Mediemogulen Rupert Murdoch har indsat sin kronprins

Murdochs magtfulde medieimperium har bidraget til at vælte regeringer og har pustet til højredrejningen i den engelsktalende del af verden. Nu har hans ældste søn vundet et magtopgør med sin bror om at overtage kontrollen med Fox i USA.

Artiklens øverste billede
Mediemogulen Rupert Murdoch med sine to sønner, Lachlan (t.v.) og James, som hele livet har konkurreret om at være arvtager til deres fars imperium. Nu har Lachlan vundet. Foto: Peter Nicholls/Reuters

Rupert Murdochs epoke som en politisk kongemager så ud, som om at den var ved at være forbi den 19. juli 2011. Mediemagnaten beskrev selv dagen som »den mest ydmygende« i sit liv.

Britiske parlamentarikere havde krævet, at han stillede op til en høring for at forklare, hvorfor han havde tilladt sine medier at aflytte hundreder af mennesker og bestikke politifolk. »En kriminel virksomhed,« var der et parlamentsmedlem, der kaldte det.

Nogle journalister blev senere idømt fængsel. Den skandaliserede tabloidavis News of the World blev lukket, og der blev indgået millionforlig med ofrene for dens lyssky metoder. Murdochs søn, James, trådte tilbage som chef for News International, der på det tidspunkt kontrollerede Murdochs britiske medier. Et tværpolitisk parlamentsudvalg konkluderede, at mediemagnaten var uegnet til at drive en stor international virksomhed.

Murdoch er en fænomenal forretningsmand. For ham handler det først og fremmest om at tjene penge.

Jon Friedman, mangeårig amerikansk mediekommentator og lektor i journalistik ved Stony Brook University i New York

Og hvad så? Da røgen havde lagt sig, stod Murdoch stadig, og efter et par år var han tilbage: med mere indflydelse end nogensinde.

Styrker populismen

Som leder af et medieimperium, der strækker sig over flere kontinenter, styrer han flere tv-stationer, globale nyhedstjenester, aviser, forlag og indtil for nylig et Hollywood-filmstudie. Det har givet ham en magt, som er mere vedvarende end skiftende politiske ledere. Og det har han brugt til sin fordel og i processen pustet til den populistiske bølge, som har skyllet over Europa, USA og flere andre dele af verden.

I Storbritannien var hans tabloidavis The Sun med 7 mio. læsere på print og online en indædt forkæmper for brexit. I Australien beskyldes hans aviser – Murdoch kontrollerer 60 pct. af det australske marked for printaviser – for at have væltet flere premierministre. I USA ses Fox News af mange som en megafonholder for præsident Trump, der i øvrigt jævnligt taler med Murdoch og kammeratligt kalder ham ”Rupie”, skriver det australske magasin The Monthly.

Skandalen i London fik dog én afgørende konsekvens, skriver New York Times i en omfattende artikel med titlen ”Hvordan Rupert Murdochs imperium forandrede verdenen”, der bygger på interview med flere end 150 personer tæt på Murdoch-familien på tre kontinenter.

Murdochs to sønner skiftede roller. Oprindeligt var den ældste, den 47-årige Lachlan, faderens favorit til at overtage imperiet. Men efter et sammenstød forsvandt han til Australien, hvilket bragte den 46-årige James ind i varmen. Det ændrede sig efter London, da James ikke formåede at lægge låg på skandalen, inden den eksploderede.

Murdoch fik i 2015 lokket Lachlan tilbage. Som et kompromis gav han sine to sønner ligeværdige titler som chefer i familieforetagendet, hvilket skabte en akavet situation. De to er meget forskellige og skubbede selskabet i forskellige retninger. James var bekymret for manglen på redaktionel balance på Fox News og ønskede en mere moderat kurs, mens Lachlan gik i sin fars fodspor.

Det stod altid klart, at kun én af dem kunne vinde. Det stod også klart, at alle Murdochs fire voksne børn ville være med til at bestemme selskabets fremtid. Lachlan, James, deres ældre søster Elisabeth, 50, og deres halvsøster Prudence, 61, fra Murdochs første ægteskab, har alle én kontrollerende stemme. Murdoch har selv fire, hvilket betyder, at ingen kan trumfe ham, men hans stemmer forsvinder, den dag han dør.

Lachlan Murdoch med sin hustru, tidligere model Sarah, som han giftede sig med i 1999. Parret ses her under en prisuddeling i Hollywood, hvor familien hidtil var selvskrevne gæster qua dets ejerskab af 21st Century Fox. Nu er filmstudierne blevet solgt til Walt Disney. Foto: Danny Moloshok/Reuters


Murdochs fjerde hustru, skuespilleren Jerry Hall, troede i januar 2018, at den dag var kommet. Ægteparret var på ferie i Caribien på Lachlans yacht, da Murdoch faldt i sin kahyt. Det var slemt. Murdoch blev hentet af en helikopter, som fløj ham til et hospital i Los Angeles.

Lægerne konstaterede, at han havde brækket flere ryghvirvler. Hall tilkaldte børnene i den tro, at det måske var slut, afslører New York Times. Det ville have udløst et øjeblikkeligt magtopgør i familien, og selv om historien om faldet endte godt, understregede den mediemogulens dødelighed.

Sit livs største handel

Da Murdoch var frisk igen, fuldførte han sit livs største handel: salget af filmstudierne 21st Century Fox til Walt Disney for små 71,3 mia. dollar (474 mia. kr.). Det var en beslutning, som overraskede mange iagttagere – inklusive hans egen familie. Hollywood-studierne udgjorde to tredjedele af selskabets indtægter, og Lachlan var imod salget, men Murdoch-selskabet var for lille til at kunne konkurrere med nye tech-giganter som Netflix og Amazon.

Lachlan rettede ind, og da salget den 20. marts var gennemført, blev James skubbet ud og Lachlan formelt indsat som formand og administrerende direktør for det nu skrumpede selskab Fox Corporation, der omfatter Fox News, Fox Sports og Fox Business og en underskov af lokale nyhedskanaler i USA.

Han er også sammen med sin far medformand af News Corp., som kontrollerer Wall Street Journal, The Times i London, The Australian og en stribe andre medier verden rundt. Det rejser spørgsmålet. Hvad vil den nye medieboss?

Rupert Murdoch byggede sit imperium på to australske regionalaviser, som han arvede efter sin far for 66 år siden. Mens hans holdninger altid har peget mod højre, har hans medier igennem årene støttet politikere til både højre og venstre, herunder Storbritanniens tidligere Labour-premierminister Tony Blair.

»Murdoch er en fænomenal forretningsmand. For ham handler det først og fremmest om at tjene penge, og hvis en kandidat, som han ikke tidligere har støttet, er på vej op, støtter han den kandidat,« siger Jon Friedmand, en mangeårig amerikansk mediekommentator og lektor i journalistik ved Stony Brook University i New York.

Rupert Murdochs medieimperium kom under et voldsomt pres, da en af hans britiske tabloidaviser blev afsløret i at have aflyttet private menneskers telefoner. Den i dag 88-årige mediemogul ses her under en høring i det britiske parlament om skandalen. Foto: AP
Murdochs tv-kanal Fox News er blevet beskyldt for at være en megafonholder for Trump. Det gælder især værter som Sean Hannity, Laura Ingraham og Tucker Carlson, som her ses yderst til højre. Men de er også de værter, som trækker flest seere. Foto: Drew Angerer/AFP

Vil den Princeton-uddannede Lachlan, der en gang skrev en afhandling om etik ifølge Kant, styre sin fars imperium på samme måde? Lachlan er i Australien kendt som en person, der elsker bjergklatring, at køre motorcykel og at have giftet sig med en model. Han taler sjældent om sine politiske holdninger, men Chris Mitchell, en tidligere redaktør på The Australian, har løftet lidt af sløret.

»Lachlan er en mere ihærdig konservativ end nogen australsk politiker, og hans holdninger ligger sædvanligvis til højre for hans fars,« skrev Mitchell i sin erindringsbog ”Making Headlines”.

Da det i december 2016 lykkedes Murdoch-selskabet at få fuld kontrol over den australske tv-station Sky News, var det Lachlan, der ansatte en stribe kommentatorer og værter fra højrefløjen. Deres konstante kritik af klimaindsatsen, af diskrimination mod hvide og af tilstrømningen af muslimske bådflygtninge har gjort kanalen til en australsk version af Fox News. Men det har også sendt seertallet op og har gjort Sky til en obligatorisk kanal at følge for australske politikere.

Nutidens Ku Klux Klan

Et af Lachlans første initiativer i USA som chef for Fox var dannelsen af Fox Nation, en abonnementsbaseret on demand-program. Det er en platform for nye stjerner, men giver også trofaste seere mulighed for at se holdnings-tv i dagtimerne. Det er her, at der er flest penge at tjene, men den promoverer også ekstreme holdninger.

En af de mest fremtrædende værter lige nu er en 26-årig kvinde fra Nevada, som kalder aktivistgruppen for sortes rettigheder, Black Lives Matter, for nutidens Ku Klux Klan. Det har fået det politiske onlinemedie Crikey til at konkludere, at den gamle Murdoch-model om at bygge et massemedie, der trækker midtervælgere mod højre, er død. Under Lachlan handler det i stedet om at bekræfte en politisk ensidig dækning for at styrke den konservative højrefløj, mener det.

Et australsk kup

Selv har Lachlan været relativ tavs om sine ambitioner, men da det i november 2018 stod klart, at han skulle overtage familieforretningen, stillede han undtagelsesvis op til et interview og forsvarede kritikken af Fox.

»I må forstå, at Fox News er det eneste massemedie i USA med stærke konservative holdninger, og faktisk føler jeg, at vi i dette land skal være mere tolerante over for hinandens holdninger,« sagde han.

»Annoncører bestemmer ikke, hvad vores journalister kan sige, eller hvad de skriver,« sagde han på et møde med Wall Street-analytikere.

I modsætning til sin far menes Lachlan ikke at have nogen kontakt til Trump. Til gengæld har han hyret Hope Hicks, en tidligere kommunikationschef i Det Hvide Hus, som var en af præsidentens nærmeste rådgivere. Fra hans år i Australien har Lachlan også vist, at han forstår at bruge sin magt politisk.

I august 2018 beskyldte andre australske medier Murdoch-koncernen for at have spillet en rolle i et internt kup mod Australiens daværende moderate premierminister Malcolm Turnbull til fordel for højrenationalisten Scott Morrison, som hurtigt rettede ind efter Trump og ved parlamentsvalget i maj overraskende genvandt magten. Murdoch-familien har afvist historien.

Murdoch-imperiets magt har sine begrænsninger. I optakten til 2016-præsidentvalget foretrak Murdoch andre republikanske kandidater end Trump, indtil det stod klart, at Trump ville vinde partiets primærvalg. Ved præsidentvalgene i 2008 og 2012 var mønsteret det samme, og ifølge Michael Socolow, en mediehistoriker fra Maine Universitet, udstiller det, at Fox News i lige så høj grad forsøger at tækkes folk på højrefløjen som at flytte holdninger.

»Murdoch både udnytter og styrker den globale bølge, og jeg ser ham som en opportunist. Hvis venstrefløjen gav ham mulighed for at tjene penge, ville vi også se det,« siger Michael Socolow.

Gælder det også Lachlan? Det tror Jon Friedman.

»Fox’ position som et talerør for højrefløjen er ikke mejslet i sten. Selskabet vil være, hvor pengene er. En Murdoch er en Murdoch.«

Vil du have vores bedste Indblik-artikler direkte i din indbakke? Tilmeld dig gratis og få de fem nyeste artikler fra Jyllands-Postens Indblik-sektion hver dag kl. 16 - klik her, sæt flueben og indtast din mailadresse.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.