Nuttede billeder øger dyreadoptioner

Dyreværnet har på to år fået over 125.000 venner på Facebook. Takket være søde dyrebilleder og delinger.

Artiklens øverste billede
Søde Filippa og her smukke Futte er blandt de dyr, der venter på en ny ejer via Dyreværnets Facebook-side.

»Filippa er en skøn hund, som ikke har oplevet så meget, men hun er ung og læringsvillig. Hun venter kun på, at den rette familie kommer og former hende færdig, så er hendes lykke gjort.«

Teksten er hentet fra en statusopdatering på Dyreværnets Facebook-side. Her leder hunde, katte og kaniner efter nye ejere, og takket være de bedårende billeder, der ledsager opdateringerne, er der stadig flere danskere, der får øjnene op for de nødstedte dyr.

På to år, fra august 2012 til juli 2014, er mængden af Dyreværnets Facebook-venner vokset fra 1.800 til knap 130.000. Det er sket takket være et koncentreret Facebook-tiltag, der netop havde til formål at øge kendskabet til organisationen ved at få folk til at dele de nuttede billeder med venner og bekendte på det sociale medie.

»Vi er hele tiden nødt til at tænke på vores udgifter, for vi er en relativt lille organisation, der drifter for omtrent 10 mio. kr. om året. Derfor overvejer vi nøje, hvordan vi øger kendskabet til os på en billig og effektiv måde,« forklarer Signe Sehested Lund, der er direktør i Dyreværnet.

Over én mio. følger med

Opskriften på succes på sociale medier er, at jo flere der deler opdateringerne, jo flere kommer budskabet for øre. Hos Dyreværnet kan det tydeligt mærkes, når et bestemt dyr kommer ud til de mange brugere af Facebook.

»Når vi har store sager, som den vi havde i maj, hvor vi fik 60 misrøgtede hunde ind, er der helt op til 1,2 mio. mennesker, der ser vores opdateringer. Det kan vi naturligvis bruge til at få flere dyr afsat i nye hjem, og vi bruger det også til at hente yderligere donationer,« siger Signe Sehested Lund.

At der kommer flere penge ind, er en bydende nødvendighed for organisationen, der oplever langt større travlhed end før. Det er nemlig ikke bare køen til adoption, der er blevet længere. Mængden af indleverede dyr og anmeldelser om misrøgt er også steget betragteligt, forklarer Signe Sehested Lund.

»For to år siden fik vi typisk tre-fem henvendelser om dagen, men nu er det nærmere 7-10. Fordi flere kender os, er der også flere, der indleverer deres dyr, og vi har en meget høj belægning. På den måde kan man sige, at vores stemme på Facebook desværre er langt større end vores rent fysiske kapacitet,« siger hun.

Ifølge Thomas Bigum, der rådgiver virksomheder i brug af sociale medier, er det ikke overraskende, at Dyreværnets skare af følgere på Facebook ikke svarer overens med organisationens størrelse. For hvis der er noget, som Facebook-brugere kan lide, er det nuttede dyrebilleder.

»Det er en gammel vittighed blandt os, der arbejder med sociale medier, at det virker altid med et billede af en kattekilling. Sådan nogle billeder er det, som vi kalder emotionelle triggere, og det passer som fod i hose med det, som Facebook kan bruges til rent professionelt,« siger Thomas Bigum.

Godt for dyrene

Dyreværnet har syv frivillige medarbejdere på plads til at passe den travle side døgnet rundt, og desuden har man nu lavet en aftale med en frivillig professionel fotograf, der har speciale i at tage de nuttede dyrebilleder.

Selv om succesen på de sociale medier har øget presset på Signe Sehested Lund og Dyreværnets øvrige medarbejdere, er det ifølge direktøren det hele værd.

»Vi har faktisk ikke flere fejlslagne adoptioner end før, og det store kendskab hjælper helt klart dyrene. De kommer hurtigere ud til nye hjem, og det er jo netop hele formålet,« siger hun.

Dette er en Premium-artikel, der normalt kræver abonnement. Se det løbende udvalg af kvalitetsjournalistik på Premiumforsiden.Den første måned som Premium-abonnent er gratis, og der er ingen binding.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læselisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.