korte danske feriesæson,« siger han.

axel.andersen@jp.dk

torben.jakobsen@jp.dk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.