Flyv smartere: Sådan får du fryns og fordele

Drømmer du om at hænge ud i lufthavnsloungen, springe check-in-køen over og blive opgraderet til business class? Her er fiduserne til at få fordele som en rockstjerne.

Artiklens øverste billede
Selvom man hverken er hyppig forretningsrejsende eller rockstjerne på turné, kan man gøre sig fortjent til bonuskort med adgang til gratis rejser og forplejning i lufthavnslounges.

Flyselskaber belønner loyalitet. Det giver nemlig penge i kassen og ro på bundlinjen, når kunderne vender trofast tilbage til de vante flysæder.

Selvom du hverken er hyppig forretningsrejsende eller rockstjerne på turné, kan du gøre dig fortjent til bonuskort med adgang til gratis rejser og forplejning i lufthavnslounges, korte check-in-køer, opgradering til business class-sæder og nul bagagegebyr.

»Hvis du rejser rigtig meget er potentialet stort. Men rejser du ikke ret tit, så lad være med fokusere på det. Kortet har kun en værdi, når du er ude at rejse og ikke så længe, det ligger hjemme i skuffen,« siger Flemming Lundberg Poulsen, der er chefredaktør hos InsideFlyer.dk.

Internetmediet InsideFlyer.dk, der tidligere hed Bonusfeber, har specialiseret sig i at overvåge flyselskabernes loyalitetsprogrammer og komme med tips til fed flyfryns og besparelser. I første omgang handler det dog om at opnå status hos et flyselskab.

Spekuler i flere mellemlandinger på rejsen

Hos SAS hedder loyalitetsprogrammet EuroBonus og er gratis at tilmelde sig. Fra tilmeldingsdatoen har du et år til at gøre dig fortjent til et af de eftertragtede plastickort, der gør livet som flypassager mere behageligt. Når kortet dumper ind ad brevsprækken, har du samtidig adgang til fordele hos alle de øvrige 26 selskaber i luftfartsalliancen Star Alliance.

Første trin på SAS-rangstigen er et sølvkort. Det kan du opnå ved at have 20.000 grundpoint fra SAS eller et andet Star Alliance-selskab - eller flyve 10 enkeltrejser med SAS i optjeningsåret. Men det skal være personlige rejser, så dine rejsefællers billetter tæller ikke med. Der er dog en smutvej, forklarer Flemming Lundberg Poulsen.

»Du kan skyde genvej ved få nogle flere ’ben’ på din flyrejse, end du ellers har planlagt. Hvis du skal flyve til Göteborg, så rejs for eksempel fra København til Stockholm og derfra til Göteborg. Så er det to rejser på et år plus en direkte tur-retur, og så er du sølv-medlem,« siger han.

Slip for bagagegebyr med sølvkort

Sølvkortet hos SAS er trods sin lave status et attraktivt produkt, mener chefredaktøren. Her får du nemlig adgang til at springe køer over i lufthavnen med Fast Track og adgang til lounges henover sommeren og i julen, hvor der er færre forretningsrejsende.

Her er det SAS-loungen i Københavns lufthavn.

Endnu mere attraktivt er det blevet, efter SAS har indført billige billetklasser, hvor du skal betale bagagegebyr. Det slipper du for med sølvkortet.

»Det koster omkring 120 kr. per kuffert på de korte distancer og betydeligt mere på langdistanceruter. Det er ikke unormalt, at du giver 600 kr. for at tage en ekstra kuffert med hjem fra USA. Så der er sølvkortet mest interessant efter min mening,« lyder det fra Flemming Lundberg Poulsen.

Heftig rejseaktivitet kan udløse knap to års status

Bonuskortet gælder fra indmeldelsesdatoen og et år frem – og altså ikke per kalenderår. Hvis du starter med at tilmelde dig eksempelvis 1. november, skal du foretage dine 10 optjeningsrejser frem til 1. november året efter. Men hvis du allerede kort efter skal flyve mange ture, bliver du opgraderet til sølv, når den tiende rejse er slut. Og så har du status i optjeningsåret plus det næste år.

»Timer du det rigtigt, kan du få næsten to års sølvkort. Så hvis du ved, at du har en del rejser foran dig, er det bare med at melde dig ind, inden du starter rækken af rejser. Du kan ikke optjene med tilbagevirkende kraft,« siger Flemming Lundberg Poulsen.

Mileage run – gør som de hårde bonusryttere

Næste trin på SAS-rangstigen er et guldkort, der giver adgang til indtjekning på Business Class og dedikerede skranker ved alle Star Alliance-selskaber. Samtidig får du 25 pct. flere point, når du flyver med SAS eller norske Widerøe og har adgang til lounges hos hele luftfartsalliancen, uanset hvilken klasse du flyver på. Samtidig kan du gratis tage ekstra bagage med og forære et sølvkort til en ven.

Guldkortet kræver 45.000 grundpoint fra et Star Alliance-selskab – eller 45 enkeltrejser med SAS i optjeningsåret. Og for de særligt indviede bonusryttere er det almindelig kendt at foretage et såkaldt ”mileage run” for at få de sidste rejser på papiret, forklarer Flemming Lundberg Poulsen.

Et kendt trick til at opnå den eftertragtede status er at købe en Norge Rundt-billet hos Widerøe, der flyver mellem 43 destinationer i Norge. Billetten koster 4.000 norske kr. (3.200 danske kr.) for 14 dage med et frit antal flyvninger i hele Norge, dog kun fire mellem de samme to destinationer.

»Men så skal man altså også være glad for at flyve, hvis man gider sidde i et lille propelfly i to uger i Norge. Det er nok kun for de specielt interesserede. Men det er et godt eksempel på et ”mileage run”. Blandt flyinteresserede er det ganske udbredt at få de sidste rejser på bogen, før optjeningsperioden udløber. Man kan også booke forretningsrejser med omveje for at få et par ekstra ben,« siger Flemming Lundberg Poulsen.

Flyv græsk – og få lettere adgang til guldkortet

En genvej til et bonuskort går via Grækenland og et af de to selskaber Olympic Air eller Aegean. Her skal du flyve 12.000 mil - 19.000 km - i optjeningsåret, hvoraf to af rejserne skal være med et af de to selskaber for at få sølvkort. Går du efter guldkortet, er det dobbelt op – 24.000 mil - 38.000 km - og fire rejser med et af de to selskaber. Tidligere var kravene endnu lavere, forklarer Flemming Lundberg Poulsen.

Betaling med bestemte typer af kreditkort kan udløse bonusser, der kan gøre flyrejsen enten billegere eller mere komfortabel.

»Tidligere kunne man nøjes med at optjene sine point i Star Alliance. Og der var tusindvis af flyrejsende, der bare brugte Aegeans bonusprogrammer og aldrig fløj med dem. Nu skal man rejse med dem for at få status. Men gør man det, er kravene for at opnå guldkortet betydeligt lavere hos dem. Og nemmere at beholde i fremtiden. Og så har du alle goderne hos blandt andre SAS. Men igen er det nok kun for de særligt interesserede,« siger redaktøren.

Bliv på jorden og køb dig til guldkortet

Endnu mere eksotisk bliver det hos det sydamerikanske flyselskab Avianca, der også er medlem af Star Alliance. Her kan du købe dig til 12 måneders guldkort for omkring 2.000 dollar, knap 14.000 kr.

»Hvis du skal i gang med at rejse meget, kan du overveje at købe guldkortet for at få goderne fra start. Ellers får du det jo på normal vis efter et år som statusløs. Jeg bliver ofte spurgt, hvad guldkortet er værd. Svaret er fra nul til mange tusinde kroner. Det afhænger helt af dit rejsemønster,« siger Flemming Lundberg Poulsen.

Statusmatch – giv flyselskabet et tilbud

Et trick til at få status i andre luftfartsalliancer kaldes for ’statusmatch.’ Her ringer eller skriver du til et luftfartselskab og fortæller dem, at du har bonuskort i en anden alliance, men ønsker at ændre rejsemønster. Det er for nylig lykkedes hos Air Berlin, fortæller Flemming Lundberg Poulsen. Men guldkortet er nok minimumskravet for at få statusmatch, vurderer han.

»Det er et uofficielt trick, og det kræver altså, at du har status først. Men der er mange, der har fået en mail retur om, at nu er de guldkunder hos Air Berlin i et år frem som test. Og det betyder, at så kan man også bruge sit kort i OneWorld-alliancen, der tæller British Airways, Finnair, American Airlines og andre,« siger han.

Brug dit kreditkort og få bonus

I Danmark er Visa sammen med Dankortet det mest udbredte betalingskort. Men har du et kreditkort såsom MasterCard eller Diners Club, kan du optjene point til for eksempel gratis bonusrejser hos flyselskaberne. Både SAS og British Airways har særlige MasterCard, hvor du kan tjene point, når du handler i butikker. SAS-kortet koster 295 kr. om året, men er gratis det første år. Et SAS-brandet Diners Club koster 495 kr. om året eller 195 kr. plus en månedlig rente af din omsætning. Men så tjener du også 15 point for hver 100 kr., du bruger på kortet.

»Det kan godt blive til mange point på et år. Så sørg for at købe rejser osv. med kortet. Har du mulighed for at lave virksomhedsudlæg på dit eget kort, kan der være rigtig mange point at tjene på det, hvis man kanaliserer omsætningen gennem sit eget kort først. Det er der mange, der scorer point på,« fortæller Flemming Lundberg Poulsen.

Optjen point gennem online-shopping

SAS har en hel portal med websider, som de samarbejder med, og hvor du optjener bonuspoint. For eksempel scorer du point på at købe en ny computer hos Apple, hvis du klikker dig gennem det særlige link på portalen. Men hvis du har det rigtige mobilabonnement, forsikringsselskab eller bank, får du også bonuspoint.

»Du får et antal point per 100 kr., du køber for. Vi er dog ude i mange bække små-konceptet. Du får ikke en gratis rejse, fordi du køber en computer. Men over et år kan det altså blive til mange point. Jeg har som udgangspunkt en regel om, at jeg ikke må købe noget, uden at det giver bonuspoint,« fortæller Flemming Lundberg Poulsen.

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.

Del artiklen
Relevant for andre?
Del artiklen på sociale medier.