Danskere bliver fuppet på ferien

Rejseklubber: Også i år bliver mange forbrugere fanget i dyre fupaftaler. Det viser tal fra Forbruger Europas nordiske centre, der siden årsskiftet har fået 218 henvendelser om rejseklubber. Steffan Scheel-Poulsen gik i fælden og fortrød.

Artiklens øverste billede
Den 41-årige teletekniker Steffan Scheel-Poulsen lod sig narre af smarte salgstricks på en ferie til Gran Canaria. Foto: Casper Dalhoff

Selv om EU har forsøgt at stramme op over for de såkaldte rejseklubber, er der god grund til at være på vagt, hvis du på din sommerferie i f.eks. Spanien eller Grækenland møder en smart sælger på stranden eller i byen. Og alle alarmklokker bør ringe, hvis du får tilbudt et skrabelod, som du er så heldig at vinde en iPad eller et ferieophold på.

Advarslen kommer fra Forbruger Europa, som fortsat bliver kontaktet af danskere, som har ladet sig lokke til at investere titusindvis af kroner i tvivlsomme ferieophold, hotelværelser og krydstogter.

»Sælgerne lokker forbrugerne med præmier, men det egentlige formål er at få dem til at skrive under på et dyrt medlemskab af en rejseklub. Ofte viser det sig, at forbrugerne ikke får, hvad de blev lovet, og det er næsten umuligt at komme ud af aftalen,« siger Lars Arent, leder af Forbruger Europa i Danmark.

Flest svenskere

Henvendelser til Forbruger Europa i Danmark, Sverige, Norge og Finland viser, at rejseklubberne kan blive en dyr fornøjelse. Helt op til 100.000 kr. over en årrække er der eksempler på.

Sidste år modtog Forbruger Europas nordiske centre 566 henvendelser om rejseklubber. I de første fem måneder af 2014 har centrene modtaget 218 henvendelser. De fleste er kommet i Sverige, hvor 94 ferierejsende har anmeldt, at de er blevet fuppet. Nordmændene tegner sig for 63 af sagerne, mens Forbruger Europa i Danmark i år har hørt fra 28 danskere, som er blevet narret.

Den 41-årige Steffan Scheel-Poulsen fra Kongerslev syd for Aalborg er en af dem, som lod sig rive med, da han i marts var på ferie på Gran Canaria med sin hustru og to sønner på 6 og 10 år.

På strandpromenaden i Arguineguin blev familien mødt af en entusiastisk engelsktalende fyr, som præsenterede sig som udsendt af turistrådet på de kanariske øer. Han forklarede, at man for at spare penge som følge af finanskrisen havde valgt at gå nye veje i markedsføringen. Han gav familien to skrabelodder, og sørme om der ikke var en hvid stjerne og gevinst allerede på det første af lodderne. Præmien var en T-shirt.

Men ikke nok med det. Det andet skrabelod var endnu bedre. Da en guldstjerne kom frem, brød manden ud i jubel. Familien havde vundet en iPad eller et ferieophold og skulle nu følge med hen til et hotel for at inkassere gevinsten.

Spa, krydstogt og Disney

Her blev de modtaget af dansktalende ”Pia”, som tilbød dem sodavand, farvekridt til børnene og en længere snak om feriedrømme og -muligheder. Hun kunne afsløre, at familien havde vundet en uges ophold på Fuerteventura. Og hun snakkede om Lars Larsen og om, at alle har ret til en billig ferie.

»Hun gjorde det på en afvæbnende måde, så al min skepsis forsvandt,« fortæller Steffan Scheel-Poulsen, der sammen med sin hustru også blev fristet, da ”Pia” fortalte om et rejseklubkoncept med last minute-ferieophold til 199 euro, bl.a. krydstogter i Caribien, nationalparker i Sydafrika, spa- og golfresorter og rabat på flybilletter.

”Pia” fortalte, at det kostede 4.500 euro at være med i klubben for en periode på fem år plus et kortgebyr på 125 euro om året, hvor selskabet ville betale det første år. Da Steffan Scheel-Poulsen syntes, at det var for meget, skruede ”Pia” et nyt tilbud sammen, som gjaldt for tre år og et færre antal ferier. Prisen var nu 2.500 euro.

»På det tidspunkt havde vi siddet der i tre en halv time, ungerne var utålmodige, hun var tillidsvækkende, så selv om vi skulle skrive under her og nu, endte det med, at jeg betalte 500 euro med mit Mastercard. Resten skulle betales over seks måneder.«

Efter at signaturen var sat på en række kontrakter, blev det fejret med champagne og T-shirts til familien. Men dagen efter fandt Steffan Scheel-Poulsen og hans hustru ud af, at der ikke var noget at fejre. De googlede firmaets navn, Go-Compass, og opdagede, at der året forinden var blevet arresteret 70 medarbejdere, og at andre før dem var kommet i klemme.

»Jeg var rasende, skyndte mig hen til kontoret og fik annulleret aftalen,« siger Steffan Scheel-Poulsen, der fik sin bank til at trække pengene tilbage.

Hold hovedet koldt

Han gjorde brug af sin fortrydelsesret og slap ud af aftalen. Men ifølge Lars Arent fra Forbruger Europa har andre danskere tabt tusindvis af kroner. Han mener, at de 30 danske sager i år kun er toppen af isbjerget.

»Vores bedste råd til forbrugerne er, at de skal holde hovedet koldt og ikke skrive under på aftalen på stedet. De skal i stedet tage den med hjem og læse den grundigt igennem. Kan de ikke gennemskue aftalen, skal de ikke skrive under,« siger han.

Premium
Dette er en Premium-artikel, der normalt kræver abonnement. Se det løbende udvalg af kvalitetsjournalistik på Premiumforsiden. Den første måned som Premium-abonnent er gratis, og der er ingen binding.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.