• For abonnenter

»Får jeg ikke de høje karakterer, krakelerer min selvopfattelse«

For megen fokus på karakterer i gymnasiet har negative konsekvenser for elevernes læring og trivsel. Det konkluderer en ny undersøgelse fra Center for Ungdomsforskning, der har interviewet lærere og elever på 13 udvalgte ungdomsuddannelser i hele landet.

Artiklens øverste billede
Hun klarer sig næsten altid godt. Alligevel kaster Signe Ulvsgaard altid op, inden hun skal ind til en eksamen. Først og fremmest på grund af det pres, som hun lægger på sig selv. Foto: Morten Lau-Nielsen

Det er få uger siden, at den 20-årige Signe Ulvsgaard Sørensen kunne tage huen med det røde bånd på hovedet, lade champagnepropperne springe og i det hele taget danse glad ud i livet som nybagt student.

Men tiden som gymnasieelev på Aarhus Katedralskole har for Signe Ulvsgaard Sørensen – som for andre gymnasieelever – ikke kun

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.