• For abonnenter

Stor guide: Er Golf virkelig den bedste i Golf-klassen?

Vi tjekker den traditionelle, men fortsat populære Golf-klasse. Spørgsmålet er, hvem der gør det bedst? Find svaret her i den prisopdaterede guide, hvor vi tester de 15 modeller på det danske marked.

Artiklens øverste billede

Vil du have bilnyheder, anmeldelser og guider på en nem og hurtig måde?

Bestil JP Bilers nyhedsbrev, som kommer hver onsdag kl. 15.00. Tilmelding her.

De nye bilafgifter slår igennem i den populære Golf-klasse.

Det er i de fleste tilfælde blevet billigere at anskaffe sig en ny bil i denne klasse, og særligt biler, der kører langt per liter og som har fem stjerner i crashtest bliver belønnet.

Og apropos Golf, så er en 1,4 Comfortline med 125 hk og 7-trins DSG-automatgear faldet med 25.493 kr.

Den fine, nye Hyundai i30 er faldet 13.928 kr, for en Trend 1,0 T-GDI, mens Opel Astra 1,0 T Enjoy koster 190.423 kr. mod før 214.000 kr. Peugeot er aktuel med den faceliftede 308, der falder 25.000 kr. i udgaven Allure+ 1,2 med 130 hk.

Hvad er det med Golf-klassen?

I årtier er bilerne gået rent ind i alle aldre og socialgrupper, men hvordan er det lykkedes at give en bilstørrelse så bred appel…?

Svaret hænger først og fremmest sammen med bilen, der har lagt navn til klassen.

Volkswagen Golf er nemlig blevet et ikon. I 1975 var den første generation med til at vende skuden, da et kriseramt VW stod i stampe med modeller, der kun havde luftkølede boksermotorer. Det gik mildest talt godt, og den dag i dag er Europas mest solgte bilmodel.

Hver generation VW Golf har rent teknisk været et stort skridt frem, og Golfen

Andre læser

Mest læste

Del artiklen