• For abonnenter

Stor guide til SUV-klassen - test af 16 biler i Qashqai-klassen

Læs JP's store guide til den såkaldte Qashqai-klasse med grundig test af 16 biler og anbefalinger til, hvilken SUV der passer bedst til dine behov. Find henvisning til andre bilguides i bunden af artiklen.

Artiklens øverste billede
Volkswagen Tiguan, Nissan Qashqai, Renault Kadjar eller en helt fjerde. Hvilken SUV er bedst? JP har kørt og testet 16 biler fra den såkaldte Qashqai-klasse og fundet frem til de bedste køb.

SUV – forkortelsen for den engelske Sport Utility Vehicle - er det nærmeste, man kan komme en officiel betegnelse for biler af denne type – de høje, de rummelige, de praktiske, men også meget hypede SUV’er. Faktisk er SUV’en den biltype, der oplever størst fremgang disse år. Det har stort set alle bilfabrikker konstateret – det er derfor, det nærmest vælter frem med netop SUV-nyheder – fra en kommende, lille Suzuki med navnet Ignis til den foreløbigt største og hurtigste, Bentley Bentayga.

Her i Danmark er Nissan Qashqai den i særklasse mest populære bil af typen SUV. Både teknisk og især salgsmæssigt har netop den haft held til ligefrem at definere klassen. Derfor er Qashqai omdrejningspunktet i denne guide, hvor vi kører, analyserer og konkluderer hvor gode 16 SUV’er i Danmark er.

Her liner vi dem alle op – fra færrest til flest stjerner.

Men hvorfor er SUV’en blevet så populær? Der er mange forklaringer, men to er afgørende: Den ene handler om noget rent praktisk. Den anden handler om noget så fluffy som mode.

Prøv at tage et koncentreret kig på en SUV. Prøv for dit indre blik at se den med almindelige hjul og almindelig lav frihøjde. Så ser man, at en SUV dybest set er en almindelig 5-dørs hatchback med lidt højere fjedre og lidt grovere dæk.

Men netop højden er den afgørende forskel. For den lidt højere bil er faktisk lettere at komme ind i. Dernæst har man et dejligt, bredt udsyn. Og endelig er der mange, der dermed føler sig tryggere ”heroppe.” Man kan se – man har måske også en opfattelse af, at man bedre kan komme frem.

Bilens højde er også praktisk, hvad bagage angår. Man smider pakkenelliker lige ind – og de skal ikke løftes op igen, når de skal ud. Alt sammen egenskaber, der gør SUV’en praktisk.

Det mere fluffy er så dette med moden. Der er jo en anderledes stil over at køre SUV end f.eks. stationcar. Der er mere mountainbike over en SUV – og måske bare haveaffald over en stationcar. Og når reklamefolk så får held til at lancere smarte ord som city-jeep og koble modeord som urban på biltypen – så er den pludseligt hip.

I vurderingen af bilerne i Qashqai-klassen lægger vi afgørende vægt på det praktiske, førerpladsernes indretning og den samlede plads i kabinen. Videre ligger det i SUV’ens konstruktion og karakter, at den er en behagelig bil at køre – derfor er det afgørende i vores vurdering, hvor komfortabelt den er affjedret og lyddæmpet.

Som i samtlige biltyper er forbrug og dermed CO2-udslip afgørende. Læg i øvrigt mærke til, at SUV’en oftest har et højere forbrug end en tilsvarende stor hatchback eller stationcar. Det skyldes først og fremmest, at SUV’en i reglen vejer mere og altid er højere. Både større vægt og større vindmodstand (på grund af den større højde) resulterer i større forbrug af benzin eller diesel – eller el.

SUV’en har over de seneste år – typisk fra 2010 – gennemgået en stor teknisk udvikling. Tidligere var bilerne af denne type mere rettet mod terrænet og mindre mod asfalten – og i øvrigt var stort set alle firehjulstrukne dengang. Men især efter den internationale finanskrise og de højere benzinpriser efter 2008 er teknikken i SUV’er ændret – fra typisk firehjulstræk til nu tohjulstræk. Samtidig er karrosserierne generelt lidt mindre, ligesom stilen blev mere on- og mindre off-road.

Endelig er prisen afgørende for vores samlede vurdering og dermed hvor mange stjerner, vi tildeler bilen. Pris er altid en faktor – ikke mindst her. Den bedste bil er ofte den dyre bil, men det er ingen garanti for, at den også er det bedste køb. Det viser denne guide over de bedste SUV’er tydeligt.

Det danske bilmarked er mildest talt prisfølsomt – det gælder også SUV’er af denne størrelse og til denne pris. Derfor er det klogt altid at tjekke seneste pris på importørernes hjemmeside. Bilen, du kigger på, kan meget vel være blevet

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.

Du kan ikke logge ind

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, men vi har sørget for, at du har adgang til alt vores indhold, imens vi arbejder på sagen. Forsøg at logge ind igen senere. Vi beklager ulejligheden.

Du kan ikke logge ud

Vi har i øjeblikket problemer med vores loginsystem, og derfor kan vi ikke logge dig ud. Forsøg igen senere. Vi beklager ulejligheden.