• For abonnenter

Er grænsen for tosprogede elever nået?

Selv om folkeskolen har sat hårdt ind på at styrke indvandrerbørns skolekundskaber, halter de stadig langt efter etnisk danske elever, viser ny Pisa Etnisk-undersøgelse.

Artiklens øverste billede
Disse elever i 9. klasse på Søndervangskolen i Viby, Aarhus, er med til at vise, at kurven kan knækkes i forhold til indvandrerbørns skolekundskaber, mener man på skolen. Foto: Joachim Ladefoged

Problemet har været velkendt, siden andelen af indvandrer- og flygtningebørn begyndte at stige i folkeskolen i 1990’erne.

Det er et massivt integrationsproblem, hvor nogle forældre giver den dårlige integration videre til deres børn.

Niels Egelund, professor ved DPU

I 2009 var første gang, man kunne se sort på hvidt, hvor meget indvandrerbørnene halter efter deres klassekammerater med Jensen, Hansen og Nielsen til efternavn. For første gang blev børn med anden etnisk

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.