V og DF kritiserer regeringen for metroaftale

Dansk Folkeparti ved så lidt om det nye metrobyggeri, at partiet er tilbageholdende med støtten.

Artiklens øverste billede

Regeringen og Københavns Kommune har besluttet at anlægge en metro til Sydhavnen med fem stationer, men på Christiansborg er hverken Venstre eller Dansk Folkeparti tilfredse.

I Dansk Folkeparti siger transportordfører Kim Christiansen, at han kun ganske kort er blevet orienteret om projektet onsdag eftermiddag.

- Det kan godt være, at det hele ser fornuftigt ud, og det vil vi selvfølgelig kigge på, når vi bliver inviteret til møder. Dansk Folkeparti vil gerne have mere metro, men nu må vi først se, hvad det går ud på, siger transportordføreren.

DF: Gevaldig overdrivelse

For at projektet kan blive til virkelighed, skal det først diskuteres i de forskellige forligskredse i Folketinget, men ifølge transportminister Magnus Heunicke (S) har han sonderet terrænet og siger på den baggrund, at "der er velvilje".

Det er dog en gevaldig overdrivelse, mener Kim Christiansen.

- Vi har slet ikke haft nogen sondering. Det ville have klædt ministeren, at han havde orienteret sin forligskreds først. Men det her er altså noget, man render og laver fuldstændig på egen hånd, siger DF-politikeren.

V: Projektet er uambitiøst

Ud over metroen til Sydhavnen vil Københavns Kommune sikre, at der med finansiering fra selskabet By og Havn - der ejes af staten og kommunen - anlægges en tunnel fra Nordhavnsvej under Svanemøllebugten og et antal yderligere metrostationer i forlængelse af metroafgreningen på Nordhavnen.

Ikke desto mindre kalder Venstre projektet for uambitiøst.

- Det virker som en rigtig god aftale. Særligt glæder vi os over, at der kommer gang i den såkaldte havnetunnel, den første etape kan man sige, siger transportordfører Kristian Pihl Lorentzen (V).

- Men det, vi undrer os over, er, at regeringen er så uambitiøs. Vi havde foretrukket, at man havde taget hele havnetunnelen med. Enhver ved jo, at havnetunnelen er det projekt, der virkelig kan rense en stor del af København for trafik, mener Pihl Lorentzen.

/ritzau/

Mere som dette

Andre læser

Mest læste

Mest læste Finans

Del artiklen

Giv adgang til en ven

Hver måned kan du give adgang til 5 låste artikler.
Du har givet 0 ud af 0 låste artikler.

Giv artiklen via:

Modtageren kan frit læse artiklen uden at logge ind.

Du kan ikke give flere artikler

Næste kalendermåned kan du give adgang til 5 nye artikler.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke gives videre grundet en teknisk fejl.

Ingen internetforbindelse

Artiklen kunne ikke gives videre grundet manglende internetforbindelse.

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du give adgang til 5 låste artikler om måneden.

ALLEREDE ABONNENT?  LOG IND

Denne funktion kræver Digital+

Med et Digital+ abonnement kan du lave din egen læseliste og læse artiklerne, når det passer dig.

Teknisk fejl

Artiklen kunne ikke tilføjes til læstelisten, grundet en teknisk fejl.

Forsøg igen senere.