10 gode råd: Sådan slipper du af med din snorken

Artiklens øverste billede
Sov på siden og før dagbog over din snorken er to råd, der kan hjælpe dig af med din snorken.

Næsten halvdelen af os snorker ind i mellem, men nogen snorker så meget, at det bliver et problem for dem selv og deres omgivelser.

Se her, hvad du selv kan gøre for ikke at blive smidt ud af soveværelset.

1. Før dagbog

Der er mange forskellige faktorer, som kan få folk til at snorke, så det er vigtigt, at du får lokaliseret, hvad der forværrer din snorken. Få din partner til at hjælpe dig med at pege på nætter, hvor det er værst/bedst. Så tilføj detaljer om, hvad du spiste og drak aftenen før og hvornår du gjorde det. Hvornår du gik i seng, og hvilken stilling, du lå i.

2. Tab dig

Der er mange gode grunde til at holde den slanke linje, og snorken er én af dem. Hvis du er overvægtig, har du meget større risiko for at støje om natten, og i øvrigt få en dårligere nattesøvn, fordi fedt omkring halsen er med til at snævre luftvejene ind og dermed gøre det vanskeligere at trække vejret frit.

3. Træn

Slappe muskler omkring luftvejene giver større risiko for, at luftvejene kollapser. Men heldigvis styrker træning ikke blot musklerne i arme, ben og mave, men også i halsen.

4. Få søvn nok

Går du sent i seng om aftenen og tidligt op om morgenen, så er du overtræt, når du endelig lægger dig til at sove. Så er dine halsmuskler ekstra slappe og eftergivende.

5. Kvit rygning

Hvis du mangler endnu en grund til at lægge smøgerne på hylden, så er den her: Rygere snorker mere, fordi deres luftveje er irriterede.

6. Undgå alkohol

En gin og tonic at sove på er ingen god idé, hvis du har tendens til at snorke. Alkohol har ligesom sovemedicin en afslappende effekt på musklerne, også dem i halsen, som skal holde dine luftveje åbne. Alkohol bør undgås fra fire-fem timer inden sengetid.

7. Sov på siden

De fleste snorker mere, når de sover på ryggen, så vend dig om på siden. Og hvis du har en tendens til at falde tilbage på ryggen, så understøt med en pude, eller sæt en tennisbold fast på ryggen, så du vågner, hvis du igen havner i hvalposition. Du vil sikkert blive irriteret på den i starten, men din partner vil elske dig for det.

8. Rens næsen

Hvis næsen er tilstoppet, kommer du næsten helt sikkert til at snorke. Skyl næseborene med saltvand, brug evt. næse-stripes til at holde næseborene åbne og sørg for, at luftfugtigheden er på ca. 50 pct. i soveværelset, så din hals ikke tørrer ud. Undlad antihestamin, da de virker afslappende på muskulaturen.

9. Løft hovedet

Sov med hævet hovedgærde, så hovedet ikke "falder" bagover, så har du lettere ved at trække vejret. Det er ikke nok at bruge en tykkere hovedpude, så får du bare ondt i nakken.

10. Væk med allergener

Støvsug grundigt i soveværelset, vask dyner og puder regelmæssigt og nægt hunde og katte adgang til sengen. Støvmider og andre luftvejsallergener kan forværre snorken.

Kilde: National Sleep Foundation, USA



Klik dig rundt i alle artiklerne i Jyllands-Postens store søvnguide (artikeloversigten findes også i bunden af hver af artiklerne):

Personlige fortællinger:
1. »Jeg var så syg, at jeg ikke kunne være alene med mine børn«
2. »Jeg indså, at sovemedicinen var blevet min mentale krykke«

Nyhed:
3. Hver femte har helbredstruende søvnproblemer

Fakta og gode råd:
4. Få svar på alle dine spørgsmål om søvn og søvnløshed
5. 10 gode råd til en bedre nattesøvn
6. Derfor er søvnen vigtig
7. Den bedste kur mod snorken er også den kedeligste
8. 10 gode råd: Sådan slipper du af med din snorken
9. Professor: Her er den store skurk bag danskernes søvnmangel

Viden om...:
10. Den krøllede Alfa, fårehyrden og andre uheld
11. Søvngængere tror, de er sindssyge
12. Søvngænger-sex er en sygdom
13. Natbio på sjælens bagside: I søvne spiller vores underbevidsthed vanvittige filmstrimler - om os selv, vores skygge

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.